Forum > Geluid

Beste instapmodel voor een beginnende DJ

(52 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ RedrockStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 14-11-2003
Berichten: 8
13-11-2003 16:53
Edit Mod: je heoft niet allemaal regels er tussen te maken, zo ziet je vraag er toch ook netjes uit?
Was ook niet de bedoeling :)
Dj diëgoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2003
Laatste: 3-2-2010
Berichten: 136
13-11-2003 19:13

DJ Redrock schreef:

Daar heb je gelijk in ja, eerst maar eens leren draaien.
Zal er over gaan nadenken wat ik zal kiezen, cd of vinyl.
Zer waarschijnlijk vinyl omdat het mij meer aantrekt.
Bedankt voor al je info!
tot horens!
Mvg,
Antoine
ja vinyl goede keuze en als het lekker gaat kan je altijd nog cd spelers kopen zonder weer veel geld uit te geven aan cd's wink ;)
Who ever said life is short it's the longest goddamn thing you do, are you gonna do something that's longer!
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
13-11-2003 19:23
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 13-11-2003 19:41
voordelen plaat: happy :)

alle nieuwe releases
direct contact met het medium
heeft charme

nadelen: sad :(

vinyl slijt
naald slijt
platen trekken krom
butsen in plaat
zwaar om mee te nemen
vinyl wordt steeds duurder je betaald al snel 9 euro per plaat

voordelen cd's happy :)

geluidskwaliteit kan beter zijn
geen last van slijtages
klein en compact
je eigen remixen draaien
goedkoper ( bij thuisgebruik download je alles gewoon van kazaa is niet mis mee opzich)
Edit Mod: alles mis mee! sad :( Zo begint meteen de verloedering. En wij vinden dat het ook zo veel mogelijk vermeden moet worden.


cd spelers hebben vaak leuke effecten om je mix een beetje meer pit te geven.

nadelen cd's sad :(

geen direct contact met medium
weinig nieuwe releases komen op cd uit
een met cd's draaiende dj wordt volgens mij tegenwoordig nog niet voor vol aangezien sad :(
Lekker bouncen!
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
13-11-2003 19:28

dj diëgo schreef:

DJ Redrock schreef:

Daar heb je gelijk in ja, eerst maar eens leren draaien.
Zal er over gaan nadenken wat ik zal kiezen, cd of vinyl.
Zer waarschijnlijk vinyl omdat het mij meer aantrekt.
Bedankt voor al je info!
tot horens!
Mvg,
Antoine
ja vinyl goede keuze en als het lekker gaat kan je altijd nog cd spelers kopen zonder weer veel geld uit te geven aan cd's wink ;)
hier ben ik het niet mee eens eigelijk

het lijkt me eigelijk handiger om het andersom te doen
want zo ga ik het dus ook doen:

eerst koop ik mijn cd spelers om te leren draaien
zodra ik meer geld te besteden heb koop ik draaitafels en zal ik me geld gaan besteden aan vinyl.
Lekker bouncen!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
13-11-2003 19:37

Joost_s schreef:

nadelen: sad :(
vinyl slijt
Cd's ook hoor
platen trekken krom
Als je ze niet op de juiste wijze behandeld en opslaat.
Als je dat wel doet kunnen Lp's 100 jaar oud worden, zonder dat ze achteruit gaan in geluidkwaliteit. Cd's (als je ze niet overkopiëeert) gaan sneller achteruit.
butsen in plaat
Ja, als je er mee gaat lopen gooien....
vinyl wordt steeds duurder je betaald al snel 9 euro per plaat
Alsof cd's zoveel goedkoper zijn??
voordelen cd's happy :)
geluidskwaliteit kan beter zijn
Er is bewezen met luistertests dat als het er op aan komt, vinyl een betere geluidskwaliteit heeft bij een blinde test, maar in de praktijk maakt het geen moer uit.
geen last van slijtages
Wel dus.
je eigen remixen draaien
Een vinyl mix kan je ook opnemen, en op een cd branden, er is geen verschil.
goedkoper ( bij thuisgebruik download je alles gewoon van kazaa is niet mis mee opzich)
Edit Mod: alles mis mee opzich sad :( Zo begint meteen de verloedering. En wij vinden dat het ook zo veel mogelijk vermeden moet worden.
nadelen cd's sad :(
geen direct contact met medium
Dat is inmiddels achterhaald...
weinig nieuwe releases komen op cd uit
vind ik onzin
een met cd's draaiende dj wordt volgens mij tegenwoordig nog niet voor vol aangezien sad :(
En dat vind ik een nog grotere onzin laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
13-11-2003 19:51

Tom schreef:

Er is bewezen met luistertests dat als het er op aan komt, vinyl een betere geluidskwaliteit heeft bij een blinde test, maar in de praktijk maakt het geen moer uit.
Ik heb ook nog ergens het bewijs liggen dat de aarde plat is! laugh :D

Iedereen schermt altijd met die "onderzoeken" MAAR als ze dan bij me langs komen en een gecontroleerde ABX test doen tussen een plaat, opgenomen via een doodordinair geluidskaartje (Ensonic AudioPCI) en het origineel (opgenomen op een Thorens TD-160 met een OM Super 10 element) dan is er NIEMAND die statistisch boven gokken komt!

Downloadverhaal... Hebben we het al eens over gehad. Ik vind dat als je centjes gaat vragen om ergens te draaien, je je muziek ZEKER moet kopen (een MORELE verplichting). Downloaden is bij de wet verboden (hardrijden ook...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-11-2003 19:58

Tom schreef:

vinyl wordt steeds duurder je betaald al snel 9 euro per plaat
Alsof cd's zoveel goedkoper zijn??
Wees eerlijk Tom:
- een single-CD kost ongeveer 4.50EUR, de goedkoopste vinyls al gauw 8.90EUR
- een album-CD kost laat ons zeggen een 20EUR en er staan dan een 18-tal nummers op, een album-vinyl mag je rekenen op 30EUR en dan heb je een 8-tal nummers.

Tom schreef:

weinig nieuwe releases komen op cd uit
vind ik onzin
Heel wat releases komen inderdaad ook uit op CD, als we even geen rekening houden met promo's, bootlegs en dergelijke want officieel mogen die TOCH niet verkocht worden...
Het probleem blijft dan wel nog de remixes... meestal worden de beste remixen enkel op vinyl uitgegeven en kom je er af en toe eens een goeie tegen op Illusion-verzamelaars op de oude Zillion-verzamelaars. Zeer jammer anders zat de kans er bij mij ook in dat ik heel wat nummers op CD kocht! Al was het maar voor de prijs en om mijn rug te sparen sad :(
En als er dan nog eens een goeie remix op CD komt, dan knippen ze de helft van de intro en de outro ervan af, om bij te huilen gewoon wat er dan nog van overschiet (beluister "Cambodia" van "Nobody" bijvoorbeeld nooit op CD!!!)!! :'-(

Tom schreef:

een met cd's draaiende dj wordt volgens mij tegenwoordig nog niet voor vol aangezien sad :(
En dat vind ik een nog grotere onzin laugh :D
Inderdaad: GROTE onzin!! Als jij (nee: niet JIJ, gewoon algemeen bedoeld wink ;)) een DJ minderwaardig vindt omdat hij met CD's draait, dan ben je enorm slecht bezig! Een DJ is pas minderwaardig wanneer hij er niet in slaagt om zijn publiek een ganse nacht uit hun bol te laten gaan! Doe je dat met vinyl, CD, PC, ...; kun je beatmixen of niet? Who cares: als het publiek zich maar amuseert!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
13-11-2003 20:24
een met cd's draaiende dj wordt volgens mij tegenwoordig nog niet voor vol aangezien
En toch is van dit verhaal wel degelijk iets waar. Kijk naar professionele djs. Die draaien op uitzonderingen na allemaal met vinyl. Dit verhaal gaat vooral op omdat de dj's in een tijd op gegroeit zijn waar vinyl voorkomen normaal was ,MAAR je word dus als je met cds draait snel als appart gezien. Ook is het zo dat (waar ze het vandaan halen weet ik niet) een complete LEEK op het gebied van djing ,altijd denkt dat vinyl stukken moeilijker draait. Ik snap persoonlijk ook niet waar dit idee vandaan komt.

Ik zou in dit geval in ieder geval niet je keuze laten beinvloeden door hoe mensen tegen je aan kijken. Kijk vooral naar de andere aspecten. Ik zou persoonlijk met cd's beginnen (verklaring staat in bovenstaande verhaal) maar ik kan het je hoogstens aanraden ,weeg de 2 systemen eens tegen elkaar af en laat je niet TEveel door andere beinvloeden want het is jou keuze. Veel succes
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
13-11-2003 20:27
oke mijn verdediging op tom

cd's slijten gewoon minder snel als je ze afspeelt

butsen komen ook in je plaat door ff per ongeluk met je nagel langs een plaat bij het uit te hoes halen of dergelijke

als ik een nummer remix met cool edit pro of cubase krijg ik het neit op plaat hoor!!
(tenzij je er 58 euro (?) voor over hebt om het uit vinyl te snijden bij bepaalde zaken...)

zolang er niet genoeg aanbod op cd's is blijf ik downlaoden...
als er genoeg aanbod was zou ik gaan kopen.

het niet direct gevoel met medium is niet achterhaalt met een budget van 1000 euro waar hier over gesproken wordt

nogmaals wie mij kan vertellen waar ik cd's kan halen met de nieuwste underground plz vertel vertel..
en dan dus muziek waar wel mee te mixen is geen slappe aftreksels van de vinyl versies of geremixte cd's
(is trouwens een topic over...)

oke misschine is dat laatste niet helemaal waar maar...

9 van de 10 jongeren denken bij een dj nog steeds aan draaitafels
op verschillende fora heb ik wel eens gezien dat men zegt nadat je je mening vraagt over je mix

"toch wel gemaakt op draaitafels heh"

het is gewoon niet anders...
Lekker bouncen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
13-11-2003 20:32
Ach... Ik draai nu zo'n 25 jaar waarvan 15 jaar met draaitafels en 15 jaar met CD's (dus een overlap van 5 jaar (voor de rekenwonders onder ons ;-)).

Geef mij maar CD's. Dat gelul over "direct contact" en "het echte gevoel" en "warmer geluid". Yadayadayada. Ik heb regelmatig meegemaakt dat "collega DJ's" toch wel met de bek op de grond stonden te kijken hoe strak en hoe flexibel je wel niet kunt mixen met CD's.

Gelukkig is er tegenwoordig eindelijk een beetje sprake van "acceptatie" van het feit dat je "wonder boven wonder" ook met CD's kunt mixen ;-)

Zou ik nog zelf met platen willen draaien? Nope. Neemt niet weg dat ik het nog steeds een fantastisch stukje techniek vind (heb ik altijd gedaan, vandaar ook m'n draaitafel tic). Maar zelf er mee draaien? Geef mij maar CD's.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)