Forum > Licht

Truss & Moving Head

(81 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
Stijn VanstiphoutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2003
Laatste: 14-11-2008
Berichten: 57
7-4-2004 21:20
Een VL5 heeft maar 2 haken, en geen 4.
Ben tevens ook nog geen head tegenkomen met 4 klemmen.

mvg,
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
7-4-2004 21:28
HVR heeft gewoon een soort plaat die je erin klikt en vastdraait en dan zitten er 2 halfcouplers op.
Pas heel erg geschroken toen ik er een macje in hing en terug liep om de safety te bevestigen zag ik dat 1 klik en draai schroef op de mac los zat, ik pakte hem eraf en hij viel er terplekke af shocked 8O (die plaat dan). Sindsdien chek ik die dingen wel 3 keer voordat ik ze hang
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
7-4-2004 21:53

maurice schreef:

naar mijn weten hebben vl 5's ook vier bevestigings punten... best stukje truss wat voor feest is het?? en hoe wou je die truss gaan bevestigen want windups word wat lastig.. dan heb je er minstens 4 nodig en zown circel weegt aardig wat, gok meer dat dat die statieven kunnen hebben.. ook komen ze waarschijnlijk ergens midden in de zaal te staan en dat is niet echt de veiligste plek zeker niet als je niet weet hoe je een MH goed bevestigd happy :)
Het is een "AfterExamsParty", het is hier voor de lokale jeugd en er wordt geschat op een 3-400 man, maar kunnen er best wel meer worden met de nodige reclame.
Het is ook met het oog op verdere 'evenementen' en ze willen toch wel een goede eerste indruk geven.
Ik ga geen windups gebruiken om ze tijdens de avond omhoog te houden, vermits er poten gaan onder komen.
Ik ga gebruik maken van een paar (hoeveelheid moet ik nog zien) Martin Mac 250+ en/of Martin Mac 500 (-> 2 halfcouplers?).

djmouse schreef:

apex up/down is bij driehoek de kant waar een buis hangt.
apex up twee buizen beneden, apex down een buis beneden.
poten van een meter of drienhalf zijn wel goed.
de circel krijg je omhoog met windups, zodra deze hoog genoeg gedraait zijn kun je de trusspoten er onderzetten en de windups weer weghalen.

dj mouse
Apex up/down begrepen!
Poten van 3,5m: ok bedankt happy :)
wij kunnen beschikken over 2 Work LW265r Wind-Up Statief 6,5m/220kg , is dat goed voor de cirkel omhoog te krijgen? En dat zal ik dan wel best "ongeladen" omhoog hijsen zeker ... ?! of kan ik alles er al aanhangen? :s

Kan mij nu nog iemand zeggen wat de term "cuts" betekent a.u.b.?
En i.v.m. die baseplates, iemand die daar een antwoord op weet?
En wat vinden jullie het handigst: apex up or down?
Alvast erg bedankt hè! happy :)
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
SkylightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 13-6-2009
Berichten: 23
7-4-2004 22:27
Mijn excuses, ik heb mij idd vergist razz :p Mh's hebben (meestal) 2 klemmen. Zat in de war met bevestigingspunten. Maar volgens mij hadden X-spots wel 4 haken, maargoed die zie je ook niet echt veel op de meeste feesten laugh :D
Wordt zonder inhoud geleverd.
JuicedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 20-6-2005
Berichten: 47
7-4-2004 23:04
Snap je verwarring, die klem heeft 4 "grijppunten", maar deze zijn verwerkt in twee beugels. Die zitten ongeveer 15 cm uit elkaar, en hebben elk grijppunt koppel je aan een stuk truss. Zo is dus iedere trussbuis op twee punten met de mac bevestigd. Die twee beugels komen voort uit één klem, die je op je mac klemt.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
7-4-2004 23:34
Om die cirkel met 2 statieven de lucht in te krijgen, gaat je niet lukken. Je hebt er minstens 4 nodig.

Als je er alles al van te voren in kunt hangen is een kwestie van rekenen (ben je trouwens verplicht om op papier bij je te hebben als er mensen onder door kunnen lopen.)

even simpel:
weeg de truss
weeg de lampen
weeg de kabels en de rest van het spul wat mee omhoog gaat en omhoog blijft als de truss eenmaal op z'n poten staat.
tel dit bij elkaar op.

neem het maximaal toelaatbare gewicht van het lichtste te gebruiken statief.
neem hier 75% van en vermenigvuldig maal het aantal statieven (4?)

Als het eerste getal niet groter is dan het tweede, kun je incl apparatuur omhoog takelen, anders niet.

let wel op, dit gaat alleen bij een gelijklmatige belasting van de cirkel.

onthoud ook dat je moet berekenen of je je truss niet overbelast. (gegevens van de fabrikant minstens door 2 delen voor toelaatbaar boven mensen)

wat betreft je cuts, dit is het aantal segmenten die nodig zijn om een komplete circel te maken

en baseplates, gewoon de standaartplaat voor het door jou gekozen truss type nemen.

apex up of down maakt niet zo veel verschil, dit is voornamelijk wat je makkelijk of mooi vind. Hoewel de belastingen 9 van de 10 keer worden opgegeven als apex down. Houd er ook rekening mee dat je dus T_stukken o.i.d. krijgt, er berstaan nl ook truss circels die je alleen kan vliegen. (en als je dus t-stukken gebruikt het max toelaatbaar opgegeven gewicht door 4 delen.)

nou, succes er mee

klunzen
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-4-2004 08:25

skylight schreef:

Als je er MH's aan gaat hangen moet je waarschijnlijk (ligt aan de MH's) apex up nemen, aangezien je 2 vd 3 buizen nodig hebt om een mh's op te hangen (er zitten 4 haken aan 2 naastelkaar links, 2 naast elkaar rechts wink ;) )
Is deels bullshit; bij veel MH's kun je gewoon twee G-haken of scaffs naast elkaar hangen. Dan is apex down net zo goed mogelijk!
SkylightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 13-6-2009
Berichten: 23
8-4-2004 10:18

Niek Bolscher schreef:

skylight schreef:

Als je er MH's aan gaat hangen moet je waarschijnlijk (ligt aan de MH's) apex up nemen, aangezien je 2 vd 3 buizen nodig hebt om een mh's op te hangen (er zitten 4 haken aan 2 naastelkaar links, 2 naast elkaar rechts wink ;) )
Is deels bullshit; bij veel MH's kun je gewoon twee G-haken of scaffs naast elkaar hangen. Dan is apex down net zo goed mogelijk!
Als je mij wilt verbeteren oke, maar lees dan ook wel het hele topic door.
bv 3 a 4 posts boven jou:
"Mijn excuses, ik heb mij idd vergist Mh's hebben (meestal) 2 klemmen. Zat in de war met bevestigingspunten. Maar volgens mij hadden X-spots wel 4 haken, maargoed die zie je ook niet echt veel op de meeste feesten"

Laten we nu maar weer ontopic gaan wink ;)
Wordt zonder inhoud geleverd.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
8-4-2004 13:03
stel je neemt 4 van deze statieven www.new-line.nl/v/12730 .. moet je kijken wat een omvang die poten hebben is dat wel zo veilig midden in je zaal.. misschien kan iemand ons het gewicht van zown circel vertellen.. aangezien deze zown 4000 euro kosten en dat zo ongeveer de waarde van het alluminium ( inc. fabriekskosten is) gok ik dat hij ongeveer 20x zo zwaar is als een stukje 1,5 meter truss...
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
8-4-2004 13:08
De bedoeling is toch om de cirkel omhoog te krijgen met statieven en hem dan op trusspoten te zetten? Toch?? Dan heb je dus geen last van poten van een statief midden in de zaal.
Dance the night away!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)