Forum > Algemeen Forum

Niet betalen......

(64 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
1-3-2004 16:36
Tja, dat is een vervelende geschiedenis waar ik helaas ook over mee kan praten. Ik heb me op marktplaats afgelopen maand ook laten verleiden om spullen op te sturen naar een onbekenden zonder dat ik het geld al had en niet onder rembours. Ik heb van te voren 2x een half uur met die man aan de telefoon gehangen om alles te bespreken en we hebben wat over het DJ-en gepraat. Uiteindelijk vertrouwde ik die persoon dus enigzins.

Ik heb het opgestuurd, de dag later had hij alles ontvangen en mailde me dat het geld overgemaakt was. Na een week nog steeds geen geld op de rekening en na 2 weken ook niet. Toen ben ik maar eens gaan bellen en heb dat 10 dagen lang iedere dag gedaan. Er werd nooit opgenomen en als er opgenomen werd, dan werd meteen opgehangen. Ik heb nog 2 brieven naar dat adres gestuurd en ik ben nog eens zelf langsgegaan maar toen was niemand thuis.

Bij de politie konden ze me niet helpen en om voor een bedrag van 150 euro nou een deurwaarder in te schakelen...

Maar ik hoop dat het bij jou alsnog goed komt. Succes ermee!
Dance the night away!
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
1-3-2004 16:38
Onder rembours kan dit probleem er toch niet zijn, je moet dan echter betalen aan de postbode??

grtz,
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
1-3-2004 16:41
Jups. zeg ik dan dat dat niet zo is?
Dance the night away!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-3-2004 16:50
volgens mij kan je een overschrijving weer terug draaien hoor. dus helemaal safe is het ook niet. het beste is gewoon de meuk op te laten halen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
1-3-2004 17:32
Tja,
het blijft een kwestie van vertrouwen.

1/ marktplaats medewerking, kan je vergeten.
Er staat ook in de voorwaarden dat zij niet aansprakelijk/verantwoordelijk zijn voor alle transakties.

2/ Geld kun je waarschijnlijk naar fluiten.

3/ Je kan aangifte doen van oplichting, als je de persoon zijn gegevens en adres hebt.
Aangifte moet opgenomen worden. Het zal jouw weinig helpen, maar als er veel klachten over deze persoon bij de politie binnenkomen, dan zou het kunnen gebeuren dat ze er toch werk van maken.

4/ Langsgaan.....tactisch gesproken niet altijd de goede manier.
a/ je spullen zijn waarschijnlijk al lang doorverkocht voor geld, want daar is het de koper waarschijnlijk om te doen. dus spullen terug, kan je vergeten.
b/ je weet nooit waar je in terrecht komt. Mensen die deze praktijken er op na houden, doen dat niet voor de eerste keer, en hebben gerust al vaker met "lastige" leveranciers aan de stok gehad. Gweld word ook meestal niet geschuwd. En miischien niet direct, maar dreigementen, van banden lek of een steen door je huisramen, is niet ongewoon. Je moet dus heel stevig in je schoenen staan als je dit wil proberen.
c/ van een kale kip kun je geen veren plukken.

5/ Incasso buro er op af.
Kan, maar kost wel geld. Je moet een bedrag vooruit betalen aan het incasso buro, want bij kleine bedragen werken ze niet op "no cure, no pay" basis. En aders gaan ze niet voor je aan de gang.
Reken op minstens extra kosten € 100,- voor de incasso.
Maar als de klant toch niet wil betalen, moet je naar de rechter.
Die kosten moet je allemaal voorschieten, en als er een veroordeling komt, is de kans zeer aanwezig dat je deze kosten maar moeilijk van de kale kip kunt verhalen. Ook al is de klant veroordeeld voor betaling van de proceskosten.

Je kan je "klant" een brief sturen waarin je aangeeft dat als hij niet binnen 10 dagen betaalt, dat je de vordering in handen geeft van een incasso buro. Verstandig is dan wel om alvast even met een incasso buro te overleggen, want als je de naam en adres van dat incasso buro erbij zet, maakt dat meer indruk dan een loos dreigement.
en in deze brief zet je voor je klant meteen wat het extra gaat kosten als hij niet binnen 10 dagen betaald. Dus vermeerderd met de incasso kosten: € 100,- enz.
En denk er om, als je dreigt met incasso, moet je het wel echt doen, anders maakt het geen indruk.

Hoe kan je nou het beste te werk gaan bij verkopen?

1/ Persoonlijk kontakt, das altijd het beste.

2/ Als je dingen opstuurt:
* Rembours
Heeft weinig nut
Voor de ontvanger niets, want hij kan net zo goed voor een doosje bakstenen betalen. Hij mag het pakkketje pas openamken nadat hij betaald heeft aan de bode.
En als de inhoud niet goed is, krijg je echt geen geld terug.
Voor de verzender is er het probleem dat als een pakket geweigerd word aan de deur,
(vanwege; mag niet van papa; verkeerde doet de deur open en heeft geen geld, of weet van niets, enz.)
dat de verzender het pakket gewoon weer terug krijgt, maar wel alle kosten van verzending en remboursement kwijt is.
* achteraf laten betalen;
Dat doe je nu dus nooit meer, het is ook niet slim. als het verstuurde app. tegenvalt, zal de ontvanger niet willen betalen, en zie het dan maar eens weer terug te krijgen.
* Bij vooruitbetaling;
Voor de verkoper de veiligste methode, maar niet iedere ontvanger wil dat doen.
Je kan het vertrouwen een beetje wekken door al je echte gegevens aan de ontvanger te geven, naam, adres, telefoonnummer, enz. Het helpt natuurlijk ook als je in het telefoonboek staat. Heb je een bedrijf, geeft je er je Kamer van koophandel nummer bij.
Op die manier geeft je de ontvanger genoeg handvaten om je te controleren.
* 50/50 afspreken;
De ontvanger betaald de helft vooruit, en als alles dan goed is aangekomen de tweede helft achteraf. Maar ook hier kan de ontvanger natuurlijk voordelig uit zijn als hij de tweede helft niet betaald.

Maw. als er geen vertrouwen is, en niemand wil een stap zetten, dan is het beste alternatief om ergens af te spreken en persoonlijk zaken te doen.

Nog even over betalingen:
Overgemaakte bedragen zijn niet terug te laten storten!
Het kan alleen bij machtigingen.en ook daar heb je vormen waarbij de machtiging niet is terug te draaien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
1-3-2004 17:55
het was ook niet heel intelligent om producten voordat er betaald is op te sturen... je kan het ze gewoon beter laten afhalen..das wel zo eerlijk en makkelijk en veilig...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-3-2004 18:04
oh ja, dan was ik in de war met het machtigen en terug schrijven. tja, als verkoper is vooruit betalen de beste oplossing, als koper zou ik het niet graag doen. dan het liefst persoonlijk contact.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
1-3-2004 18:06
beter gewoon laten afhalen? denk jij dat mensen iets willen laten opsturen als ze het kunnen afhalen...? nee, inderdaad
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
1-3-2004 18:28
Je kunt natuurlijk ook nog Peter R De Vries ofzo er bij halen, maar de vraag is of je zelf ook t.v. wilt?? laugh :D

Fossalta
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
1-3-2004 18:29
om wat voor bedrag gaat het hier eigenlijk? want om nou veel moeite te doen voor 15 euro... maar als het om een groot bedrag gaat zou ik zeker aangifte doen
dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!

Terug naar forum Afgesloten topic