Forum > Geluid

Verloop kabel naar monitor

(113 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 25-9-2024
Berichten: 998
3-12-2003 19:35
Juist. mono dus.
Dance the night away!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
3-12-2003 19:37
Nikste mono, je laat gewoon 1 kanaal weg. Dat maakt nog niet automatisch mono. Mono is als je twee kanalen uit 1 punt hoort, dat is hier duidelijk dus NIET het geval.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
3-12-2003 19:57

DJ Bastisito schreef:

Nikste mono, je laat gewoon 1 kanaal weg. Dat maakt nog niet automatisch mono. Mono is als je twee kanalen uit 1 punt hoort, dat is hier duidelijk dus NIET het geval.
.

Dat maakt NIKS uit. Als uit maar 1 luidspreker geluid komt dan is dit zeker WEL mono geluid. Hoe wou jij het noemen dan?
Door internet beperkt
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
3-12-2003 20:12
Dan hoor je dus alleen of het linker of het rechter kanaal.
Bij muziek die stereo-informatie bevat kun je dus belangrijke dingen mislopen, waardoor een kwalitatief nummer opeens brak gaat klinken. `Believe me I know` sad :(.

Of er een officiele naam voor bestaat weet ik niet sad :(.

Semi-stereo?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
3-12-2003 21:22

Rademakers schreef:

Het kan; ik gebruik deze opstelling zowel thuis als op feesten als monitoring. Soms ook voor de geluidsinstallatie. Door faseverschillen tussen de linker-en rechter uitgang, wordt het geluidsbeeld wel veranderd.
Sommigge delen worden versterkt, waar andere worden verzwakt. Behalve de producer van het nummer is er echter waarschijnlijk niemand die dit hoort, daar deze verschillen vrijwel altijd miniem zijn.

Voor de volledigheid: In een eerder soortgelijk topic werd er van meerdere kanten beweerd dat dit niet kan. De theorie daarachter is me echter onbekend. Dus is het aan jou om te ondervinden of het daadwerkelijk wel of niet kan.
Stel je linker- en rechterkanaal zijn precies in tegenfase, dwz: beide kanalen zijn precies 180 graden in fase gedraaid. Als er dan op het linkerkanaal een spanning van +5V staat, staat er tegelijkertijd op het rechterkanaal een spanning van -5V enzovoorts. Als jij dan deze beide kanalen zomaar aan elkaar gaat knopen, wordt het dus een grote kortsluiting. In de praktijk zal er altijd wel een beetje signaal overblijven, en lopen beide signalen nooit precies in tegenfase, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit nooit goed kan zijn.
Keep the Inspirit alive...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-12-2003 21:34
ik lees allemaal poep, laat staan dat janB het begrijpt!

ik zie alleen maar kostsluitingen met deze "oplossingen" en niemand die even vraagt wat voor in- of uigangen het zijn, laat staan welke mixer. of lees ik niet goed?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
3-12-2003 21:58
In de regel kunnen we rustig stellen,
dat zonder een elektronische aanpassing het niet verstandig is om het linker en het rechter kanaal samen te voegen.
Je maakt dan kortsluiting, en afhankelijk van de kwaliteit en het volume van je mixer zal hij dat enkele seconden tot enkele dagen volhouden.
Daarna kan je de opamp's van je mixer vervangen...... sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 25-9-2024
Berichten: 998
3-12-2003 22:31

nijhuisr schreef:

ik lees allemaal poep, laat staan dat janB het begrijpt!

ik zie alleen maar kostsluitingen met deze "oplossingen" en niemand die even vraagt wat voor in- of uigangen het zijn, laat staan welke mixer. of lees ik niet goed?
Je kunt zeggen wat je wilt maar de manier om maar 1 kanaal te pakken werkt, en is naar mijn mening ook juist. Je kunt niet links en rechts op 1 box weergeven! Anders hadden stereo installaties niet 2 boxen. Het is hier ook helemaal niet van belang om welke mixer het gaat. Dus of mijn post nu direkt poep te noemen is....
Dance the night away!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-12-2003 22:51

DJ Bastisito schreef:

Hmmm, dan hoor je bijvoorbeeld wel het linker kanaal en het rechterkanaal laat jij dan helemaal weg zeg je?
dank je! dus kun je net zogoed een mono-mono jack kopen en in 1 van de 2 gaten proppen van je mixer. geen oplossing dus.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
3-12-2003 23:17
Ik zou toch wel graag willen weten waar de theoriëen over kortsluiting en derg. vandaan komen. Bij gebalanceerde lijnen kan ik me nog iets ophef voorstellen. Bij ongebalanceerd eigenlijk niet.
Het gaat over het samenvoegen van 2 signalen, niet het om draaien van signaalvoerders en derg.

Een mixer met linker kanaal dat (bijna) in tegenfase loopt op een rechter? Sorry hoor, maar in hoeverre zijn al deze theoriëen op feiten gestaafd?

Betekent het dan niets dat ik dit al zo'n 8 á 10 jaar toepas, of het hier nu om een ghettoblaster, computer of mixer gaat.
Ik ben helaas geen elektro-ingenieur (ik heb wel LTS elektro gedaan wink ;)). Toch lijkt het me handig om de theorie en praktijk elkaar niet tegen te laten spreken.

Als iemand een aanneembare theorie heeft of een praktijk voorbeeld, laat maar horen happy :). Ik ben niet te beroerd om iets aan te nemen.

Het zal er toch ooit van moeten komen, dat dit "uitgevochten" wordt, bij deze?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)