Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 22 van 32)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-9-2008 14:27

Dré schreef:

Maar dit kan toch nooit een foto van het verbrande weerstandje zijn?
Is het niet zo dat beide foto's van een andere blue-box zijn? Zo is de transistor links op het koelblok anders (zie de tekst) en ook het weerstandje daar rechts van is op de ene foto groen en op de andere bruin.
Maar dat is MIJN mening...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-9-2008 14:41
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 12-9-2008 15:52
Hallo Dré,

Dré schreef:

Maar dit kan toch nooit een foto van het verbrande weerstandje zijn?
Je hebt weer gelijk, ik had namelijk wel de tekst aangepast, maar niet de originele foto weer neergezet (die ik nog had van een andere versterker).

De eerste post was met de vraag "wat voor weerstand staat op de afbeelding" (dus een foto met een "hele weerstand").

Begrijpen jullie het nog?

(sorry voor alle misverstanden, ben er niet met mijn hoofd helemaal bij)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
12-9-2008 15:50
Hé, waarom kijk je niet in box nr. 2?
Ter vergelijk......

Rijmt ook nog wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-9-2008 16:01
Hallo Tom,

Tom schreef:

Hé, waarom kijk je niet in box nr. 2?
Ter vergelijk......
De foto met de "hele" weerstand IS van de andere Blue Box (realiseer ik me nu pas).
De verwarring komt omdat ik zelf meerdere versterkers hier heb gehad (die van mijn collega en de "reserve", die ik naderhand verkocht heb) waarvan ik foto's heb genomen.

Een versterker heb ik met mijn collega gewisseld om zo twee versterkers te krijgen met de zelfde software (5.2) en uit het zelfde jaar (1990).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-9-2008 22:30
Hallo,

Hoe raar kan het lopen.
Dacht ik vanmiddag nog dat de versterker naar Limburg moest, nu staat de "kapotte" Blue Box weer te spelen happy :).

Vanmiddag stond ik met een overbuurman te praten, en op een bepaald moment kwam de praat over de Blue Box.
Ik vertelde hem dat een versterker was gaan "roken" en dat er een weerstandje kapot was en waarschijnlijk meer.

Hij bood aan om even zijn Fluke te halen, en dan zou hij wel even kijken naar de versterker.
Al vrij snel kwam hij er achter dat inderdaad de weerstand niet meer de goede waarde van 562 ohm had, én dat een diode oneindig aangaf op de fluke.

Versterker naar hem gesjouwd (twee trappen op met dat zware kreng), na een half uurtje was hij weer gerepareerd.
Had zelfs de onderdelen gewoon liggen.

De overbuurman heeft een aantal jaar bij Philips gewerkt (eind jaren 70, begin tachtig) en repareerd nu oude radio's als hobby.
Heeft heel veel elektrische componenten gewoon liggen, waarvan het meeste van Philips vandaan komt (personeel mocht een keer per maand voor 10 gulden 10 minuten graaien in onderdelenbakken die over waren van de productie).

De weerstand (R7) gaf "los" aan de Fluke de waarde van 478 ohm.
De diode die vervangen is, is een 1N4005 (D4).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
13-9-2008 06:44
en is het ledje nu uit als er niets op aangesloten is?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-9-2008 09:33
Hallo Tom,

Tom schreef:

en is het ledje nu uit als er niets op aangesloten is?
Nee, die blijft nog wel branden als er niets op aangesloten staat.
Sluit ik een XLR dan is het wel goed, en gaat dan alleen maar aan als er daadwerkelijk genoeg signaal op staat.
[Commentaar SA engineer schreef:

Het kan zijn dat het signal present ledje blijft branden of na enige tijd zonder signaal vanzelf uit gaat. Bij de eerste modellen was de drempel volgens mij wat te laag gekozen en is dit later veranderd. Het kan ook zijn dat één van de opamps (voor of in het het sp circuit) een hoge dc offset aan de uitgang heeft. Je zou wat kunnen uitwisselen met de andere module om hier achter te komen.
Overigens hebben beiden versterkers nu weer in de schuur gestaan.
Beide versterkers hadden dus een paar dagen in de woonkamer gelegen, gisteren laten spelen en daarna weer in de schuur gezet.

De "schoongemaakte" gaf vanmorgen geen probleem, de andere die alleen maar in de woonkamer had gestaan om op te warmen had weer hetzelfde probleem.

Hoogstwaarschijnlijk als ik de andere versterker op de zelfde manier behandel, die het ook goed blijft doen.
Ik zal dan gelijk wat foto's maken van de Pre Amp Boards.

Ik houdt jullie op je hoogte.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
14-9-2008 21:24
Hallo,

Vandaag eindelijk eens een dag de Blue Boxen buiten kunnen uittesten met wat verschillende "muziekjes".
Prachtig weer ervoor vandaag.

Ook af en toe wat verder opengedraaid, machtig mooi geluid.
En nog steeds de "Piek LEDjes" niet zijn oplichten, het lijkt of ik nog zeeën van headroom heb.
Geluid blijft erg strak.

Je merkt wel goed dat de ribbon een beperkte verticale afstraling heeft (waar ribbons een beetje om bekent staan), bovenkant kasten stonden ongeveer op borsthoogte.
Ik moest dus gaan zitten om alles goed in zijn perspectief te kunnen horen (als ik dichtbij stond/zat).
Op een meter of 10 heb je daar al een stuk minder last van.

(hopelijk kan ik binnenkort eindelijk de flight cases en statieven eens ophalen, dan kan ik het geheel netjes op (oor)hoogte brengen)

Natuurlijk weer wat fotootjes gemaakt.

* Testopstelling.
* Blue Boxen gestapeld, voorkant.
* Blue Boxen gestapeld, achterkant.
* Blue Boxen gestapeld, bovenkant.

(Eén van deze weken eens een ritje naar Hoorn maken, om de SA logo's er op te laten zetten (zeefdrukken) door René van der Laan. Dan zijn ze helemaal af)

Gisteren en vanmorgen beide versterkers nog eens een grondige schoonmaakbeurt gegeven, met name de solderingen van de "Box headers" van de "PreAmp Boards". Dit maal met Kontakt 60 en een harde tandenborstel.
Problemen zijn nú allemaal verdwenen, zelfs de "Signal Present" LEDjes branden nu niet meer uit zichzelf.
Even afwachten natuurlijk wat ze van de week doen in de schuur, einde van de week sluit ik ze weer even aan zodat ik het kan checken.

Hier nog even de foto's van PMS-5000 (onder de nicotine zoals jullie zien) en de aansluitingen/solderingen waar het om ging.

* PreAmp Boards (geel omcirkeld zijn de "Box Headers").
* PreAmp Board (geel gemarkeerd zijn de solderingen van de "Box Header").

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VerheyenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-5-2008
Laatste: 18-2-2014
Berichten: 35
16-9-2008 18:58
Waar kan je de waardes van de weerstanden vinden?
Ik heb een uitgebrande R27 op het preamp board tot hiertoe. Deze is al eens vervangen zo te zien.
Transistor T14 lijkt ook al eens vervangen. Wat doet deze juist?

greetz

Bert
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-9-2008 21:20
Hallo Bert,

De gescande service manual van de Blue Box is van zo'n slechte kwaliteit dat het heel moeilijk te zien is welke waarde R27 is.
Hopelijk vind ik binnenkort eens de originele papieren manual, zodat ik daar eens een fatsoenlijke scan van kan maken.

Maar wat ik er van kan opmaken is het volgende; R27 = 19K2 (als die waarde tenminste bestaat).
Wat de transistor doet kan ik je niet zeggen, daar mijn kennis niet zover reikt.

Misschien kun je even een close-up foto maken van beide PreAmp Boards, en zo door de kleurcodering achter de waarde van de weerstand komen.

Wat is de stand van zaken nu van je setje Blue Boxen, veel kapot?
En heb je er al een stel kunnen verkopen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)