Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 219 van 289)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-7-2009 19:22

MusicXtra schreef:

Dat gaat me net even iets te ver, vaak is het gewoon onkunde van de opdrachtgever.
Tenzij er botweg gelogen en gedacht in plaats van geweten wordt, worden logistieke problemen niet per definitie veroorzaakt onkunde van de opdrachtegever, maar door slecht uitvragen vanuit onze kant. En daarom bespreek je alles m.b.t. stroom, trappen, opritten met grind, parkeren, wanneer toegang tot het pand en dat soort ellende niet met de opdrachtgever, maar met de uitbater van een lokatie.

Onverwachte problemen kun je niet allemaal tegengaan, maar dichttimmeren in een contract kan dus wel. Dan heb je tenminste zélf in de hand waarin je flexibel bent en zoekt naar oplossingen en waar het wat JOU betreft ophoudt.

Zolang je een beetje wat aanmoddert voor een "ik modder maar een beetje wat aan"-tarief allemaal niet zo boeiend misschien, maar wanneer je fantaseert over bedrijfje spelen, hotshot wezen op grote feesten met dikke apparatuur, übersleepkever zijn op gigantische festivals of concerten en dat soort dingen, kun je niet vroeg genoeg beginnen met je basis op orde hebben.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
25-7-2009 22:42
Ben ik helemaal met je eens, maar, ondanks dat ik een goed dichtgetimmerd contract heb, loop ik nog steeds tegen problemen aan die in de ogen van de opdrachtgever/uitbater onbelangrijk lijken.
Als er sprake blijkt van liegen dan nog ga ik niet naar huis maar leg het probleem gewoon bij degene die het veroorzaakt heeft.
Wat doe je bijvoorbeeld als je duidelijk af hebt gesproken met de verantwoordelijke voor het licht dat het podium om 18.00 uur voor mij beschikbaar is, omdat het feest om 21.00 uur begint en ik 2,5 uur nodig heb om te bouwen en te soundchecken, en bij aankomst om 17.45 uur blijkt het helemaal vol te liggen met kabels, lampen en truss omdat de lichtboys in de file hebben gestaan?
Ga je dan naar huis?
Dan wordt de opdrachtgever de dupe van iets waar hij ook niets aan kan doen, probleem is meestal wel dat ik me een slag in de rondte moet werken om alles nog op tijd af te hebben, de soundcheck is slechts een line check, feestje begint een half uur te laat en ik wordt erop aangekeken.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-7-2009 23:00
Natuurlijk ga je dan niet naar huis. Je licht de opdrachtgever in, zegt dat je er alles aan gaat doen om je zaakjes op tijd af te krijgen en houdt de opdrachtgever op de hoogte van de tijd waarop je denkt te kunnen starten. Klaar toch.

Als je last hebt van te strakke schema's en je een slag in de rondte werken, kun je dit werk sowieso beter niet doen.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-7-2009 17:30
Alleen het idee al om een prijs te noemen zonder dat je weet waar je aan toe bent.. brrrr.

Er komen hier ook vaak zat mails binnen in de zin van "wij geven een feestje wat gaat dat kosten". Met de ene keer de muziekstijl er wel bij, de andere keer niet, de een geeft x aantal personen op de ander niet.

Ik vind het knap dat iemand daar gelijk een prijs op durft te plakken. OK het kan met daarop volgend een A4 vol voorwaarden, maar mijn logische reactie is om dan even terug te mailen met het standaard lijstje vragen (datum, tijden feest + op- afbouw, locatie, afmetingen van de zaal, aantal personen en indien nodig dingen als stroomvoorziening, muziekstijl etc). Als daar een mooi antwoord op komt (het zal niet de eerste keer zijn dat je vervolgens niks meer hoort) wordt er gerekend en rolt er een prijsje uit. Peilen naar het budget kan ook zeker geen kwaad, maar vaak is dat en wat lastigere vraag voor een hoop mensen.
Telefonische aanvragen net hetzelfde verhaal, eerst lijstje vragen, dan prijsje.

Een bedrijfsfeestje voor 100 man in de bedrijfskantine is vaak toch net ff wat anders dan datzelfde feestje in de bedrijfshal die ze even hebben leeggemaakt voor de gelegenheid, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarbij komt ook. Ga je gelijk prijsduiken en de goedkoopste zijn, kan je ellende verwachten als er wat verandert en je plots wat extra kosten hebt. Met als gevolg niks verdienen of een klant die zich misschien wel opgelicht voelt door de extra kosten. Zorg je dat je gewoon netjes rekent mag het hier en daar al eens wat extra kosten als er wat niet loopt zoals het loopt. Jij blij: toch nog lekker verdiend, klant blij: goeie service en niet gelijk een hoop gedoe om iets wat met een beetje nadenken en wilskracht prima op te lossen is.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
26-7-2009 17:40
Als je last hebt van te strakke schema's en je een slag in de rondte werken, kun je dit werk sowieso beter niet doen.
Nee, dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen, mijn schema klopt wel, ik weet hoeveel tijd ik nodig heb en hou daar altijd voldoende reserve in, alleen wordt die reserve wel erg snel opgebruikt als er dit soort dingen gebeuren.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-7-2009 18:18
Dan heb je mij niet goed begrepen wink ;) . Een gangbaar schema wordt al snel éng strak door externe factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Volgens mij heb ik dat net zo vaak wel als niet meegemaakt. Blijft dus over hoe je daarmee omgaat.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
26-7-2009 20:52
Dan heb je mij niet goed begrepen wink ;) . Een gangbaar schema wordt al snel éng strak door externe factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Volgens mij heb ik dat net zo vaak wel als niet meegemaakt. Blijft dus over hoe je daarmee omgaat.
Vooral gewoon rustig blijven, problemen proberen op te lossen door een efficiënt plan van aanpak te maken en hard werken wink ;) .
Tot nu toe (al ruim 15 jaar) is het me gelukt om elke klus tot een succes te brengen.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
30-7-2009 22:42
om maar even op de vraag van MusicXtra uit het andere topic terug te komen.

Ik ben als volgt tot mijn (huidige) vraagprijs gekomen.
Allereerst heb ik eens gekeken wat vergelijkbare drive-in shows vragen.
Toen heb ik me afgevraagd, wat wil ik zelf eraan over houden.
Dit alles in overweging nemend ben ik tot mijn vraagprijs gekomen.
Deze is op dit moment 250 euro voor een standaard licht- en geluidset. Uiteraard ben ik begonnen voor veel minder.

Lijkt me de normale gang van zaken voor iedereen die hobby-matig met plaatjes draaien bezig is. Ik snap je vraag daarom ook niet helemaal.
Meh me lêpke!!!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
30-7-2009 22:45
Zit ik net een reactie te tikken in het topic van MusicXtra wordtie gesloten shut up :X

Davy Gabriels schreef:

Met alle respect, maar is dat niet een beetje duur?
500€ voor een kleine PA in een kroeg? De meeste bands die ik ken vragen ongeveer tussen de 400-600€ per avond alles inclusief.

Een set van 2500€ voor alleen geluid? Ik denk dat veel PA firma's voor een budget van 2500€ een serieuze PA zetten inclusief een dikke lichtshow...
Prijzen zullen ook wel variëren van regio tot regio, maar 500 euri voor een kroeg PA set duur?

eens ff globaal tellen dan...

Turbosound TCS setje met subs €190
Monitorset 4x PS10 + versterkers €105
Yamaha LS9 met multi €125
Simpel mic setje €75
Maakt 495 euro dus dat is als setprijsje wel te verkopen voor €450.
Maarrr.. dan hebben we nog geen transport (10m² a 0.50/km) én nog geen technicus...

Komt wel bij dat een band die met wat zelfverzamelde speakers en een behringer mixert zichzelf uitversterkt geen PA bedrijf is natuurlijk...

Prijzen hier zijn gewoon optelsommetjes van alle losse onderdelen. Afhankelijk van project of klant gaat er over de materialen nog een korting en dat is de prijs.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
30-7-2009 22:50
En een technicus komt bijna nooit alleen, reken dan al snel op 300-500€ extra. voor twee man.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)