Forum > Algemeen Forum

220 -> 380

(57 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
2-1-2003 10:33
Waarom zou je trouwens 2 stopcontacten willen "bridgen"? Ik zie daar het nut niet van in. Als je theorie al zou werken, wat het niet doet, zou je nog niet iets hebben dat op krachtstroom lijkt hoor. Geloof me, gebruik gewoon 2 haspels (AFGEROLD!!) op 2 stopcontacten van aparte groepen.
Elektriciteit is zoals tom al zei veel te gevaarlijk om mee te spelen. Ik krijg al regelmatig een opdonder van ons lichtschakelkasje als de stekker weereens verkeerdom zit en dat is niet echt lekker. Dat moet iemand me toch eens uitleggen. Het had iets te maken met het filter dat erin zat ofzo. In ieder geval was ht zo dat als je de stekker omdraaid er geen stroom meer op het kasje staat.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
2-1-2003 17:46
Voor alle collega's die niet met krachtstroom werken en dus twee (of meer) stopcontacten pakken: hoe weten jullie of die apart zijn afgezekerd?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
2-1-2003 17:56

victor schreef:

Voor alle collega's die niet met krachtstroom werken en dus twee (of meer) stopcontacten pakken: hoe weten jullie of die apart zijn afgezekerd?
Gewetensvraag??? ;-)

HEEL SOMS krijg je een correct antwoord als je het vraagt. Vaak niet. Van te voren even "full throttle" uittesten. Als alles goedgaat dan gewoon op goed geluk de avond beginnen.

Een optie zou zijn om moedwillig een stop te laten springen en dan te kijken of beide voedingen inactief worden.

Een belangrijke vraag die je in zulke (vrij knullige) gevallen WEL van te voren moet stellen is: "Hebben jullie reservezekeringen EN weet iemand van jullie waar de stoppenkast is"???

Persoonlijk heb ik de schurft aan zaaltjes die niet eens een krachtstroomaansluiting hebben. Eigenlijk zeggen ze daarmee min of meer letterlijk dat het ze allemaal een worst zal wezen zo lang ze maar aan de avond verdienen! De kosten zijn, in verhouding tot de jaarlijkse exploitatiekosten, een absolute peuleschil!!!

Wat mij betreft mag het nog morgen VERPLICHT worden dat alle zaaltjes met een capaciteit boven de 100 personen een werkende en veilige krachtstroomaansluiting hebben!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 25-11-2024
2-1-2003 18:01

victor schreef:

In elke zaal waar een vergunning voor afgegeven is moet een stroomplan aanwezig zijn.
Meestal hangt dat ding dan ook in de stoppenkast.
Op dat stroomplan behoort exact aangegeven zijn welke stopkontakten en welke verlichting op welke stop aangesloten is.
En als het helemaal netjes is opgesteld, staat er ook nog bij op welke fase elke stop zit.

Anders zul je moeten testen door de stoppen aan en uit te schakelen,
als je het zeker wilt weten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
2-1-2003 18:06

DJ-Psycho schreef:

Ik krijg al regelmatig een opdonder van ons lichtschakelkasje als de stekker weereens verkeerdom zit en dat is niet echt lekker.
Dan zit er toch iets niet goed in jouw kastje.
Ergens komt dan een aarde en een nul samen.
Heb je dan de stekker "verkeerd om" dan komt er een fase en een aarde samen en dan staat je chassis onder stroom,
omdat jij in contakt met de aarde staat als je het aanraakt.
Normaliter zou dat niet mogelijk zijn, maar als je zelf iets gebouwd hebt, is dat wel mogelijk.
Bijvoorbeeld via een ontstoringsfilter wat in kontakt staat met het chassis van je panneel.
Ook kan het zijn
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
2-1-2003 21:30

Tom schreef:

Anders zul je moeten testen door de stoppen aan en uit te schakelen,
als je het zeker wilt weten.
Daar zullen ze niet overal blij mee zijn! Klonk: toiletten donker (nee, dat was 'em niet), klonk: computers uit (hè, alweer niet). Je hebt wel gelijk dat dat, of expres laten springen, de enige manieren zijn als het niet op een tekening staat. Maar ik begin er niet aan.

DJ-Psycho schreef:

Ik krijg al regelmatig een opdonder van ons lichtschakelkasje als de stekker weereens verkeerdom zit en dat is niet echt lekker. Dat moet iemand me toch eens uitleggen. Het had iets te maken met het filter dat erin zat ofzo. In ieder geval was ht zo dat als je de stekker omdraaid er geen stroom meer op het kasje staat.
Het klinkt alsof de bedrading contact maakt met de kast. Als er 230V op je kastje staat zou ik daar dringend naar laten kijken voordat jij of iemand anders een doodklap krijgt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
2-1-2003 23:29
Moet idd eens gebeuren. Tis zo'n conrad schakelbakkie dus daar heb je het gedonder al. Verder heeft m'n pa hem eens opengeschroeft om te kijken wat voor filter erin zit. Waarschijnlijk is er daar iets niet goed gegaan. We hebben destijds met een spanningmetertje even gemeten hoeveel er nou eigenlijk door ons heen ging. Bleek toch nog een nette 150V te zijn. Wordt je niet echt veel vrolijker van sad :(
Ik hoop het toch een keer op te lossen door een ehct kasje te kopen.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
RobbertStandaard Lid
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
4-2-2003 22:50
misschien hoort het niet helemaal hier thuis maar kan iemand mij alstublieft even uitleggen wat de verschillen zijn tussen een gewoon stopcontact en krachtstroom, ok ik weet dat krachtstroom veel meer amperes heeft maar wat heb je nodig om alles aan te sluiten en heb je dat perse nodig, want ik heb gehoren van iemand dat je ook een gewone stekker in een kracht stroom stopcontakt kunt steken maar dat je hem dan er anders in moet steken ofzo (heeft die persoon gelijk of lult hij zomaar wat?)
alvast bedankt.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
4-2-2003 23:20

robbert schreef:

misschien hoort het niet helemaal hier thuis maar kan iemand mij alstublieft even uitleggen wat de verschillen zijn tussen een gewoon stopcontact en krachtstroom, ok ik weet dat krachtstroom veel meer amperes heeft maar wat heb je nodig om alles aan te sluiten en heb je dat perse nodig, want ik heb gehoren van iemand dat je ook een gewone stekker in een kracht stroom stopcontakt kunt steken maar dat je hem dan er anders in moet steken ofzo (heeft die persoon gelijk of lult hij zomaar wat?)
alvast bedankt.
krachtstroom is 3 fasig bv.3x220V of 3x380V. En een gewoon stopkontakt van in de huiskamer is 2fasig 220 volt of een één fase 380 + één N.
Krachtstroom heeft nix met de ampères te maken en hoeft al zeker niet méér amperes te hebben dan een gewoon stopkontakt. Je kan ook aansluitingen van krachtstroom hebben van 16A maar dat zie je niet(veel) meestal is dat 63A of 32A. Een stopkontakt is meestal afgezekerd op 16A of op 20A. Krachtstroom dient er voor om meer elekticiteit te kunnen verplaatsen en daarna te verdelen of voor zware apparatuur zoals in fabrieken en dergelijke.

Op 3fasige aansluitingen heb je dan ook andere stekkers nodig die als volgt zijn ingedeeld:
L1, L2, L3, N, aarding bij 380V bij 220V valt de N weg. Dus dit zijn 5 draden in een kabel in plaats van 3 voor een gewoon stopkontakt daar heb je dan 2 fasen en een aarding of 1fase en een N+ aarding, want 1x 380 + N geeft 220V.
Dus een gewone stekker kan je niet op een krachtstroom stekker steken tenzij je gevaarlijke spellekes speelt en niet weet wat je doet met elektriciteit. Dan zou je kunnen spelen en dat ga ik nu lekker niet uitleggen om ongelukken te vermijden, laat het ons erop houden dat het niet gaat. Dus die persoon lult uit zijn nek!
Stijn
TomVIP Lid
4-2-2003 23:45

Stijn schreef:

3x380V.
Is niet helemaal waar, tussen de fasen staat 400 volt maar er word geen nul bij gebruikt.
En een gewoon stopkontakt van in de huiskamer is 2fasig 220 volt
nope, een stopcontakt is 1 fase + 1 nul (+ 1 aarde)
of een één fase 380 + één N.
Word bij mijn weten nooit toegepast, en zeker niet met een gewoon stopcontakt!
Krachtstroom heeft nix met de ampères te maken en hoeft al zeker niet méér amperes te hebben dan een gewoon stopkontakt. Je kan ook aansluitingen van krachtstroom hebben van 16A maar dat zie je niet(veel)
Niet waar, je ziet in elke fabriek regelmatig 16 ampere 3 fase stopcontakten 25 ampere word ook vaak genoeg toegepast.
Een stopkontakt is meestal afgezekerd of op 20A.
Never nooit! Allen door doe het zelvers sad :(
Krachtstroom dient er voor om meer elekticiteit te kunnen verplaatsen en daarna te verdelen of voor zware apparatuur zoals in fabrieken en dergelijke.
Je bedoelt hoogspanning wink ;)
bij 220V krachtstroom valt de N weg.
Mag niet meer nul door de aarde, in een modern systeem is het altijd nul en aarde apart.
Dus dit zijn 5 draden in een kabel in plaats van 3 voor een gewoon stopkontakt daar heb je dan 2 fasen en een aarding of 1fase en een N+ aarding, want 1x 380 + N geeft 220V.
Klopt niet
Dan zou je kunnen spelen en dat ga ik nu lekker niet uitleggen om ongelukken te vermijden, laat het ons erop houden dat het niet gaat. Dus die persoon lult uit zijn nek!
Stijn
Nou, jouw uitleg zal ook de nodige brandverzekringen kunnen aanspreken wink ;)

Terug naar forum Afgesloten topic