Forum > Geluid

laptop kopen

(80 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-6-2004 14:17
1 x bewerkt. Laatst door DJ Tim op 17-6-2004 14:32
Ik vind het toch tamelijk vaag dat je zo maar roept dat een G4 en G5 een pc er zo uit lopen met videobewerking, ik kan zo een pc systeem bedenken dat een G5 eruit loopt, bovendien is het erg afhankelijk van de software die je draait.

[edit]ik zie dat Johan zijn post wat heeft aangepast, niettemin is het niet zo dat mac expliciet beter is op het gebied van video editing dan een pc [/edit]
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1207
17-6-2004 14:21
Even over spyware, als het echt een workstation wordt zou ik gewoon geen internet installeren, zou toch niet willen dat er een virus in je nieuwste film terecht komt shocked 8O
Darth Crossfader
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1343
17-6-2004 14:35
2 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 17-6-2004 14:40
Tim, lees mijn vorige reactie nog een keer door, ik heb deze speciaal voor jou uitgebreidt wink ;).
En voor alle duidelijkheid; Ik spreek uit mijn eigen (gebruikers)ervaringen met video-editting en desbetreffende apparatuur.
Ik doe mijn uiterste best om geen loze kreten te slaken en ben daar tot nu toe wat mij betreft in geslaagd.
Persoonlijk vindt ik de opmerking over het toetsenbord een loze kreet. daar reageer ik op. Niet om je af te kraken, maar omdat ik mij op dat moment serieus afvraag, wat jouw ervaring met video-editting is. No offence.

De vraag was voor maximaal 2000 euro een laptop.

Als jij voor 2000 euro een systeem kunt bedenken dat het wint van de powerbook, dann heb je de topic starter hier ongeloofelijk goed mee geholpen.
Tenminste als hij alleen thuis werkt. Wil hij er
onderweg ook gebruik van maken, dan sta je daar met je PC. Overigens vraag ik me af waarom iemand een laptop zou willen aanschaffen als deze er alleen thuis mee wil werken.

[EDIT]Als je mijn vorige post goed doorleest, zie je dat ik zeg dat een PC niet expliciet beter is als een computer (in de vorm van een laptop).
Waarmee ik dus niet zei, dat een Mac expliciet beter is als een PC.
Wat mijn ervaring betreft, ben je voor 2000 euro met een powerbook het beste uit, als je een laptop wilt.[/EDIT]

Met vriendelijke groet Johan wink ;)
1-2-3-4-hoedje-van...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
17-6-2004 14:37

Rademakers schreef:

Precies zo als het er staat wink ;). Ik twijfel eraan, of iedereen die hier advies geeft, dat advies baseerd op eigen ervaringen met video-editten. Of advies geeft op basis van wat men denkt dat video-editten inhoudt.
Daar heb je gelijk in. Video editten doe ik niet. Waar ik wel ervaring mee heb is veel werken met een laptop.
Bij geluids en video bewerking maak je maar heel minimaal gebruik van je toetsenbord. Een extern toetsenbord is dan ook volslagen overbodig.
Schijnbaar maak je dan niet heel erg veel gebruik van een laptop. Een extern toetsenbord ik aan te raden vanwege RSI. Op het moment dat jij op een laptop werkt en je hebt geen extern toetsenbord bij de hand, kun je het scherm niet op ooghoogte plaatsen. Hierdoor zit je voordurend naar beneden te kijken waardoor je last van je nek, schouders, enz krijgt.

Als ik de kans krijg zet ik mijn laptop het liefst in de daarvoor aangeschafte houder, en sluit een extern toestenbord aan. Dit werkt namelijk veel prettiger.
Het leren omgaan met de interne muis, is een kwestie van gewenning, al is een muis extern wel handig, maar een optische muis kun je ook in de trein goed gebruiken.
Wat je precies bedoeld snap ik niet (mischiend dat je een typfout gemaakt hebt, en optische intern moet zijn, dan klopt de zin wel).
Een externe (optische) muis is in de trein niet handig. De tafeltjes zijn net groot genoeg om een laptop op te zetten, maar er is dan geen plek meer om de muis te bedienen.
In de trein maak ik dus gebruik van de interne muis, en nog liever van het toetsenbord. Want de meeste dingen die je normaal met de muis doet, gaan ook met het toestenbord (sneltoesten. Dit is ten eerste sneller, en op de tweede plaats beter (minder RSI-verwekkend)
Lost in Music
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
17-6-2004 14:40

Rademakers schreef:

Er werd aangenomen (in elk geval door mij) dat "durk" gewoon een standaard laptopje wilde kopen. Aangezien hier meestal niet zo'n goede video en geluidskaarten inzitten, zou hij veel externe apparaten krijgen.
Durk vraagt om advies/suggesties bij de aanschaf van een laptop. Wat mij betreft, staat op dat moment nog open, hoe die uiteindelijke laptop er uit gaat zien.
Daar zijn we het dus over eens. Een standaard laptop is niet toereikend voor zijn doel.
Lost in Music
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
17-6-2004 14:42
Op school maak ik gebruik van het interne toetsenbord en een externe muis

Maar als ik thuiskom weet ik niet hoe snel ik men desktopMX eraan moet hangen wink ;)

Extern toetsenbord werk véél prettiger (en idd niet om de toetsen, maar om de houding die je hebt tov je laptop)

Mijn touchpad is sinds aanschaf amper gebruikt, vind het verre van prettig werken.

Mark.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-6-2004 14:47

Rademakers schreef:

Tim, lees mijn vorige reactie nog een keer door, ik heb deze speciaal voor jou uitgebreidt wink ;).
Had ik al gezien wink ;)
En voor alle duidelijkheid; Ik spreek uit mijn eigen (gebruikers)ervaringen met video-editting en desbetreffende apparatuur.
Ik doe mijn uiterste best om geen loze kreten te slaken en ben daar tot nu toe wat mij betreft in geslaagd.
klopt ook, als je puur praat uit je eigen gebruikerservaringen, maar niet als je zou roepen dat een mac over het algemeen beter is met video-editing. Niettemin, laten we verder geen zout op slakken leggen wink ;)
Persoonlijk vindt ik de opmerking over het toetsenbord een loze kreet. daar reageer ik op. Niet om je af te kraken, maar omdat ik mij op dat moment serieus afvraag, wat jouw ervaring met video-editting is. No offence.
Mijn ervaring met video editing is NUL! Niettemin ging het niet alleen om videobewerking maar ook om andere toepassingen waarbij een lekker toetsenbord wel van belang is. Qua hardware denk ik nog steeds dat een pc het van een mac kan winnen als je er maar geld in stopt en het zaakje goed installeert. Van hardware heb ik wel weer voldoende kaas gegeten.
Als jij voor 2000 euro een systeem kunt bedenken dat het wint van de powerbook, dann heb je de topic starter hier ongeloofelijk goed mee geholpen.
Tenminste als hij alleen thuis werkt. Wil hij er
onderweg ook gebruik van maken, dan sta je daar met je PC. Overigens vraag ik me af waarom iemand een laptop zou willen aanschaffen als deze er alleen thuis mee wil werken.
Voor een laptop kan ik dat niet, dan kom je uit bij de duurdere krachtpatser laptops van Dell die zich op het niveau van de powerbook bevinden, maar wel duurder zijn dan 2000 euro. Als ik een krachtpatser laptop wil voor genoemde toepassingen ben ik het zeker met je eens dat je met een G4 een hele goede keus maakt. Maar als ik voor 2000 euro een pc mag samenstellen dan kan ik je verzekeren dat ik wel wat mooiers (qua snelheid dan, want een powerbook ziet er gewoon beregeil uit wink ;) ) en snellers kan bedenken dan een powerbook.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1343
17-6-2004 14:50
3 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 17-6-2004 15:03
Een extern toetsenbord ik aan te raden vanwege RSI
Sorry, maar nogmaals: Bij editting, maak je minimaal gebruik van je toetsenbord.

Een trein is slecht één van de vele plaatsen, waar je met een laptop kan werken en is wat dat betreft misschien als voorbeeld niet representatief genoeg, maar:
Ik gebruik zelf een optische muis en hoef daarbij mijn hand standaard niet te verplaatsen. Dat betekent dat ik aan een tafeltje van 20 bij 20 cm in principe genoeg heb. Bij mijn weten is dat in de trein aanwezig, maar zoals je zelf zegt is het zelfs makkelijker zonder externe muis.
Dan zijn we het wat mij betreft toch eens happy :)?

[EDIT]@Sgrovert: Tijdens het editten voor zowel video als geluid, zijn er zo'n gemiddeld vier toetsen, waarvan ik gebruik maak. Op een PC, slechts 3.
Typen uitgezonderd, maar dat zijn dan alleen korte naampjes.
Spatiebalk, pijltje omhoog, pijltje omlaag. Mac-toetsje op de Mac.
Deze toetsen gebruik je niet continue, maar slechts af-en-toe.

Vrijwel alle andere bewerkingen lopen via menu's en snelmenu's.

Het zal ongetwijfeld niet zo goed werken als een extern toetsenbord. Mááár je bent in ieder geval aan het werken, in tegenstelling tot de PC eigenaren.[/EDIT]

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
17-6-2004 14:53

Rademakers schreef:

Een extern toetsenbord ik aan te raden vanwege RSI
Sorry, maar nogmaals: Bij editting, maak je minimaal gebruik van je toetsenbord.
Het gaat niet om het toetsenbord, maar om het scherm. Het scherm moet fatsoenlijk staan. Op het moment dat je dat doet, is het toetsenbord onbruikbaar.
Lost in Music
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
17-6-2004 15:27

Rademakers schreef:

Een extern toetsenbord ik aan te raden vanwege RSI
Ik gebruik zelf een optische muis en hoef daarbij mijn hand standaard niet te verplaatsen.
de muis kan ruiken waar je heen wilt?

een optische muis is toch minstends eens cm of 3 nodig om van de ene kant van je scherm naar de andere te karren..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)