Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 266 van 289)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 22-11-2024
8-12-2011 20:50
Dit is trouwens ook de manier om aan klanten te komen: als jij de cafebaas matst, dan wil hij je ook wel eens aanbevelen bij zijn klanten (voor een besloten feestje). Mits je goed werk/spullen levert natuurlijk...
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
8-12-2011 21:17
Ik heb nog NOOIT een deftige job voort zien vloeien uit café-optredens. De bands die daar komen zijn 90% van de tijd ook van geen knijt niveau, en het budget is daar steeds naar. Zelfs voor 250 enkel materiaal blijf ik liever in mijn zetel zitten, dat jan met de behringer of mackie pet het maar doet. Ze hebben de markt toch al lang verpest voor diegene die het officiëel met een handelsregister doen, mogen ze lekker 5-6uur hun kas afdraaien zonder iets te verdienen van me.
Ik besef ook dat cafébazen het niet kunnen bekostigen, maar dan moeten ze maar realistisch zijn en geen optredens doen. Een café dat wekelijks of tweewekelijks optredens doet hoort slim genoeg te zijn om gewoon zelf een vaste installatie te plaatsen. Kost op de lange duur veel minder, en het kan ook gewoon dienen voor het café zelf. Het feit is ook dat er maar al te veel hobbybobs zijn bijgekomen die het wél voor deze prijs komen doen. Vaak trekt het op niets (niks persoonlijk), maar het is goedkoop en dan zijn ze blij. Toestanden die naar mijn mening de markt om zeep helpen. 250EUR is de prijs van een onbediende discobar, niet voor een PA installatie met iet of wat degelijk materiaal.

Voor mij is het simpel: mijn prijzen zijn marktconform en dan nog redelijk aan de lage kant, en de kosten voor leveren en ophalen zijn ook bewust laag gehouden. Daar ga ik niet onder. Als meer mensen dit principe zouden hanteren, zou er ook meer te verdienen zijn. Door de prijsbreker uit te hangen snij je gewoon in je eigen inkomsten, een gierige klant is sowieso geen goede klant.
PvGVIP Lid
8-12-2011 22:13
@bomdes: Je zegt hetzelfde. Verschil is dat jij het de moeite niet waard vindt om in een cafe te gaan staan met je spullen voor een bodemtarief. Als je voldoende andere opdrachten hebt, kun je dit soort opdrachten laten liggen. Heb je te weinig omzet, dan neem je het wel mee.

Voor mij ligt het wat anders: ik wil voor de hobby serieus met geluid bezig zijn (vind je mij nu een hobbybob? wink ;)). Ik kon kiezen bij een band als geluidsman en apparatuur in eigendom van band of eigen apparatuur en dan ook andere bands doen. Ik ben voor het laatste gegaan (alles netjes geregeld met kvk enz.) en ik kies voor welke bands ik wil werken (dmv tariefstelling wink ;)). Om te zorgen dat die bands regelmatig kunnen optreden, zijn mijn prijzen laag (ik hoef geen winst te maken en minder inkomsten is gewoon minder nieuwe spullen). Verziek ik de markt? Ik denk het niet: de grote klussen (>500man) kan ik zelf niet aan en het grote deel van mijn kleinere klussen is voor de pros blijkbaar niet interessant. Tja, en de Behringer hobbybobs buts ik gemakkelijk aan de kant met mijn SA spullen, letterlijk en figuurlijk laugh :D .
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
9-12-2011 06:54

PvG schreef:

ik wil voor de hobby ....
Om te zorgen dat die bands regelmatig kunnen optreden, zijn mijn prijzen laag
(ik hoef geen winst te maken

Verziek ik de markt? Ik denk het niet:
Ik denk het wel.
Want ik moet wel winst maken omdat ik er (voor een gedeelte) van moet leven,
en dat is voor een bedrag van 250 euro per show haast onmogelijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SubsystemStandaard Lid
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
9-12-2011 07:46
Zelfs voor 250 enkel materiaal blijf ik liever in mijn zetel zitten, dat jan met de behringer of mackie pet het maar doet. Ze hebben de markt toch al lang verpest voor diegene die het officiëel met een handelsregister doen, mogen ze lekker 5-6uur hun kas afdraaien zonder iets te verdienen van me.
250€ ex btw lijkt me toch een goede prijs, zo'n dergelijk setje zet je toch op een uurtje recht, dus ik snap niet hoe je aan 5-6uur werken komt, zeker niet als het over klusjes in de eigen buurt gaat zoals hij zegt.
19" mixertje, basje-topje, 4 monitors, beperkt microfoonsetje (met een cafésetje ga je niet de hele drum uitversterken veronderstel ik)

Geloof me maar dat er velen met dergelijk setje op pad gaan voor 250€ inclusief de hele avond bediening...
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
9-12-2011 08:40

Subsystem schreef:

Zelfs voor 250 enkel materiaal blijf ik liever in mijn zetel zitten, dat jan met de behringer of mackie pet het maar doet. Ze hebben de markt toch al lang verpest voor diegene die het officiëel met een handelsregister doen, mogen ze lekker 5-6uur hun kas afdraaien zonder iets te verdienen van me.
250€ ex btw lijkt me toch een goede prijs, zo'n dergelijk setje zet je toch op een uurtje recht, dus ik snap niet hoe je aan 5-6uur werken komt, zeker niet als het over klusjes in de eigen buurt gaat zoals hij zegt.
19" mixertje, basje-topje, 4 monitors, beperkt microfoonsetje (met een cafésetje ga je niet de hele drum uitversterken veronderstel ik)

Geloof me maar dat er velen met dergelijk setje op pad gaan voor 250€ inclusief de hele avond bediening...
Klopt beperkte mic kit, gewoon simpel top-sub setje, transport alleen voorniks in eigen stad/dorp, 19'' mixertje zonder fx, 4 monitoren. Subjes en monitoren zijn ala eigen fabricaat. Vaak staat er nog een eigen fabricaat topje op, afhankelijk van de ruimte en wat er beschikbaar is.
En met zoiets ben ik toch met een ruim half uur weer weg! Spul word de volgende dag over het algemeen weer opgehaald.

Toch een leuke discussie wat wel en wat niet markt conforme prijzen zijn, en waar iemand wel of niet voor uit zijn stoel komt! happy :)
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
PvGVIP Lid
9-12-2011 09:06

Tom schreef:

PvG schreef:

ik wil voor de hobby ....
Om te zorgen dat die bands regelmatig kunnen optreden, zijn mijn prijzen laag
(ik hoef geen winst te maken

Verziek ik de markt? Ik denk het niet:
Ik denk het wel.
Want ik moet wel winst maken omdat ik er (voor een gedeelte) van moet leven,
en dat is voor een bedrag van 250 euro per show haast onmogelijk.
Tom, ik snap dat jij geen verjaardagsfeestjes, bruiloften e.d. doet voor die prijs. Dat doe ik ook niet (en ik doe sowieso alleen bands, geen drive-in werk). Maar ik ben het niet met je eens:
We hebben het hier over cafebazen die een avondje live muziek willen neerzetten. Die trekken daar 500-800 euro voor uit (die ze in 9 van de 10 gevallen niet terugverdienen). Als ik dan 400-500 zou vragen voor het geluid, kan ik thuis blijven en nemen de bands voor het optreden een wakkie-takkie zangsetje uit een repetitieruimte mee. Dan zit ik thuis mijn vrouw te vervelen en jij in het cafe aan de bar met een klein pijpje pils van 2 euro je te ergeren aan de prijs en aan het belabberde geluid van de band. wink ;)
Nee, volgens mij pak ik een stuk markt dat de pros niet eens willen hebben.
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
9-12-2011 10:45

Subsystem schreef:

Ik reken wel effectief het volledige pakket (niet aan de klant, maar wel in de vergelijking)
Je bent snel een half uur bezig met inladen en uitlaten
Ik zet onze VRX set alleen recht op 3 kwartier, dat is dan anderhalf uur
Reken minimum half uur rijden
totaal al 3u gewerkt, en er staat nog geen show.

Aan een totale job 6u werken is helemaal niet veel, tenzij je natuurlijk enkel rekent wanneer je knopjes draait.

250 ex BTW is gewoon belachelijk. Microfoonset+monitors+verplaatsingsonkosten en je zit normaal al aan zo'n bedrag. Dus ja, in se verziek je absoluut de markt. Ik betaal steeds een goede geluidstechnieker omdat ik aan de klanten ook een goede klank wil bieden, die persoon kost normaal al 150-200EUR minimum. Dan had je in jouw situatie gewoon beter de band of de bar een installatie laten kopen en 100EUR per job rekenen voor enkel te mixen.

Prima voorbeeld:
Ik krijg een aanvraag binnen voor een festival, publiek ruwweg 600 personen. FoH set(4x VRX, 2x bas, 1xsub), digitale mixer, grote drumkit, voorzien zijn op 3 gitaren + bas + keys, 6 monitorlijnen SRX712 en 1 drumfill SRX725. Er kwamen 4 bands spelen, geen enkele had eigen mixer. Geen eigen licht of lichttechnieker, en dan moet er ook een stagehand bij komen.
Job was 125km rijden enkel rit.
Kwam je dus uit op normaalgezien een bedrag van 1800EUR, met wat korting voor jeugdwerking naar 1500EUR gebracht ex BTW.
En dan krijg je dus, dankzij behringer hobbybob marktverpester, de repliek dat er "iemand van het jeugdhuis dat ook zet voor 500EUR". 500EUR betaal je voor zo'n job met moeit je personeel+verplaatsing voor, maar dat rekent de hobbybob al niet.
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
9-12-2011 12:24
Die €1500 - 1800 euro voor die klus is een zeer rieële prijs. Zouden wij zo'n opdracht doen zit je aardig aan de zelfde prijs!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
9-12-2011 12:48

PvG schreef:

Nee, volgens mij pak ik een stuk markt dat de pros niet eens willen hebben.
Uiteindelijk is het een kip-ei verhaal. Jij zorgt er wel voor, dat een pro niet eens aan bod komt, omdat jij bereid bent de klus uit te voeren voor 2 flessen cola en een krat bier.

Je kunt het verhaal namelijk ook omdraaien. De kroegbaas denkt dat 250 euro een marktconforme prijs is, want hij boekt jou en je apparatuur altijd voor dat bedrag. Vraagt hij een offerte bij een pro die er van moet leven (en die ook met ander materiaal aankomt) dan wordt deze gebombardeerd tot oplichter, omdat deze zo duur is.

Reken je de beste kroegbaas dan even voor, hoe deze prijs tot stand komt (want 9 van de 10 keer snappen ze ook wel iets van bedrijfsvoering), dan blijk jij weer de persoon te zijn die veel te goedkoop is en knijpt de kroegbaas zijn handjes dicht!

Ergo...een deel van de horeca weet niet eens wat iets werkelijk kost, dus worden jouw prijzen voor marktconform aangezien. Mensen vergelijken altijd appels met peren. Willen ze mijn prijs niet betalen, dan kom ik gewoon niet. Het geeft ook direct aan, hoe serieus iemand is. Wij bieden een bepaalde kwaliteit, waar een bepaalde prijs bij hoort.

Natuurlijk kunnen wij dit doen, omdat we er niet volledig van afhankelijk zijn en alle materialen betaald zijn. In gevallen waar personeel in het spel is en/of materialen op lease staan, wordt het spanningsveld ineens heel anders.
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)