Forum > Geluid

geluidskwaliteit versterkers?

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
BEWAPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2003
Laatste: 6-11-2016
Berichten: 39
3-12-2003 20:40
Misschien een idee om eens tweedehands rond te gaan snuffelen? Vaak zitten er tussen tweedehandse versterkers meestal ook best wel goede versterkers. Terwijl je er veel minder voor betaald, hierdoor kun je een duurdere versterker kopen waardoor je meestal een betere restwaarde overhoudt als je hem verkoopt. Wel opletten dat je geen afgeragde versterker koopt die jarenlang in de verhuurafdeling heeft gezeten.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
3-12-2003 21:56
ik heb het over de geluidskwaliteit niet over de prestatie.
Dat bedoelde ik dus ook. Het is gewoon verbazingwekkend hoeveel het uit maakt welke amp je pakt. Ga je dan ook nog eens puur de geluidskwaliteit beoordelen op een (referentie) set dan kom je soms tot heel leuke conclusies. happy :)

Yamaha p-serie heeft een lekkere cleane sound. (De nieuwere modellen heb ik nog niet mogen testen, luisteren dus.)
B.T.W. Ik vind die nieuwe modellen niet om aan te zien. sad :(
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
4-12-2003 00:05

BEWAP schreef:

Misschien een idee om eens tweedehands rond te gaan snuffelen? Vaak zitten er tussen tweedehandse versterkers meestal ook best wel goede versterkers. Terwijl je er veel minder voor betaald, hierdoor kun je een duurdere versterker kopen waardoor je meestal een betere restwaarde overhoudt als je hem verkoopt. Wel opletten dat je geen afgeragde versterker koopt die jarenlang in de verhuurafdeling heeft gezeten.
idd, 2e hands scheelt een heleboel! ik heb mn s900 nieuw gekocht voor 700 euro oid... 2 weken later zag ik een advertentie, en heb toen een S1200 2e hands gekocht voor 450 euro... shocked 8O
Music is what feelings sound like...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
4-12-2003 15:33
2de hands is geen probleem, alleen moeten het 2 identieke versterkers zijn voor de subs... 1 s900/1200 levert gewoon veelste weinig vermogen dus dat is weer jammer...
DJ aRDyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-7-2003
Laatste: 6-5-2005
Berichten: 15
4-12-2003 17:26
Om ff op zelfde onderwerp door te gaan, maar met andere vraag:
heeft iemand ervaring met de XLS reeks van Crown?
Die is een stuk goedkoper dan de andere reeksen, waar zit dan het verschil in?
Ik wil overstappen van een AX700 op een XLS van Crown, zal mijn geluidskwaliteit dan een stuk vooruitgaan? (in gebruik met jbl sf en mpro reeks)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
4-12-2003 19:31
waarschijnlijk kan die skytec versterker van je gewoon niet genoeg voltage uitsturen, als ik mijn technics hifiversterkertje vergelijk met mijn dap A500 dan merk ik duidelijk dat die Dap veel hoger uit kan sturen, voor de tops maakt het niet veel verschil welke versterker ik neem, mijn subs klinken veel beter met de A500. Ook als ik mijn tops full range flink hard aanstuur dan klinkt de bas met de technics erg zacht (omdat 'ie dan in het laagsegment al loopt te clippen) terwijl ik daar bij de A500 geen last van heb.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
4-12-2003 19:45

DJ aRDy schreef:

Om ff op zelfde onderwerp door te gaan, maar met andere vraag:
heeft iemand ervaring met de XLS reeks van Crown?
Die is een stuk goedkoper dan de andere reeksen, waar zit dan het verschil in?
Ik wil overstappen van een AX700 op een XLS van Crown, zal mijn geluidskwaliteit dan een stuk vooruitgaan? (in gebruik met jbl sf en mpro reeks)
meestal als iets goedkoper is, is de kwaliteit iets minder (duh), met versterkers zal dit meestal het verschil zitten in de beveiligingen (aanwezigheid en kwaliteit daarvan), hoe hij zich gedraagd bij een stevige basklap (hoe stevig de voeding dus is), en ook z'n gedrag bij langdurig op vol volume spelen...

sommige slechte versterkers, willen na een paar uurtjes draaien, soms wat inzakken, zodat je steeds sneller in de clip gaat draaien, op een lager volume...
Music is what feelings sound like...
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
5-12-2003 00:12

Stefan schreef:

waarschijnlijk kan die skytec versterker van je gewoon niet genoeg voltage uitsturen, als ik mijn technics hifiversterkertje vergelijk met mijn dap A500 dan merk ik duidelijk dat die Dap veel hoger uit kan sturen, voor de tops maakt het niet veel verschil welke versterker ik neem, mijn subs klinken veel beter met de A500. Ook als ik mijn tops full range flink hard aanstuur dan klinkt de bas met de technics erg zacht (omdat 'ie dan in het laagsegment al loopt te clippen) terwijl ik daar bij de A500 geen last van heb.
Niet genoeg voltage?? Wat bedoel je daarmee, bedoel je niet vermogen? shocked 8O
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-12-2003 01:11
ach, vermogen kan je afleiden uit volt en weerstand. zo'n grote fout is het ook weer niet.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-12-2003 18:37

nijhuisr schreef:

ps. een buizenversterker heeft een dempingfactor van 1 razz :p
Hangt totaal af van het ontwerp en of er wel of niet een trafo in de uitgang is toegepast. Ook hangt het af van WELKE aftakking je pakt. Daarom zie je ook vaak dat ze de 4 Ohm aftakking pakken terwijl ze een 8 Ohm kast aansluiten. De output is dan weliswaar minder maar de uitgangsimpedantie is dan lager.

Een beetje buizenbakje met een goede eindtrafo heeft een DF ergens tussen de 10 en de 40. De grootste beperkende factor bij die zogenaamde "controle" over de speaker blijft toch wel dat flinterdunne lange stuk koperdraad dat in de vorm van een klein spoeltje gewikkeld is. Bij een 8 Ohm speaker heeft dat kreng al snel een weerstand van zo'n 6 Ohm...

Daar ga je dan met je versterker die een stoere uitgangsimpedantie heeft van 0.00001 Ohm... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)