Forum > Geluid

Compact array system

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-2-2016 11:26

Soundpower schreef:

Ach, JBL had vroeger de HLA en Array series in het programma... lang voordat de line-array helemaal hip werd.
Een kastje met veel (mid) drivers boven elkaar geplempt, aan de bovenkant (fysiek) aangevuld met een HF driver is een heel erg fout idee (een afstraalnachtmerrie). Doe dan op z'n minst een d'Appolito configuratie (dan halveer je de ellende tenminste nog).

Het lijkt een beetje op het mee willen meeliften met systemen die echt vernieuwend zijn (zoals beam steering columns die gevuld zijn met meerdere apart aan te sturen full-range weergevers).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
24-2-2016 11:37
Alvast bedankt voor jullie reactie en meningen.Wat ik vergeten ben in m'n verhaal,is dat mijn doelgroep de laatste jaren veranderd is.Sinds geruime tijd 'draai' ik bijna uitsluitend voor senioren.Dit is niet van de ene dag op de andere zo beslist,maar langzaam zo gegroeid.Dus geen zalen vol met feestende bruiloftsgasten meer.Wel ooit personeelsfeesten etc.Het hoeft dus -bij wijze van spreken-niet meer te 'beuken'.
De voorgestelde Dynacord is -jammer genoeg- dus wat 'overkill'.De Soundcaddy is een interessante optie.Wel prijzig.Maar aangezien ik nogal sta op symmetrie zou ik er dus twee moeten plaatsen.Al zie je bij sommige opstellingen dat er slechts één set geplaatst word en dan nog vlak achter de muzikanten.Zo ook dus bij die bewuste generale repetitie.Mag ik dan aannemen dat zulke sets ongevoelig zijn voor rondzingen?Zo fungeren ze gelijk ook als monitor.
Dat de naam 'array' te pas en onpas word gebruikt is bij m'n zoektocht ook al opgevallen en spreek ik ook liever van een zuil.
Met een Bose setje 802 heb ik 'tig' jaren geleden ook getoerd ,maar wegens omstandigheden(lang verhaal) niet meer.
Ik wil ook af van statieven en bijhorende kabels en snoeren,en niet te vergeten,versterkers en eventuele randapparatuur.
Zal zeker jullie bevindingen meenemen in mijn keuze.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-2-2016 11:45

Joepurlings schreef:

Nou, een beetje sopraan zet je hoogdrivers toch wel goed aan het werk hoor, en vergis je niet in het ontieglijk grote dynamische bereik van dit soort zang!
Hoog is het probleem niet bij zo'n L1 van Bose, mid laag en echt laag is dat wel.
De bijpassende subs zijn prullen met totaal geen rendement en als de zaal een beetje groter is, blijft er al helemaal niets meer over van dat laag.
De grap is dat dat bij de demo van zo'n systeem nooit bekeken word. En als je dichtbij staat lijkt zo'n systeem heel indrukwekkend. Maar doe nu maar eens 10 of 15 stappen terug en luister dan nog maar eens naar het mid laag en het laag....

@ the Op:
Even je uit de droom helpen,
er bestaat geen enkel systeem wat ongevoelig is voor feedback.

Er bestaan wel allerlei handige processing trucjes om de feedbackdrempel te verhogen waardoor het lijkt alsof het systeem ongevoelig is,
maar dit gaat vaak ook ten koste van de kwaliteit van je geluid.
Immers, als de opstelling vast is (array) dan moet je gevoelige frequenties gaan minderen.
Sommige FBD's halen wel meer 20 frequentie spikes naar beneden, waardoor ongemerkt je geluid enorm lelijk kan worden.... en als je deze dan reset, gaat de beer weer los laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
24-2-2016 11:56
Denk niet dat alle setjes elkaar veel in prijs gaan ontlopen. Die HK, Bose en een FBT zitten grofweg op dezelfde prijs.
Komt het aan op klank en handelbaarheid.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
25-2-2016 11:55
dan wist ik het wel: FBT...maar dat kennen nog veel te weinig mensen wink ;)
Alles komt goed....
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
15-8-2017 11:21
Even een update,voor wie het mocht interesseren.Ik ben gegaan voor JBL EON ONE. Meest compacte set. Dus werkelijk alles in één.Wel zwaarder dan ik had gedacht,maar hoeft dus gelukkig niet op een statief.Bij andere sets had je altijd twee tot drie onderdelen.Bij Bose zelfs vier.Redelijk strakke bas met ver dragend hoog.Kreeg van (vast) publiek meteen complimentjes over het geluid en aangezien ik de muziek en mezelf ook beter hoor, bij spraak,komt het niet meer voor dat ik weleens te hard ga.
FloerenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-2-2017
Laatste: 9-2-2024
Berichten: 41
19-8-2017 19:03
Kan je de bovenkant van de sub afsluiten tijdens het gebruik?Risico op een bierdouche op het mixergedeelte lijkt me nogal groot.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
20-8-2017 09:49
De scharnierende klep houd zeker geen bier of ander vocht tegen.Die optie kwam voor mij niet in aanmerking bij mijn keuze voor deze set.Zeker voor de doelgroep waarvoor ik momenteel "draai".
Bij deze even offtopic: Dj's die alleen "draaien" met laptops of andere digitale apparaten, zijn dat nog disc-jockey's? wink ;) Komt geen disc meer aan te pas.
Als ze bv komen vragen om een liedje te draaien,zeg ik weleens dat dat niet kan.Ik kan wel dat liedje laten horen. laugh :D
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
20-8-2017 11:02
Een maat van mij noemt zich om die reden mp3jay in plaats van dj.
Free beats!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-8-2017 15:46

Dj.raymond schreef:

Dj's die alleen "draaien" met laptops of andere digitale apparaten, zijn dat nog disc-jockey's? wink ;) Komt geen disc meer aan te pas. laugh :D
Ikke wel hoor... ik draai met een laptop en daarin zit een hard-disc, en aangezien dat geen SSD is draait ie nog ook wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)