Forum > Geluid

(amateur-installatie ) help aub!

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-1-2003 16:23
Het setje siert nog steeds m'n woonkamer (of wat daar nog van over is momenteel) en zal dat ook zeker BLIJVEN doen. Afgelopen oud&nieuw (toen de buren ergens anders waren) hebben we het setje eens goed op z'n "flikker" (spreekwoordelijk natuurlijk) gegeven bij een paar DVD'tjes.

Heerlijk. Een setje dat EN hard genoeg kan voor thuis EN prima klinkt EN nog betaalbaar is ook (versterkers heb je immers NIET meer nodig).

Diezelfde middag nog had ik op een vriendelijk luisterniveau nog even Jeff Wayne - Spartacus gedraaid op het setje. Wederom deden de speakers precies wat ze moesten doen: Een keurig plaatje neerzetten met lekker veel details en zonder enige kleuring.

Ik blijf me elke dag verbazen over dit setje (en dat voor iemand die in het verleden volledig de "high-end" flauwekul heeft beleeefd... (zilveren kabels, buizenbakken, nog net geen "groene stift" (maar dat scheelde ook NIET VEEL!!))).

Ik denk wel dat m'n eigen ontwerp (een 3-weg setje met een 21cm Visaton Polyprop, een 76mm dome van Seas en een 25mm titanium dome van Visaton) _dat ik jaren geleden had_ mooier klonk MAAR dat setje was en VEEL duurder dan dit setje EN veel groter (100 x 30 x 25cm) EN het was zelfbouw (dus de roze bril was zeker in actie)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
6-1-2003 17:04
Wat dacht je van een paar mooie studio monitors? Klinkt meestal wel OK< en kan in veel gevallen op een aardig volume spelen.
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
6-1-2003 17:23

And-so-on schreef:

Ik bedoel, je kan toch beter een te grote box op een te kleine versterker hebben als andersom?
Nee, volgens mij is het beste 2* het RMS vermogen van je luidspreker te nemen..... Zo gaat de versterker niet zo snel clippen. Ik heb het nu wel over een PA-systeem hè.... of dat ook voor Hifi geld? geen idee....... Maar schiet me niet af op deze info....... zeker weet ik het namelijk niet.... maar hier zijn al wel wat post's over geweest.. zoek maar es op "clippen"
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
25-3-2003 19:18
ik raad je aan om voor een goede versterker(of receiver) eens op www.kieskeurig.nl te gaan kijken daar kan je alles vergelijken maar als je een goed 5x100watt reciever hebt dan heb je een heeeel aardig geluidje.(met bijpassende boxen natuurlijk)
schnappi???
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
25-3-2003 20:39

And-so-on schreef:

aha, raveland en ravemaster verschillen dus van elkaar weet ik dat ook weer happy :)
Maar goed. Ik kan deze boxen dus niet aansluiten op mijn huidige stereo omdat ze ook 4 ohm zijn ipv 8..... Daar baal ik wel van eigenlijk sad :( Dus ik zal een losse versterker moeten kopen en daarvooor dus ook weer een losse cd speler??
Naam lijkt niet voor niets op elkaar, beide merken wordten geproduceerd door Mivoc (www.mivoc.com), raveland is vooral voor hifi-doeleinden, ik heb hier zelf ook 2 van die raveland blaaskastjes in mijn slaapkamer staan, gaat wel hard maar je moet ze flink met de EQ bijschaven, het hoog is erg scherp, het laag wel hard maar gaat niet geweldig laag. Het midden ontbreekt een beetje. Heb ze een tijdje geleden gekocht puur voor de herrie, ik heb er ook 2 technics 3weg hifi boxen bij voor de geluidskwaliteit. Ravemaster ken ik persoonlijk niet, volgens mij is dat een beetje opschepwerk, rendementen zelden boven de 93db...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
25-3-2003 20:45

Niek Bolscher schreef:

Speakerfreak: je weet duidelijk niet waarover je praat. Je hebt blijkbaar ergens de hifi klokken horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Eerst een ander waanidee van de aardbodem helpen: PA luidsprekers zijn vooral gemaakt voor grote installaties, en niet voor huiskamers. Daar zijn ze simpelweg niet geschikt voor indien je helder, strak en net geluid wilt!
[...]
Helaas, PA in de huiskamer is echt geen waanidee. Klinkt in jouw oren mischien wat vreemd, maar het wordt echt wel toegepast. Het meest voor de hand liggende voorbeeld zijn wel de buizenfreaks, omdat buizen een beperkt versterkend vermogen hebben moeten ze wel hoogrendementsdrivers hebben om een beetje fatsoenlijk geluid te kunnen krijgen. Natuurlijk is het zo dat een standaard PA setje geluidskwalitatief flink onderdoet voor een high-end hifi set, maar dat is appels met peren vergelijken. PA is zelfs prima geschikt voor hifi-doeleinden. Mits goed gebouwd kun je met een set goed afgestemde PA drivers een dijk van een speaker neerzetten, en dan heb ik het niet alleen over het volume.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
25-3-2003 20:49
en ow ja, niek zeg dan wat er mis was met mijn reactie naar mij idee klopt het prima hoor
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
25-3-2003 21:05
www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/document/thuisbioscoop

Leuke aanrader, heb ik laatst gekocht voor op mijn kamer, en daar kan heel de beurt van mee genieten hoor, aaaay aaay wat hoort dat lekker aan.
Maar jah moet je wel wat centjes over hebben, nu zag ik dat ze nog maar 800 euro waren trouwens.

Jocha
"Jocha"
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
25-3-2003 21:06

Jocha schreef:

Jocha schreef:

www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/document/thuisbioscoop

Leuke aanrader, heb ik laatst gekocht voor op mijn kamer, en daar kan heel de beurt van mee genieten hoor, aaaay aaay wat hoort dat lekker aan.
Maar jah moet je wel wat centjes over hebben, nu zag ik dat ze nog maar 800 euro waren trouwens.

Jocha
Sorry gaat om de jvc qp 1122
mmmmmmm gaat lekker sorry deze dus JVC QP-112AL
"Jocha"
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
26-3-2003 11:00
laat alsjeblieft die raveland en ravemaster kneut staan...
Voor goed geluid in een kamer kun je het beste 2 goede luidsprekers kopen. Het liefste zuiltjes, die gaan wat lager dan boekenplank luidsprekers. Verder een goede versterker. Als nieuw te duur is kijk eens 2dehands. Ik zelf heb 2 magnat zuiltjes en een denon versterker 2dehands gekocht, en ben er zeer tevreden over. Zorg wel voor een versterker met voldoende vermogen om je speakers goed aan te sturen.
Wil je daarnaast ook dvd's afspelen in dolby surround. Koop dan een dolby digital receiver. Als je er eentje koopt met pre-out uitgangen voor de links en rechts voor kanalen, kun je de versterker en luidsprekers waar ik het hierboven over heb ook gebruiken bij dvd'tjes. De center en rear speakers kun je direct door de receiver laten aansturen. En als je goede zuiltjes hebt, is een subwoofer niet nodig.
Zo'n dolby receiver heeft een radio tuner in zich, en verder kun je er alles op aan sluiten (cd, dvd, computer, tv enz...)
Wat betreft merken voor zo'n reciever denk aan denon, marantz, yamaha, philips, kenwood, onkyo enz.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)