Forum > Geluid

Compact array system

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
23-2-2016 10:36
Naar aanleiding van mijn zoektocht naar een compact PA (tje),zie ik de laatste tijd dat diverse merken een 'plug and play' systeem op de markt brengen met zuil(en).De meest bekende is natuurlijk Bose.Maar ook Turbosound,FBT,LD,Fender en Carvin bijvoorbeeld.Ik ben gecharmeerd door de vormgeving en de eenvoud van opbouw.Wat het geluid betreft,was ik onlangs aangenaam verrast door Bose.Deze stond opgesteld in onze harmoniezaal naar aanleiding van een generale repetitie.Vooral ook de spreiding en zuiverheid bezorgden de aanwezigen een 'kippenvel moment'.Zeker toen de opera zangeres haar aria bracht zonder enige vervorming.En dat laatste is iets wat mij vooral stoort bij andere geluidsystemen.Kwa muziek weergave klinkt het meestal ok,maar owé als er eens door gezongen moet (wil,mag,durft) worden.Als zestig plusser (jawel) is zo'n compact systeem handelbaar en meestal vrij licht.Heb ruim veertig jaar lopen sjouwen met kilo's aan geluid en daarom ook deze keuze.Als er onder jullie zijn met enige ervaring of opmerkingen hoor (lees) ik het graag.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 160
23-2-2016 11:11
Ik heb al deze systemen niet gehoord. Maar, ken in Schotland een one manband die met Bose werkt. Hij vindt het prima klinken. Maar voor zijn stijl een beetje te netjes. Hij werkte eerst met Mackie.

Ook vindt hij het systeem veel te duur, als je tenminste een redelijk knappe uitvoering wilt hebben. Kroegbezoekers in Schotland maken heeeeeel veeeeeeel herrie.

Maar als Bose voor jou doeleinden prima voldoet, zou ik mij niet zoveel aantrekken van wat andere ervan vinden. De een vindt een VW golf helemaal top en ander wil er niet dood in gevonden worden.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-2-2016 14:14
Misschien dat de Soundcaddy van HK Audio ook het overwegen waard is. Geen idee hoe die zich verhoudt tot een bose systeem maar wellicht is het de moeite waard ze even te vergelijken. De Soundcaddy heeft in elk geval wel een vrij uitgebreide ingebouwde mixer.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
23-2-2016 15:13
Paar weken geleden een Dynacord Vertical Array setup mogen beluisteren. Ik weet niet meer welke kasten het exact waren, alleen dat het laagje een 15" per kant was. Wat een waanzinnig geluid kwam hier uit zeg. Ik ken het Bose systeem ook, maar persoonlijk vind ik het Dynacord een stuk aangenamer klinken. Ik heb echter geen idee wat de prijzen zijn van beide systemen, dus misschien appels met peren vergelijken.
Corolla power!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
23-2-2016 15:30
Voor zover de reviews natuurlijk betrouwbaar zijn, hier eentje tussen FBT en Bose.
Youtube
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-2-2016 16:07
Ze noemen ook alles array tegenwoordig. Je ziet nota bene de HF drivers bovenin de kastjes zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
23-2-2016 18:37
Ach, JBL had vroeger de HLA en Array series in het programma... lang voordat de line-array helemaal hip werd.
Dat waren systemen met veel kasten in een array, zelfde idee als de nog oudere Concert Series, Martin F2, Turbosound Tfs of tfl enz.
Stage accompany met hun horizontal array is ook een goed voorbeeld daarvan.
Dat ze nu weer de term array gebruiken slaat meer op een samenstelsel van diverse drivers in een kast, hoewel je dan inweze elke kast met meerdere drivers een array zou kunnen noemen.
Zolang ze het maar geen line-array noemen....
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-2-2016 21:50
Als we het hebben over Bose L1 systeem en dan van mijn part de versie in de meest uitgebreide uitvoering, fully loaded,
dan vind ik het vies tegenvallen als het wat harder moet kunnen.

Het klinkt prachtig zuiver, de spreiding van 1 zuil is bijzonder te noemen, maar geluidsdruk mwah....
Prima voor een klassieke aria, maar als je er een echt feestje mee moet draaien, heb ik liever toch als we dan toch in Bose moeten kiezen:
En ja daar heb je hem weer....................... 802's.
Ook goede spreiding, en veel meer geluidsdruk uit een mooie compacte behuizing.
2 802's met 2 subjes (niet Bose!) erbij en je doet 200 man in een zaaltje prima op oorlogssterkte.
Niks array dus.

Array is wat mij betreft het best op zijn plaats in lange wat grotere zalen waarbij je overal op sterkte moet kunnen komen.
Maar dan moet de array ook keurig per box aangestuurd worden,
en juist dat laatste zit de echte kracht van de array.
Deze word trouwens vaak genoeg teniet gedaan door geen of waardeloze processing.
Ik zie/hoor er regelmatig bandjes mee onderuit gaan.
Ze nemen een array vanwege dat het er zo stoer uit ziet, maar vervolgens kunnen ze er geen knap geluid uit krijgen. sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
23-2-2016 22:35

Tom schreef:

Prima voor een klassieke aria...
Nou, een beetje sopraan zet je hoogdrivers toch wel goed aan het werk hoor, en vergis je niet in het ontieglijk grote dynamische bereik van dit soort zang!
Je zou de eerste niet zijn die een heel nummer onder de -20dB houdt, die zit met een clippende of begrenzende tafel/versterker bij de uithalen op het einde van een nummer...

Wat (line) arrays betreft, zie je ze inderdaad te pas en te onpas gebruikt worden, vaak niet eens goed gericht, waardoor de bovenste toppen bij line-arrays meestal niets meer doen dan je geluidsbeeld in de war schoppen en extra geluidsoverlast veroorzaken. Maar het ziet er toch wel veel stoerder uit dan een ouderwets gestackte set!?
Er zijn tegenwoordig wel van die "mini arrays", lange spriet met mini subje, die op zich wel te pruimen zijn, maar voor mijn gevoel doen ze toch nog steeds onder voor een net aktief kastje 12" ofzo.
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
24-2-2016 09:01
Heb onlangs een setje RCF NL24A met subje gehoord, maar dat gaat toch meer dan prima.
Die kan je gerust naast een 12 inch top met subje zetten.
Overigens past die dan weer niet in het rijtje rugvriendelijk/compact.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)