Forum > Geluid

laptop kopen

(80 reacties. Pagina 1 van 9)
Moderator(s): Dré
DurkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-6-2004
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 4
17-6-2004 12:40
yo!
ik sta op het punt een laptop te kopen met de bedoeling zelf muziek te maken (en een mengpaneel aan te sluiten) en videobewerking te doen.
mijn budget is 2000€

heeft er iemand tips of suggesties?
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
17-6-2004 12:46

durk schreef:

yo!
ik sta op het punt een laptop te kopen met de bedoeling zelf muziek te maken (en een mengpaneel aan te sluiten) en videobewerking te doen.
mijn budget is 2000?
heeft er iemand tips of suggesties?
Veel geld zeg! shocked 8O
Daarmee moet het wel lukken!
1) Kies voor een degelijke processor
2) Vergeet de soundcard, die ga je toch extern moeten aansluiten wil je producen
3) Zorg voor een deftige schermkaart met op zijn minst een tweede VGA-output zodat je schermen kunt koppelen
4) Hoe meer geheugen, hoe beter
5) Bij videobewerking ga je best nog kijken voor een tweede (externe?) harde schijf die je na elk project van kop tot teen helemaal herformatteerd en die je dan ook enkel maar gebruikt voor videobewerking

just a few hints happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-6-2004 12:50
geen laptop kopen, voor de dingen die jij wil gaan doen ben je gewoon veel beter en goedkoper uit met een stevig werkstation, anders heb je extern een videobewerkingskaart nodig en een externe geluidskaart, daarnaast is het beeldscherm van een laptop vaak niet zo lekker groot dat je lekker videobewerking kan doen.
Bovendien is het toetsenbord van een laptop niet zo lekker als een normaal keyboard, je moet veels te veel met je handen eroverheen hangen.
Als je wat uitbreiding wil is het ook weer niet mogelijk of heel kostbaar dus ga gewoon lekker voor een goeie pc!
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
17-6-2004 12:56

DJ Tim schreef:

Bovendien is het toetsenbord van een laptop niet zo lekker als een normaal keyboard, je moet veels te veel met je handen eroverheen hangen.
Dat probleem is makkelijk op te lossen door een extern toetstenbord aan te sluiten.

Maar door de rest ben ik heb met Tim eens. Geen laptop kopen. Want je krijgt veel te veel externe apparatuur:
Muis, Toetsenbord, geluidskaart, adapter, en evt. nog een videokaart en monitor.
Lost in Music
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-6-2004 12:58
Juist, en doordat je zoveel externe zooi erop moet aansluiten is je hele voordeel weg van de mobiliteit van de laptop. En in de trein of in het vliegtuig heb ik alleen maar mensen zien tekstverwerken of een dvd'tje kijken met een laptop maar geen audio of videobewerking.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 1343
17-6-2004 13:05
Heb je al een programma voor videobewerking? Als je er mee overweg kan, is het een idee om een 2de hands g4 of g5 (powerbook) te kopen. Ik heb FCP nog nooit zo soepel zien lopen als op een g4. Deze zijn erg duur dus nieuw is geen optie. Voor videobewerking is een flinke harde schijf noodzakelijk. Ruw materiaal neemt zo'n 200 mb per minuut in. Dus afhankelijk van hoe groot de film(pjes) worden je harde schijf er op aanpassen. Een externe harde schijf is hier ook een goede optie.
Om alles compact te houden wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een externe geluidskaart.

Een goede videokaart heeft zijn eigen processortje en neemt daardoor rekeninformatie weg bij de centrale processor, waardoor die tijd heeft voor andere dingen.

Ik heb generkt dat funest is om op een echte werkpc te gaan msn'en of een virusscan en dergelijke te installeren. Deze programma's slokken echt veel processorkracht op, waarnaast msn zichzelf gewoon weer aan zet als je het uit zet in taakbeheer.

Bij een PC geldt dat alles eigenlijk wat hedendaags de standaard is, op zich genoeg is. Alleen kom je voor de echt proffesionele videobewerking met 2000 euro helaas nergens.

Zelf heb ik genoeg aan een PC met 900 mHz AMD Duron, 256 mb, 40 gb, vrij normale geluids en videokaart, en erg handig; Een dvd-brander om ruw materiaal na afloop makkelijk op te slaan. Wachttijden voor videobewerking zijn echter enorm laugh :D.
Dus als je de laptop hebt, lach je hopelijk om deze specs wink ;).

[EDIT]Wow, wat een reacties op eens; Even voor de duidelijkheid, er zijn duidelijk mensen aanwezig die niet weten waar ze het over hebben.
De g4 liep in prestaties een 2,7 Ghz, 1024 mb, 120 gb pc er met gemak uit.[/EDIT]

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
17-6-2004 13:31

Rademakers schreef:

[EDIT]Wow, wat een reacties op eens; Even voor de duidelijkheid, er zijn duidelijk mensen aanwezig die niet weten waar ze het over hebben.
[EDIT]
En hoe bedoel je die opmerking precies? (onderbouwing)

Er werd aangenomen (in elk geval door mij) dat "durk" gewoon een standaard laptopje wilde kopen. Aangezien hier meestal niet zo'n goede video en geluidskaarten inzitten, zou hij veel externe appraten krijgen. Deze zijn meestal vrij prijzig en hij verliest het voordeel van de mobiliteit van de laptop.
De tip in dit geval was dus om geen standaard laptop te nemen. In dat geval was hij waarschijnlijk beter af met een desktop (mits hij alleen audio en video-bewerking wilde doen).
Lost in Music
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-6-2004 14:03

Rademakers schreef:

[EDIT]Wow, wat een reacties op eens; Even voor de duidelijkheid, er zijn duidelijk mensen aanwezig die niet weten waar ze het over hebben.
De g4 liep in prestaties een 2,7 Ghz, 1024 mb, 120 gb pc er met gemak uit.[/EDIT]
Ehm, weet jij wel helemaal waar je het over hebt? Want een G5 powerbook is nog niet uit wink ;) Bovendien is het erg lastig aan te geven dat een G4 qua bewerkingen een normale laptop eruit loopt, want er zijn zat dingen waar een goed geconfigureerde pc een mac er weer uit loopt. En bedenk ook dat bij veel video editing gewoon pc's worden gebruikt met dikke processoren, in de 3d wereld hebben ze zelfs nog nooit van mac gehoord, daar werken ze allemaal op pc's met windows en Linux. Mac OSX draait trouwens op een bsd kern (darwin) wat ook weer een Unix afgeleide is. Niettemin, ik werk zelf ook heel graag op een Mac, erg gebruiksvriendelijk en ziet er gewoon lekker uit en OSX is toch wel een stuk stabieler als windows XP.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 1343
17-6-2004 14:10
1 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 17-6-2004 14:19
En hoe bedoel je die opmerking precies? (onderbouwing)
Precies zo als het er staat wink ;). Ik twijfel eraan, of iedereen die hier advies geeft, dat advies baseerd op eigen ervaringen met video-editten. Of advies geeft op basis van wat men denkt dat video-editten inhoudt.
Er werd aangenomen (in elk geval door mij) dat "durk" gewoon een standaard laptopje wilde kopen. Aangezien hier meestal niet zo'n goede video en geluidskaarten inzitten, zou hij veel externe apparaten krijgen.
Durk vraagt om advies/suggesties bij de aanschaf van een laptop. Wat mij betreft, staat op dat moment nog open, hoe die uiteindelijke laptop er uit gaat zien.

Enkele puntjes:

Bij geluids en video bewerking maak je maar heel minimaal gebruik van je toetsenbord. Een extern toetsenbord is dan ook volslagen overbodig.
Het leren omgaan met de interne muis, is een kwestie van gewenning, al is een muis extern wel handig, maar een optische muis kun je ook in de trein goed gebruiken.
Op het moment dat je onderweg bent, gebruik je gewoon een koptelefoon, dus hoef je geen geluidskaart mee te slepen.
Dit geldt ook voor een eventuele monitor en adapter.
Bij video bewerking maak je maar weinig gebruik van een volledig scherm, een monitor is leuk, maar alleen handig om een idee te krijgen, hoe het er op tv uit gaat zien. Wat dat betreft ben je dan ook beter uit met een tv als second monitoring.

Dus onderweg kun je gwoon editten en producen wat je wilt. En thuis een basis inrichten waarmee je het eindproduct maakt. Als je enkel thuis werkt, is een pc inderdaad een goedkopere optie.
Niet expliciet beter, want de g4 en g5 spelen de pc er nog steeds gewoon uit, op videobewerking en als die tweedehands koopt ben je beter uit op laptopniveau.
Bovendien is het erg lastig aan te geven dat een G4 qua bewerkingen een normale laptop eruit loopt
Ik heb het hier expliciet over video-editting. Vaak wordt er de voorkeur aan de mac gegeven omdat het systeem stabieler is, je moest eens weten hoe vaak de boel eruit klapt tijdens editten (zonder aanwijsbare reden) en hoe frusterend dit is.
De g4 was in staat tot "real-time rendering", iets waar onze pc (als beschreven) niet eens aan kon denken. De tijd die je hiermee bespaart is echt enorm.

En nee, mijn kennis betreffende Mac's is niet je-van-het. Ik rapporteer enkel ervaringen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Hardcore 4 everStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2004
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 21
17-6-2004 14:15
iemand zei dat mac niet goed was in videobewerking: klopt niet, is hij wel sterk in

ik zou als ik jou was gaan voor een jewel, deze zijn makkelijk uit te breiden met een grotere harde schijf, meer werkgeheugen enzovoorts, als besturingssysteem zou ik er linux op zetten dat werkt vele malen stabieler als windows xp. ook lekker veel werkgeheugen erin en een niet al te zware processor want die worden warmer, neem bijvoorbeeld een laptop met een athlon xp 2400+ mobile ofzo. dat trekt hard zat voor geluid, 512mb geheugen is ook genoeg zeker met linux want daar heb je veel minder last van spyware: is geheugen vretende rommel.

over de muis: als je een mousepad hebt, je zult er even aan moeten wennen. doe dit en dan werkt het hartstikke fijn. als je laptop ook mee on the road gaat (niet mijn voorkeur maar goed) dan heb je ook niet die muis die ergens op je meubel rondzwerft
hardcore will survive

Terug naar forum Reageer (zonder quote)