Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 23 van 32)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-9-2008 20:44
Hallo,

Update betreft de "Box Headers".

Vanavond beide Blue Boxen getest, nadat ze heel de week in de schuur hadden gestaan, en blijken gelukkig probleemloos op te starten.

De "Signal Present" LEDjes reageren ook zoals het hoort, zijn "uit" als er niets op aangesloten zit en/of geen signaal krijgen.

Een harde tandenborstel + Kontakt 60 lijkt het eerdere probleem dus opgelost te hebben, althans voor 5 dagen.
Langere termijn is nog even afwachten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-11-2008 07:27
Hallo,

Afgelopen Zondag de twee Blue Boxen eens in de huiskamer opgesteld.
Klonk zoals verwacht heel goed, ook nu weer zonder enige EQ correcties (PPE 2410 en SA 102 "neutraal" ingesteld).
Kon nu ook daadwerkelijk het veschil horen tussen mijn SA zelfbouwers (die eventueel tegen een nette prijs weg mogen) en de Blue Boxen.
Qua mid en hoog weinig verschil, maar qua diepgang en druk een enorm verschil.
Ik had zelfs het idee dat de bass wat teveel overheerste, maar misschien is dat gewoon een kwestie van wennen laugh :D.

Natuurlijk weer wat foto's gemaakt:

* Foto 1
* Foto 2
* Foto 3

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VerheyenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-5-2008
Laatste: 18-2-2014
Berichten: 35
4-11-2008 08:40
Ik verschiet ervan dat je tafel nog heel is René.
Er zal hier zo maar even 200kg op staan.

greetz

Bert
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-11-2008 09:22
Hallo Bert,

Verheyen schreef:

Ik verschiet ervan dat je tafel nog heel is René.
Er zal hier zo maar even 200kg op staan.
De tafel is een echte "Ikea de Luxe" en kan de 175 kilo wel hebben laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
4-11-2008 10:16
Ach, dat weegt m'n tante ook (maar die zet ik dan ook niet op m'n tafel wink ;)).

Mooi hoor, ze zien er uit als nieuw. En met de klank van de Bluebox is inderdaad weinig mis. Lekker ophangen (als dat mag van de vrouw) en van genieten!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
4-11-2008 11:16

Victor schreef:

Lekker ophangen (als dat mag van de vrouw) en van genieten!
Ik vroeg mij al af, wat vind je vrouw van deze praktijken op de eettafel?
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-11-2008 11:53
Hallo,

Ganzz schreef:

Victor schreef:

Lekker ophangen (als dat mag van de vrouw) en van genieten!
Ik vroeg mij al af, wat vind je vrouw van deze praktijken op de eettafel?
Ik heb het geluk dat mijn vrouw heel makkelijk is in die dingen, ze vind, net zoals ik, dat er in een woonkamer geleeft mag worden.

Overigens heb ik matjes tussen de boxen en tafelblad gelegd om de Blue Boxen niet te beschadigen laugh :D.

Ik ga ze inderdaad ophangen, maar dat kan pas als ik de flight cases heb (waar ik al een maandje of drie op wacht samen met de originele statieven).
In de flight case zitten namelijk de (originele) vliegstrips verwerkt die je over de Blue Box schuift en met bouten weer fixeert aan elkaar.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-1-2009 19:50
Hallo,

Weer nieuws van het Blue Box front laugh :D.

Sinds een paar dagen in het bezit van een setje Blue Box II die een PMS-5000, SA 1503 en SA 8525 herbergen.
Volgens de verkoper van het setje zou de ribbon een SA 8535 zijn (waar ik dus de set eigenlijk voor wilde aanschaffen).
Op de vraag over de mail welke kleur de hoorn van de ribbon was kon hij geen uitsluitsel geven.

Dus maar de Maandag avond in de auto gestapt en naar Amsterdam gereden.
Aangekomen toch maar even de grilles ge-demonteerd en de blauwe hoorns (die eigenlijk al de indicatie waren dat het niet om een SA 8535 ribbon ging).
Bleek dus een SA 8525 te zijn.
Toch maar meegenomen tegen een zwaar gereduceerde prijs.

Van de week alles uit elkaar gehad, schoongemaakt en nagekeken.
Enigste wat er aan mankeerde was dat bij een versterker twee condensatoren op barsten stonden.
Die vervang ik van de week.

Tja nu zit ik met vier Blue Boxen in twee verschillende uitvoeringen.
Moet wel zeggen dat de Blue Box II een stuk kleiner en lichter is.

Hier de foto's van de Blue Box II.

(ik speel nu al een paar dagen met de gedachte om de lege kasten weg te doen (staan zelfs al op MP) en daar i.p.v. het eerste type kast te gaan zoeken om daar weer alles in te bouwen, het waarom lees je hieronder)

SA Weetje: De (kleinere en lichtere) Blue Box II werd geïntroduceerd om de productiekosten en het gewicht te drukken.
Allergrootste argument om het gewicht te verlagen was het maximaal toegestane gewicht voor de Japanse markt.
Natuurlijk hebben de aanpassingen invloed gehad op de klank van de kast, met name het sublaag heeft flink moeten inleveren. Een echte full-range, wat de Blue Box is/was, is de Blue Box II dus niet, maar kan nog steeds voor veel muzieksoorten als zodanig worden ingezet.


(overigens was er eigenlijk voor het Blue Box type 1 nog een type Blue Box, maar daar later meer over)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-1-2009 00:02
Hallo,

Zoals eerder beloofd hier wat meer info over een vrij onbekende Blue Box.
Dit type was, zeg maar, het begin van de ontwikkeling van de Blue Box waarvan er relatief ook maar weinig van zijn gemaakt (200 á 300 stuks).

De ontwerpers van SA hebben de achterzijde van de kast schuin (wedged) gemaakt.
De achterliggende gedachte was natuurlijk dat dan de Blue Box ook als monitor gebruikt kon worden.
In de praktijk haalde niemand het in zijn hoofd om de ruim 70 kilo wegende Blue Box uit de flightcase te halen.

Ook een nadeel van dit type was het gebruik van de eerste SA Ribbon Compact Driver, namelijk de SA 8520 (de directe clone van de Philips RSQ8P).
Qua klank en spreiding is de SA 8520 de beste ribbon driver die SA ooit gemaakt heeft.
Maar qua betrouwbaarheid de slechtste SA RCD, niet omdat de kwaliteit slecht was, maar gewoon dat de ribbon steeds op het randje stond te spelen van zijn kunnen (belastbaarheid was maar 30Watt/500Watt).
In een discotheek hield de SA 8520 het gemiddeld maar zo'n drie weken vol shocked 8O.
Koste SA een godsvermogen en veel overuurtjes voor de medewerkers.

Het echte succes van de Blue Box kwam met de rechthoekige Blue Box (de best klinkende van de drie), waarvan er uiteindelijk 2300 van zijn geproduceerd.
De SA 8520 werd opgevolgd door de SA 8525 die het dubbele aan kon, namelijk 60Watt/1000Watt.
Later werd de ribbon nog een paar keer alleen verbeterd qua rendement (SA 8526 en SA 8535).

Nu ik al twee type Blue Box had, vond ik het leuk om ook het allereerste type er ook bij te hebben.
Noem het verzamelwoede, merkengeil, .... (vul zelf maar in) laugh :D.

De man waarvan ik de eerder besproken Blue Box II had overgenomen, had toevallig nog zo'n "wedged" setje staan.
Dat setje dus afgelopen Zondag ook maar even opgehaald.

Van de week mijn nieuwe aanwinst uit elkaar geplukt voor weer de bekende foto-shoot.
Ik had gehoopt dat er de SA 8520 in had gezeten, maar bleek uiteindelijk een in nieuwstaat verkerende setje SA 8525's te zijn.
Die overigens op een houten hoorn waren gemonteerd.

De woofers, SA 1503's, waren nog spelend, alleen de surrounds hadden hun beste tijd gehad (moeten dus worden vervangen).
De versterkers, PMS-5000's, hebben de gewoonlijke kwaaltjes, namelijk kapotte condensatoren en accu's.
De kasten zelf hebben een goede verfbeurt nodig.
Al met al met weinig kosten toch weer netjes spelend te krijgen.

Tja en nou, 3 setjes Blue Box in huize Schrauwen (mijn vrouw pikt het nog steeds laugh :D).
De hoofdreden dat ik het laatste setje heb aangeschaft is dat ik gewoon zo'n ding eens een keer van binnen wou zien en er foto's van wilde hebben voor op de site.

Idee is nu even om ze weer spelend te krijgen en misschien te houden of weer ergens anders tegen SA-meuk te ruilen.

Na mijn bovenstaand geleuter nu dan eindelijk toch de foto's.
Gemakshalve heb ik van alle drie de types een nieuwe galarie gemaakt.
(in chronologische volgorde)

* Blue Box "Wedged"
* Blue Box
* Blue Box II

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
21-1-2009 10:43
Het blijft toch een mooit stukje techniek. Maar is het zo dat die monitor versie op zijn versterker ligt? Die kun je dan niet instellen of iets dergelijks?
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)