Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 20 van 32)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-9-2008 00:14
Hallo,

Net de andere Blue Box even aangezet in de schuur, het zelfde probleem sad :(.
Wordt er een beetje moedeloos van.

Ben helaas ook niet kundig op het electronische vlak.
Wordt denk toch een ritje Limburg ben ik bang.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VerheyenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-5-2008
Laatste: 18-2-2014
Berichten: 35
10-9-2008 01:13

Webbie schreef:

Wordt denk toch een ritje Limburg ben ik bang.
Kun je hier nog even mee wachten René?
Hier is er voorlopig al 1 die de zekering thuis eruittrekt als hij de voeding inschakelt. En mijn ppa2410 moet ook nog naar gekeken worden. Als Joost dit allemaal ziet zitten natuurlijk.
Dan is het de moeite om eens naar de Limburg te reizen. (drukt de reiskosten wat he)

greetz

Bert
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-9-2008 10:31
Hallo,

Inmiddels weer antwoord gehad van SA.

Ik vroeg of hij niet in de war was met het printje, en dat het niet de "Pre Amp Board" moest zijn i.p.v. "Power Amp Board", na de posts van Hans en Joost.
En inderdaad bedoelde hij het "Pre Amp Board".
Je hebt inderdaad gelijk, ik bedoel de 14 polige box header op het preamp printje. Ik zou dit als ik jou was toch even kontroleren. De pad's op deze print zijn nogal groot waardoor enige vocht, vuil of corrosie al problemen kan veroorzaken (zeker als de module koud of vochtig is).
Wat betreft het "Signal Present" LEDje staat hier onder.
Het kan zijn dat het signal present lledje blijft branden of na enige tijd zonder signaal vanzelf uit gaat. Bij de eerste modellen was de drempel volgens mij wat te laag gekozen en is dit later veranderd. Het kan ook zijn dat één van de opamps (voor of in het het sp circuit) een hoge dc offset aan de uitgang heeft. Je zou wat kunnen uitwisselen met de andere module om hier achter te komen.

Ik zal vanavond even foto's er van maken als ik thuis ben.

(Eerdere post gecorrigeerd betreffende het PreAmp Board)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
11-9-2008 10:59

Webbie schreef:

Ik zou dit als ik jou was toch even kontroleren. De pad's op deze print zijn nogal groot waardoor enige vocht, vuil of corrosie al problemen kan veroorzaken (zeker als de module koud of vochtig is).
Toch heeft Ultiboard (e.v.a.) al sinds jaar en dag a-symmetrische pads optie (juist om dit te voorkomen ;-). En als er gekozen is/was voor doorgemetaliseerde printen (wel prijzige optie) was de noodzaak van grote eilandjes al helemaal afwezig!

Een optie is met een dremel de ruimte tussen de pads groter te maken om het probleem in de toekomst te voorkomen (is wel wat rigoreus). Borstel in ieder geval met een harde borstel (geen metalen borstel uiteraard) de eilandjes in kwestie goed schoon (wellicht is dit al voldoende). Hars (indien nog aanwezig) kun je prima verwijderen met aceton (gewoon de borstel in aceton dippen vóór het borstelen).

Nog mooier is het om het circuit laagohmiger te maken (dan maalt het niet meer om vocht, zelfs niet om water...). Maar dat is iets dat wellicht af fabriek zo had moeten zijn (nu zou het een redelijk ingrijpende aanpassing worden).

Signal present: Je kunt de offset van de Op-Amp even nalopen (mogelijk is het af te regelen) of de Op-Amp gewoonweg verwisselen. Ook zou je de gain van de Op-Amp wat lager kunnen maken (meestal een geval van terugkoppelweerstand van uitgang naar - ingang een lagere waarde geven). Of je knipt het ledje gewoon door als je het storend vindt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
11-9-2008 22:21
Kun je wellicht even kijken welke R dit is ? Mogelijk is aan de hand hiervan een losse verbinding eenvoudig terug te herleiden. Controleer ook even visueel of de wat dikkere elco's op de voedingsprint nog goed vastzitten (even PCB demonteren en zachtjes tegen de elco's duwen). Soms zit er een soldeerverbinding los, maar vaker is een stuk printbaan losgekomen rond het soldeerpunt (haarscheurtje in koperbaan). In dat laatste geval ca. 10mm links en rechts van het pad netjes schoonkrabben, reinigen met wat alcohol o.i.d., vertinnen en met een 20mm stug stukje draad repareren (b.v. draad van een willekeurige 1/4W weerstand, kun je hem mooi aan de andere poot vasthouden met je vingers zonder dat'ie heet wordt tijdens het solderen).

Naderhand natuurlijk niet vergeten de elco even mechanisch te fixeren. Een Hot-Glue die goed hecht is prima, echter de meeste bouwmarkt-types hechten erg slecht. Alternatief is een paar dots siliconenkit (hecht vrijwel overal op).

[edit] Ik zou zweren dat hierboven een paar minuten geleden een post over een rokende weerstand op de voedingsPCB stond :-)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-9-2008 22:28
Hallo Joost,

Inderdaad mijn fout, sorry.

De weerstand is R7 van de Regulated Power Supply (pagina 26 van de Service Manual), dat is de gene die is gaan roken.
Heb hem daarna gelijk uitgezet.

Aan repareren zelf begin ik niet meer, zie rokend resultaat sad :(.
Of ik laat allebij de versterkers door jou repareren/nakijken (misschien kun je een kostenraming even mailen), of de Blue Boxen gaan weg.
(is mijn vrouw ook weer blij, en ik weer een hobby armer (was dan de laatste))

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-9-2008 10:00
5 x bewerkt. Laatst door Webbie op 12-9-2008 15:45
Hallo,

Weet iemand het type van dit weerstandje (EDIT: betere foto), koolfilm?

In de service manual geven ze R7 aan als 562E.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
12-9-2008 10:08
Moeilijk te zien (je foto is 101% ruk) maar volgens mij is het een metaalfilm (ik meen 5 of 6 ringen te zien).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
12-9-2008 10:10
Hallo Webbie,

Ziet er gewoon uit als een kwarts watt koolstofweerstandje. Standaarder kan haast niet. De waarde is gewoon 562Ohm.

Edit: Wat Dré zegt kan natuurlijk ook, al kan ik de ringetjes niet goed zien. Verder zijn metaalfilmweerstanden tegenwoordig meestal blauw, hoe dat toentertijd was durf ik niet te zeggen.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
12-9-2008 10:13

joepurlings schreef:

Edit: Wat Dré zegt kan natuurlijk ook, al kan ik de ringetjes niet goed zien. Verder zijn metaalfilmweerstanden tegenwoordig meestal blauw, hoe dat toentertijd was durf ik niet te zeggen.
Philips had een lichtgroene 5% metaalfilmreeks.

En de meest gangbare 1 en 2% metaalfilmreeksen waren donkergroen.

Lichtblauw? Zal wel van na mijn tijd zijn ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)