Forum > Geluid

Studiereis over het Internet: analoog versus digitaal.

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
12-11-2014 21:29
Dré: 131dB peak per kast --> 134dB peak / 2 kasten --> + >6dB room gain --> >140dB peak... razz :p

Webbie: Ah, de DS50/HE50... Hypex modules (UcD2K OEM+SMPS3K+DLCP) in een SA-jasje. wink ;) Voor details, zie de Hypex site (maar dat wist je waarschijnlijk al?). De DS20/SSD420 gebruiken de UcD700LZ OEM modules (2 Ohm stabiel).
Ik neem aan dat SA ook processor settings levert voor de combinatie M59 en DS50/EH50. sneaky :V

De DLCP heeft wss 64-bit interne processing, maar de DACs zullen 24-bit zijn. Ik vind het grote nadeel van de HE50 nog steeds dat je behoorlijk wat gain in het digitale domein moet stuk slaan: >60dB van 140dB naar <80dB. Dat zijn dus ruim 10 bits, dus effectief zit je dan naar 24-10=14 bits te luisteren. Tja, of je het hoort...

Mijn persoonlijke mening: Beetje jammer om 6x 2500W aan amps neer te zetten terwijl je in de praktijk nog geen 6x 1W zult gebruiken. Maw onnodig duur. SA mist in mijn ogen een meerkanaals amp met processor in het programma. Dan zou je de M59s set met 1 amp kunnen aansturen en dat hoeft ook geen 6x 2.5kW te zijn... De SSD420 komt in de buurt, maar mist 2 kanalen en de processor (de DLCP heeft nota bene 6 outputs). Ik zou persoonlijk wel warmlopen voor enkele "DS620"s. laugh :D
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-11-2014 10:06
Hallo,

(nog steeds bezig mij in te lezen, probeer volgende week een paar posts tegelijk te doen, met mooie foto's e.d.)

Toch even dit tussendoor.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik het volgende tegen over AES.

AES is trouwens een nietszeggende afkorting in deze context behalve dat het dan de afkorting is van "Audio Engineering Society".
In de digitale wereld krijgt AES pas een betekenis als er achter "AES" nog iets word vermeld, zoals bijvoorbeeld: AES3id (75 Ohm) en AES/EBU (=AES3, 110 Ohm).

Nu heb ik een meningsverschil met iemand hoe je een S/PDIF RCA (AESid/75 Ohm) output zou moeten aansluiten van de TC Electronic BMC-2 op een AES/EBU (=AES3/110 Ohm) XLR input van een versterker.

Ik zeg (met de beperkte kennis die ik nu heb):

RCA (BMC-2) => 75 Ohm coax kabel (met RCA en BNC connector) => Neutrik Neutrik NADITBNC MX => XLR (amp).

Hij zegt: de Neutrik transformer is helemaal niet nodig, het werkt ook zonder.

RCA (BMC-2) => 75 Ohm kabel => XLR (amp).

Ik geloof dat het ook zo kan werken zonder de Neutrik transformer, maar mijn idee is dat je hem wel moet gebruiken om niet van de standaard af te wijken en om problemen voor te zijn (eigenlijk de zelfde discussie als met DMX-lijnen wel/niet met terminator).

Graag jullie mening.

https://www.dropbox.com/s/deorax2qdkmbs00/AES3id-AES3-transformer.jpg?dl=1
Schema AES3id (voor de pro audio industrie) of S/PDIF (consumenten electronica) naar AES3 Converter.

https://www.dropbox.com/s/a0sys2g1zeg144m/AES3-SPDIF.jpg?dl=1
Verschillen AES3 en S/PDIF interfaces.

Leesvoer (waar een deel van bovenstaande informatie uit komt): Interfacing AES3 & S/PDIF

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
23-11-2014 10:40
Als het altijd dezelfde opstelling/apparatuur is (bijv bekabeling binnen een rackje) en het werkt zonder trafo, dan is er weinig op tegen het zonder trafo aan te sluiten. Als het gaat om bekabeling buiten een rack met wisselende kabels of kabellengtes dan zou ik met een zo kort mogelijk kabeltje van S/PDIF naar AES/EBU converteren, zodat je een gebalanceerd signaal op de lange kabels hebt en minder kans op storingen door aardlussen ed.

Als je trouwens aansluitingen moet maken met (onbekende) AES/EBU apparatuur van derden, dan moet je er rekening mee houden dat er naast een elektrisch verschil er ook een verschil in protocol is tussen S/PDIF en AES/EBU: enkele bitjes zijn anders. De meeste apparatuur slikt dit, maar sommige apparaten niet... Hiervoor zijn speciale converters, die niet alleen het elektrische signaal omzetten, maar ook de bitjes.
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-11-2014 11:20
Hallo Peter,

Bedankt voor je commentaar.

PvG schreef:

Als het altijd dezelfde opstelling/apparatuur is (bijv bekabeling binnen een rackje) en het werkt zonder trafo, dan is er weinig op tegen het zonder trafo aan te sluiten.
Het gaat er mij niet om dat het OOK zo werkt, maar of je dan wel "standaard" conform bezig bent. Dat was eigenlijk de vraag die ik eerder stelde. Meer in de trant van; veel mensen gebruiken geen "terminator" om een DMX-lijn af te sluiten omdat ze geen problemen hebben zonder de "terminator", maar er hoort officieel wel degelijk een "terminator" er op te zitten.
Als het gaat om bekabeling buiten een rack met wisselende kabels of kabellengtes dan zou ik met een zo kort mogelijk kabeltje van S/PDIF naar AES/EBU converteren, zodat je een gebalanceerd signaal op de lange kabels hebt en minder kans op storingen door aardlussen ed.
Met een "gebalanceerd signaal op de lange kabels" bedoel je d.m.v. een actieve S/PDIF naar AES/EBU converter te gebruiken, en dus niet de eerder door mij aan gehaalde (passieve) Neutrik transformer.

Zover ik weet moet de Neutrik transformer zo dicht mogelijk aan AES/EBU input komen, zie onderstaand voorbeeld van de schakeling die TC Electronic voorschrijft voor een S/PDIF naar AES/EBU (alhoewel die wel weer anders is opgebouwd volgens mij, daar ik geen transformator(en) in de tekening zie).

https://www.dropbox.com/s/3rvsj356h8oxr97/BMC-2_Output_to_AES3_Input.JPG?dl=1
Als je trouwens aansluitingen moet maken met (onbekende) AES/EBU apparatuur van derden, dan moet je er rekening mee houden dat er naast een elektrisch verschil er ook een verschil in protocol is tussen S/PDIF en AES/EBU: enkele bitjes zijn anders. De meeste apparatuur slikt dit, maar sommige apparaten niet... Hiervoor zijn speciale converters, die niet alleen het elektrische signaal omzetten, maar ook de bitjes.
Inderdaad, dat gegeven kwam ik ook tegen tijdens mijn zoektocht naar informatie, maakt er het allemaal niet makkelijker op.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
23-11-2014 12:06

Webbie schreef:

Het gaat er mij niet om dat het OOK zo werkt, maar of je dan wel "standaard" conform bezig bent. Dat was eigenlijk de vraag die ik eerder stelde. Meer in de trant van; veel mensen gebruiken geen "terminator" om een DMX-lijn af te sluiten omdat ze geen problemen hebben zonder de "terminator", maar er hoort officieel wel degelijk een "terminator" er op te zitten.
Om volledig standaard conform bezig te zijn, is een trafo dus ook niet voldoende omdat de bitjes ook anders zijn ;-)
Ik zou me niet te druk maken en de goedkoopste oplossing kiezen die goed werkt voor jouw probleem.
Met een "gebalanceerd signaal op de lange kabels" bedoel je d.m.v. een actieve S/PDIF naar AES/EBU converter te gebruiken, en dus niet de eerder door mij aan gehaalde (passieve) Neutrik transformer.
Nee, de Neutrik trafo maakt een netjes gebalanceerd signaal. Dat kun je in het schema zien: de wikkeling aan de AES/EBU kant is niet met ground verbonden.
Zover ik weet moet de Neutrik transformer zo dicht mogelijk aan AES/EBU input komen, zie onderstaand voorbeeld van de schakeling die TC Electronic voorschrijft voor een S/PDIF naar AES/EBU (alhoewel die wel weer anders is opgebouwd volgens mij, daar ik geen transformator(en) in de tekening zie).

https://www.dropbox.com/s/3rvsj356h8oxr97/BMC-2_Output_to_AES3_Input.JPG?dl=1
Ja, maar dit weerstandsnetwerkje heeft dus geen gebalanceerde uitgang (pin3 is met ground verbonden).

Ik zou het volgende doen:
- Als alles in 1 rack zit: bouw het passieve circuit zoals boven van TC electronic in een XLR met een stukje afgeschermde coax kabel en een cinch stekertje er aan.
- Als het gaat om een verbinding tussen racken: plaats een converter met trafo bij de S/PDIF uitgang en gebruik AES/XLR kabel tussen de racken (CAT5 kabel doet het ook).
- Als je in studio's met exotische apparatuur moet interfacen: koop een speciale actieve converter die ook de bitjes goed zet.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-11-2014 08:50
Gezien de prijs van de adapter (op de prijs van de rest van de installatie) zou ik zeggen "joh, doe nou maar gewoon"! De gratis ontkoppeling zou ikzelf nogal als een bonus zien in het aan elkaar knopen van audio doosjes...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-11-2014 22:58
Hallo,

Ook dit nog even gevonden op mijn zoektocht, een interessant en gratis programma (Windows en Mac).

Orban Loudness Meter V2

Manual Orban Loudness Meter

Onder een screenshot van het programma, genomen tijdens het afspelen van "Jennifer Lopez ft. Pitbull - On The Floor".

https://www.dropbox.com/s/bpnnk8mhcgl7j8g/orban.jpg?dl=1

Quote uit de omschrijving van het programma.
Many CDs are now mastered with gross amounts of digital-domain clipping, which can cause overshoots after D/A conversion. When clipped by analog circuitry in consumer playout devices, these overshoots will add still more distortion compared to the distortion added by the digital clipping alone.
Ik snap er nog niet zoveel van, maar het ziet er wel heel erg leuk en interessant uit laugh :D .

Greet Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-11-2014 17:04
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 27-11-2014 18:36
Hallo,

Onderstaande wam ik ook tegen op Internet (uit de handleiding van de Orban Loudness Meter) tijdens mijn zoektocht, onder de tekst die ik ook op mijn Facebook heb geplaatst. Is in het Engels omdat ik veel audio vrienden op Facebook uit het buitenland.
Important note for Pro Audio users who use Windows 7 and/or Server 2008 for audio applications.

Windows 7 and Server 2008 provide low-quality sample rate conversion under some scenarios.
Therefore it's a good idea to update all Microsoft Windows7/Server 2008 R2 computers with the Microsoft Audio SRC Hotfix for improved audio sample rate converter performance:

support.microsoft.com/kb/2653312

More details on the Microsoft Audio Sample Rate Converter are available here:

www.indexcom.com/tech/WindowsAudioSRC/

The above named HotFix 2653312 is not a part of the normal Windows updates, and must be downloaded seperatly from Microsoft.

For those who want a quick list of hotfixes and service packs that are installed on their Windows PC or Server, start the following command (look in the output file "c:\hotfixes.txt" afterwards for the list ):

wmic /output:c:\hotfixes.txt qfe list
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-11-2014 18:09
Wasapi of ASIO. Probleem opgelost (want routing niet meer door de windows staafmixer/soundmixer).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-11-2014 18:33
Hallo Dré,

Dré schreef:

Wasapi of ASIO. Probleem opgelost (want routing niet meer door de windows staafmixer/soundmixer).
Dat klopt dat met Wasapi of ASIO de Windows Mixer wordt omzeild (de Windows Mixer heeft zelfs geen invloed meer op de audio als de eerder door jouw genoemde drivers worden gebruikt), maar ik ken dat niet opmaken uit de tekst (uit de zelfde handleiding), hieronder de tekst die aan mijn bovenstaande post vooraf ging.

(ben nog steeds aan het lezen/leren, daarom gooi ik maar hier neer om een klankbord te hebben)
The Orban meter responds to audio signals received by one of the audio input devices on your computer, either sound device hardware inputs or player application outputs that feed application inputs.
The meter uses the Windows Audio Session API (WASAPI) Loopback or ASIO. WASAPI allows the meter to monitor playout from any Windows Audio player application and eliminates the Wave I/O or Stereo Mix requirements. (Google ‘Microsoft WASAPI Loopback’ for more information.)
Only WASAPI Loopback support allows you to meter an audio device without Wave I/O or Stereo Mix. Level calibration is unnecessary because the WASAPI Loopback is internally unity-gain. On a laptop sound system for example, it is possible to change the audio level or even mute the speakers and Orban Meter’s indication will not change.
The only supported sample rates for the WASAPI interface are 44.1kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz and 192 kHz.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)