Forum > Algemeen Forum

Bevindingen rookverbod in de horeca.

(209 reacties. Pagina 20 van 21)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-10-2008 22:19

Philip_Janssen schreef:

Inderdaad moet die chauffeur zijn eigen boete betalen. En dat lijkt me ook niet meer dan terecht omdat hij fout zit. En niet zijn baas, die hem slechts het voertuig ter beschikking stelt. Als echter een gast een sigaret opsteekt, krijgt de baas van de tent, die zijn tent ter beschikking stelt, de boete. En niet de gast van de horeca gelegenheid, terwijl deze wel fout zat.

Nou, een horeca gelegenheid is openbaar, en de horeca eigenaar moet zorg dragen voor een rookvrije werkplek. (werkplekken bij niet openbare bedrijven zijn ook rookvrij)
Ik ben persoonlijk van mening dat een mens verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen acties. Als iemand te veel drinkt en vervolgens in de problemen raakt en dat wijt aan alcohol, had hij of zij zelf minder moeten drinken: niet de barman of de kroegbaas.

Lekker makkelijk, omzet draaien dus de klant moet vol. (uiteindelijk komt het daar op neer)
Als kroegbaas/ barman heb je toch wel een duidelijke sociale functie.
(als dj in een kroeg eigenlijk ook)
Als een klant te bezopen is om zelf naar huis te rijden zal hij/zij er zeker op aandringen om een taxi te nemen. Heb zelfs meegemaakt dat een dronken persoon door de eigenaar van een cafe werd thuisgebracht.
En daar komt bij dat je als barman gewoon een probleem hebt als je de situatie verkeerd inschat: je loopt gewoon een redelijk risico op een klap op je bek als je een dronken persoon alcohol weigert

...dus gooi je er nog wat meer in?
Als eigenaar/barman leer je met dergelijke situaties om te gaan. Jij bent de leidinggevende.

Uiteindelijk kies je voor een vak dat ook zijn negatieve kanten kent.
Eigenlijk dwalen we wat af, dit gedeelte vind ik los staan van het rookverbod.

Martin.
kvm entertainment
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
26-10-2008 22:27

Derkie schreef:

Volgens mij moet de overheid gewoon de horeca eigenaren die de regels aan hun laars lappen harder aanpakken.
Hij/zij is immers in overtreding met de wet.

Een boete van bijvoorbeeld 5000 euro zal veel horeca eigenaren wel aan het denken zetten. Niet de lullige 300? waar ze nu mee aankomen.
Mee eens. Stond dit weekend in een zalen complex waar ze onderling afgesproken hadden de eventuele boete te betalen. Zaal 1 100E zaal2 100E en de eigenaar 100E.

Eigenlijk te gek voor woorden.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
27-10-2008 00:21

Derkie schreef:

Volgens mij moet de overheid gewoon de horeca eigenaren die de regels aan hun laars lappen harder aanpakken.
Hij/zij is immers in overtreding met de wet.

Een boete van bijvoorbeeld 5000 euro zal veel horeca eigenaren wel aan het denken zetten. Niet de lullige 300? waar ze nu mee aankomen.
En iedereen die een copietje draait,of zijn inkomsten als DJ vergeet aan te geven of een geluidsetje verhuurt zonder factuur ook.Zij overtreden allen de wet.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-10-2008 00:24

Philip_Janssen schreef:

Ik zal je verklappen dat ik in een horeca zaak werk, waar 70.000 euro per jaar wordt omgezet (dat zijn iets meer dan 60.000 consumpties). Als alles goed gaat, spreek je over een nette winst van 3000 euro.
Niet om lullig te doen, maar een tent met die cijfers heeft bedrijfseconomisch niet erg veel bestaansrecht...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
27-10-2008 09:26

Victor schreef:

Philip_Janssen schreef:

Ik zal je verklappen dat ik in een horeca zaak werk, waar 70.000 euro per jaar wordt omgezet (dat zijn iets meer dan 60.000 consumpties). Als alles goed gaat, spreek je over een nette winst van 3000 euro.
Niet om lullig te doen, maar een tent met die cijfers heeft bedrijfseconomisch niet erg veel bestaansrecht...
Dat wou ik ook even aanhalen inderdaad. Weet niet wat voor zaak dat is, maar een netto jaarwinst van 3000 euro kan je natuurlijk nooit van leven. Of is het een studentenclubbie?
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
27-10-2008 10:23
Lijkt mij wel, als je ruim een euro voor een consumptie moet betalen is het geen 'normaal' café.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
27-10-2008 20:35
Je betaald inderdaad 1,20 euro voor een biertje. Tent word volledig gedraaid op vrijwilligers (studenten, inderdaad). Plus dat de horeca nu niet de branche is, waar veel in opleiding geïnvesteerd word (helaas, maar wel waar).

Neemt niet weg dat de kroegbaas inderdaad hoort te zorgen voor een rookvrije werkplek, maar geef hem dan ook de mandaat om zoiets te handhaven. Op het moment dat ik iemand aanspreek op het roken van een sigaret, moet ik dit volgens een vrij uitgebreid protocol (ook wel vorderen genoemd). Tegen de tijd dat ik de betreffende persoon gevorderd heb, heeft hij z'n tweede sigaret al bijna op. Het is een dom en tijdrovend proces, maar als ik er niet doorheen loop, mag ik de persoon in kwestie officieel niet verwijderen of laten verwijderen. Plus dat ik zelf geen opleiding tot beveiliger heb gehad, waardoor ik aangewezen ben op een particulier beveiligingsbedrijf (onbetaalbaar in mijn geval) of politie. Doe ik dat niet, loop ik ook nog eens de kans op een aanklacht wegens mishandeling, omdat ik de betreffende persoon heb aangeraakt. En tegen de tijd dat ze bij de politie uitgelachen zijn, is die kerel ook allang weer weg. Dus ik blijf erbij dat het rookverbod verkeerd is ingericht. Als kroegbaas heb je gewoon geen poot om op te staan: niet tegenover je gasten en ook niet tegenover de controleurs. Beetje laf om hem dan te straffen, terwijl hij iets niet mag en kan.

Nogmaals: ik heb niets tegen het rookverbod, maar het is gewoon dom ingericht. Gewoon weer een typisch voorbeeldje van denken als een ambtenaar om praktische problemen op te lossen. Beetje dezelfde soort humor om mensen langzamer te laten rijden als het druk is: dan kunnen er inderdaad meer auto's op 1 kilometer weg, maar per tijdseenheid kunnen er minder auto's OVER hetzelfde stuk weg. Misschien moeten we tegen die insteek maar eens kijken naar stilstand: dan kun je veel auto's kwijt op een kilometer snelweg! Dan hoef je namelijk geen afstand meer te houden (en je kunt erom lachen, maar dit is daadwerkelijk de denkfout die destijds gemaakt is laugh :D shut up :X )
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
27-10-2008 23:30

Philip_Janssen schreef:

Plus dat de horeca nu niet de branche is, waar veel in opleiding geïnvesteerd word (helaas, maar wel waar).
[OT] Nou, de personen die een zakcent willen verdienen die verdiepen zich niet in het vak. Die opleiding kies je natuurlijk zelf, en een fatsoenlijk horeca bedrijf is een perfecte leerschool.
Doe ik dat niet, loop ik ook nog eens de kans op een aanklacht wegens mishandeling, omdat ik de betreffende persoon heb aangeraakt.
Tussen aanraken en mishandelen zit een groot verschil.

Maargoed die ongewenste roker had ook een persoon kunnen zijn die alles kort en klein slaat. En als ik dan bovenstaand lees laat je dat eigenlijk allemaal toe. (omdat je handen "gebonden" zijn, althans dat vind jij zelf)

Martin.
kvm entertainment
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-10-2008 01:08

Philip_Janssen schreef:

Plus dat de horeca nu niet de branche is, waar veel in opleiding geïnvesteerd word (helaas, maar wel waar).
Mag ik dit een hele gevaarlijke opmerking noemen. Je zit hier gelukkig op een licht en geluid forum.
Plaats deze post ook eens op een HoReCa forum. shut up :X

Ho Hotel
Re Restaurant
Ca Café
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
28-10-2008 01:11
Hij heeft wel een punt:
Bij de meeste kroegen en restaurantjes hier in Utrecht worden maar lukraak studenten aangenomen. Als je het niet kan, pech voor jou; maar dan vlieg je eruit. Nergens wordt ook maar iets gedaan aan het leren van het horeca-vak aan mensen (ook al is het maar onderaan de ladder).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)