Forum > Algemeen Forum

Bevindingen rookverbod in de horeca.

(209 reacties. Pagina 21 van 21)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-10-2008 01:22
Hey een stadsgenoot. happy :)

Dat is helaas hier in Utrecht wel in een aantal tenten het geval. Ook weet ik er genoeg die zich wel aan al de regels houden.
Al deze regels kost de uitbater of in sommige tenten het personeel geld.

In het algemeen is het niet slim om onder horeca alleen café's te plaatsen, daar doelde ik op met mijn horeca post.
Een manager in een hotel heeft vaak een redelijke studie achter de rug.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-10-2008 08:33

Philip_Janssen schreef:

Je betaald inderdaad 1,20 euro voor een biertje. Tent word volledig gedraaid op vrijwilligers (studenten, inderdaad). Plus dat de horeca nu niet de branche is, waar veel in opleiding geïnvesteerd word (helaas, maar wel waar).

Neemt niet weg dat de kroegbaas inderdaad hoort te zorgen voor een rookvrije werkplek, maar geef hem dan ook de mandaat om zoiets te handhaven. Op het moment dat ik iemand aanspreek op het roken van een sigaret, moet ik dit volgens een vrij uitgebreid protocol (ook wel vorderen genoemd). Tegen de tijd dat ik de betreffende persoon gevorderd heb, heeft hij z'n tweede sigaret al bijna op. Het is een dom en tijdrovend proces, maar als ik er niet doorheen loop, mag ik de persoon in kwestie officieel niet verwijderen of laten verwijderen. Plus dat ik zelf geen opleiding tot beveiliger heb gehad, waardoor ik aangewezen ben op een particulier beveiligingsbedrijf (onbetaalbaar in mijn geval) of politie. Doe ik dat niet, loop ik ook nog eens de kans op een aanklacht wegens mishandeling, omdat ik de betreffende persoon heb aangeraakt. En tegen de tijd dat ze bij de politie uitgelachen zijn, is die kerel ook allang weer weg. Dus ik blijf erbij dat het rookverbod verkeerd is ingericht. Als kroegbaas heb je gewoon geen poot om op te staan: niet tegenover je gasten en ook niet tegenover de controleurs. Beetje laf om hem dan te straffen, terwijl hij iets niet mag en kan.
Ik blijf erbij dat er iets een beetje fout gaat in die kroeg van je. Ook een studentenkroeg zou er niet onverstandig aan doen een financiële buffer te hebben en met zaken als beveiliging rekening te houden. Ik ben zelf ook vrijwilliger in een studentenkroeg (bier 80 ct wink ;)) en daar zijn er eigenlijk totaal geen problemen met het rookverbod. De kroeg was al 9 maanden langer rookvrij dan dat officieel verplicht was, en iedereen houd zich daar gewoon aan (hebben wel een balkon/terras dat zich prima leent om overdekt te staan smoken). De beveiliging is bij ons geregeld via via, welke er in geval van nood BINNEN 2 minuten zijn (dag en nacht). Tot nu toe is dat slechts een keer nodig geweest toen leden van een andere vereniging de boel kwamen verzieken.

Conclusie: wanneer je een vrijwilligers kroeg draait, investeer dan in je barmensen als je externen niet kunt veroorloven of kunt regelen. Zorg ervoor dat (op zijn minst) een deel daarvan IVA, BHV en/of beveiliging heeft. Dat hoeft geen rib uit je lijf te kosten en scheelt een hoop gedoe. Wanneer 1 van de tappers dit heeft dien aanwezig is is dit al genoeg.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
28-10-2008 11:29
Ik zit in het zelfde bestuur als Philip (bij datzelfde studentenkroegje dus) en ik kan zeggen dat we wel degelijk in opleiding investeren. Een ruwe schattig leert mij dat ongeveer driekwart van onze vrijwilligers een IVA-cursus hebben bijgewoond. Verder zijn we uiteraard verplicht een aantal SVH-ers te hebben, daar voldoen we dus ook netjes aan.
Ook nemen we deel aan het Heineken Goed getapt bier-programma, waar een aantal tap-Masterclasses een onderdeel van is.
Aan opleidingen etc. doen wij dus wel genoeg denk ik zo (moet ook wel, als het merendeel van de tappers die bij ons beginnen geen horeca-ervaring heeft).
Beveiliging is bij ons geen probleem, we zitten op het Universiteitsterrein, en na een belletje is de security er binnen 2 minuten. (buiten dat ik zelf ook een beveiliger 2 diploma heb)

Om even terug te komen op het onderwerp:
Ook wij zien de omzet teruglopen, al valt het nog te overzien bij ons. Je zag een flinke daling toen het verbod net van kracht werd, en nu lijkt het zich weer te herstellen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-10-2008 11:39

SebasVD schreef:

Ik zit in het zelfde bestuur als Philip (bij datzelfde studentenkroegje dus) en ik kan zeggen dat we wel degelijk in opleiding investeren. Een ruwe schattig leert mij dat ongeveer driekwart van onze vrijwilligers een IVA-cursus hebben bijgewoond. Verder zijn we uiteraard verplicht een aantal SVH-ers te hebben, daar voldoen we dus ook netjes aan.
Ook nemen we deel aan het Heineken Goed getapt bier-programma, waar een aantal tap-Masterclasses een onderdeel van is.
Aan opleidingen etc. doen wij dus wel genoeg denk ik zo (moet ook wel, als het merendeel van de tappers die bij ons beginnen geen horeca-ervaring heeft).
Beveiliging is bij ons geen probleem, we zitten op het Universiteitsterrein, en na een belletje is de security er binnen 2 minuten. (buiten dat ik zelf ook een beveiliger 2 diploma heb)
Ah kijk, dan is het dus allemaal wat minder ernstig gesteld met de zaak gesteld als ik opmaakte uit de posts van Philip. Mensen die niet luisteren naar de tapper verwijder je gewoon, lukt je dat zelf niet op redelijke wijze dan bel je inderdaad de beveiliging. Doe je dat niet dan zul je dat later betreuren.

Bij ons was er geen sprake van omzetsverlies, de kroeg is 9 maanden voor de invoer van het rookverbod verhuisd en is toen van begin af aan rookvrij geweest. Uiteindelijk blijven mensen toch wel naar de kroeg gaan en zullen de omzet effecten van het rookverbod tijdelijk zijn lijkt me. Wanneer je zo'n periode van omzetverlies niet kunt hebben als kroeg heb je iets fout gedaan met je reserves (waarmee ik dus niet specifiek op jullie kroeg doel!!).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DerkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-9-2005
Laatste: 12-4-2011
Berichten: 67
29-10-2008 11:50

Philip_Janssen schreef:

En je hebt volgens mij helemaal geen z*k verstand van de regelgeving en van horeca, als ik deze opmerking zo lees. Ik zal je verklappen dat ik in een horeca zaak werk, waar 70.000 euro per jaar wordt omgezet (dat zijn iets meer dan 60.000 consumpties). Als alles goed gaat, spreek je over een nette winst van 3000 euro. 1 boete zou dan dus bijna 2 netto jaarwinsten zijn.. Ik zal het even doortrekken naar een taxi chauffeur die door rood rijd: zullen we daar dan ook maar direct een boete van 45.000 euro op zetten? Owja, en die factureren we natuurlijk aan de eigenaar van het taxibedrijf, want die is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn chauffeurs. Ik denk dat er dan binnen enkele jaren geen enkel bedrijf meer bestaat wat nog iets in de logistiek doet in Nederland (zowel personen- als goederenvervoer).

Daarbij is 300 euro de eerste boete. De tweede is 600, de derde 1200, de vierde 2400 en de vijfde is het intrekken van de exploitatievergunning en daarmee het faillissement van je tent. Dat vind ik persoonlijk al behoorlijk zwaar, om maar weer eens te spiegelen met de wegenverkeerswet. Bij 5 maal te hard rijden, wordt je rijbewijs gewoon ingenomen en mag een ambtenaar bepalen of je hem ooit nog terugkrijgt. In dat geval stem ik voor trajectcontrole op woonerven shut up :X

Kortom: de boetes zijn zo laag nog niet. Zeker als je ze spiegelt aan andere straffen. Daarbij vind ik het ronduit belachelijk dat men de horeca exploitant verantwoordelijk houdt voor het gedrag van zijn gasten. Dit gebeurt in vrijwel geen enkele branche, behalve in de horeca. Ik lag me dood als een autodealer de cel in moet, omdat iemand tijdens een proefrit roekeloos heeft gereden laugh :D
Ik heb inderdaad niet veel verstand van de regelgeving in de horeca, desondanks vind ik dat kroegeigenaren die roken echt toestaan, gewoon flink moeten worden aangepakt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-10-2008 12:45

Derkie schreef:

Ik heb inderdaad niet veel verstand van de regelgeving in de horeca, desondanks vind ik dat kroegeigenaren die roken echt toestaan, gewoon flink moeten worden aangepakt.
Je bedoelt zoals voetbalclubs verantwoordelijk zijn voor de overlast die veroorzaakt wordt tijdens en na een voetbalwedstrijd? Ooh, wacht eens... Die verantwoordelijkheid ligt bij de gemeente (en de kosten daarvan komen op ons aller bordje terecht (leuke verdeling trouwens... reclamegelden naar de club, kosten naar de gemeenschap...))...

Als de staat echt korte metten wil maken met het roken in openbare gelegenheden, ga dan eens de overtreder zelf bestraffen (en da's dus die persoon met een peuk in z'n mond)!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarziStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 30
30-10-2008 20:30

Dré schreef:

Als de staat echt korte metten wil maken met het roken in openbare gelegenheden, ga dan eens de overtreder zelf bestraffen (en da's dus die persoon met een peuk in z'n mond)!!!
Ik ben het met je eens dat een roker ook strafbaar gesteld zou moeten worden als hij willens en wetens het rookverbod overtreedt, zeker als de roker dit doet in een gelegenheid die zich wel probeert te houden aan het rookverbod (15 jarigen die drank proberen te bestellen zouden overigeens ook zelf strafbaar moeten zijn ..).

Als een kroegbaas echter zelf de asbakken weer op tafel zet, dan is hijzelf hoofdverantwoordelijk voor de overtreding van het rookverbod, en mag hij van mij behoorlijk gestraft worden. Niet dat ik voorstander ben van het rookverbod, maar een kroegbaas die het rookverbod negeert maakt zich schuldig aan oneerlijke concurrentie ten opzichte van ondernemers die zich wel aan de regels houden.

In dit topic werd ook een vergelijking gemaakt met overtredingen van bijvoorbeeld taxi- en vrachtwagenchauffeurs, allemaal leuk, maar gebruik dan wel de juiste vergelijking. Een taxichauffeur die teveel mensen in z'n auto mee neemt (en dat komt nog wel eens voor in het weekend, met name in de busjes) neemt een enorm risico, want de boetes zijn niet mals (en vele malen hoger dan wanneer jij of ik eens teveel mensen in de auto hebben). Dat zelfde gaat op voor transporteurs die hun vrachtwagens te zwaar beladen, dan praat je al snel over boetes van 10.000 euro of meer. Dit soort zaken wordt namelijk gezien als economisch delict, hetzelfde zou moeten gelden voor horeca ondernemers die het rookverbod negeren.

Marzi
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
18-5-2011 08:48
Even een kick na twee jaar.
Volgende maand is het in Belgie ook zover,algemeen rookverbod in Horeca.Ook de bruine kroeg en
volkscafé ontsnapt er niet aan.
Hoe is de situatie na twee jaar in Nederland?
Word het verbod opgevolgd en worden er bij overtredingen sancties genomen?
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
18-5-2011 09:48

eddy wally schreef:

Hoe is de situatie na twee jaar in Nederland?
Word het verbod opgevolgd en worden er bij overtredingen sancties genomen?
Grotere kroegen / clubs wordt het rookverbod redelijk nageleefd. Kleine kroegen daarin tegen niet meer en in de kroegen waar ik vaak kom heb ik eigenlijk altijd door gerookt!

Door het nieuwe kabinet worden er op het moment volgens mij geen controles uitgevoerd. Controles die in het verleden wel zijn gehouden en waar ook boetes zijn uitgedeeld zijn voor het grote deel aangevochten en worden nu niet meer bestraft. Ging vaak om kleine kroegen waar men stug door rookt. Huidige kabinet heeft dan ook het idee om kleine kroegen (waar de eigenaar ook de enige medewerker is) niet meer te controleren.
Dj JoeriStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2005
Laatste: 24-2-2013
Berichten: 177
23-5-2011 16:34
Er worden nog wel degelijk controles op naleving van het rookverbod uitgevoerd. Vorige week hebben wij een openbaar house/hardstyle feest verzorgd in een cafe met een aangrenzende partyzaal. Hier is naast een controleur op het gebied van alcohol verkoop, ook een controleur voor het rookverbod langs geweest. De boete bedroeg om en nabij de 300 euro, aangezien er toch nog enkele mensen in de zaal aanwezig waren die aan het roken waren. Dus je bent gewaarschuwd wink ;)
JK Productions is powerd by Pioneer, Martin Audio & Crest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)