Forum > Geluid

Ab international 600LX of peavey pv 8.5c

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
11-11-2014 15:42
Om bij een oude versterker, zeker in deze klasse, componenten preventief te gaan vervangen lijkt me vrij onnozel. Welke componenten ga je preventief vervangen? Als er al ooit iets kapot gaat is het net dat ene onderdeel dat je niet hebt vervangen. Daarbij denk ik dat je met een nieuwe versterker goedkoper af bent en weer up to date. Want de huidige technieken laten meer vermogen met lager gewicht voor een lagere prijs toe. Tel daarbij de grotere betrouwbaarheid op en tel uit je winst...
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-11-2014 15:45
ALS ik bij een oude versterker al iets zou willen vervangen dan zijn het toch wel de grote voedingselco's. Ook zou ik kijken of er kleinere elco's wellicht in de buurt van warmtebronnen zitten (want elco's en warmte gaan niet samen). Meer zou ik eigenlijk niet doen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
11-11-2014 19:10
Een versterker uit deze klasse (ontwerp, leeftijd, prijsklasse) gaat voor 99,9% stuk doordat er een junction in een eindtransistor doorslaat en dat heeft weer als gevolg dat er meerdere componenten stukgaan. Denk hierbij aan drivers, (zener)diodes, weerstanden etc. etc. Zeker omdat een 600LX een passief gekoelde trap is, krijgen de componenten nogal te maken met flinke temperatuur schommelingen en zijn daarom in zekere mate aan slijtage onderhevig. Dat is een feit en daar doe je niets aan.

Zoals ik al zei is het enige om dit te voorkomen de componenten te vervangen die deze vorm ellende kunnen voorkomen (in dit geval de eindtransistoren, kun je er ook meteen nieuwe koelpasta opdoen). De elco's uit dit soort trappen zijn nog van vrij goede kwaliteit, die gaan niet zomaar stuk, ook niet na langdurige hitte ontwikkeling in het apparaat.

Of het de moeite waard is om dit te (laten) doen is een keuze die ieder voor zich moet maken. Oudere eindtrappen zijn vaak simpel te repareren en de onderdelen kosten ook niet de kop. De grootste kostenpost zit hem puur in het uurloon. Ikzelf werk al jaaaren met Dynacord versterkers. Hiervan is de jongste 15 jaar oud, de oudste 26 en hebben er onmenselijk veel uren in bare omstandigheden opzitten. Echter hebben ze mij nooit (en dan bedoel ik ook echt NOOIT) in de steek gelaten en ik denk dat dat voor het grootste gedeelte toch wel komt door eens in de zoveel tijd dat grote onderhoud te plegen en de 'zwakke' plekken van het apparaat kennen. Ik heb het geluk dat ik dit allemaal zelf kan repareren. Ik weet zeker dat als ik dit had moeten uitbesteden dit zeer zeker niet de moeite waard was geweest.
Corolla power!
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
11-11-2014 22:45
Dat klopt helemaal.

Natuurlijk is preventief vervangen beter voor de betrouwbaarheid van je versterkers. Wanneer je dit zelf kan doen is dat inderdaad geen hoge kostenpost. Ik zelf wel instaat om bijvoorbeeld wat eindtransistors te vervangen, maar aangezien een versterker een cruciaal onderdeel is van een avond muziek verzorgen vind ik mezelf niet ervaren genoeg om hier al te veel aan te prutsen. Ik zou ook niet elk zwaktepunt van de desbetreffende versterker weten.
Dan ga je het al gauw uit besteden, en dat vind ik het in dit geval niet waard. De versterkers hebben (schat ik) een tweedehandsverkoopwaarde van rond de 115-130 euro, ik verwacht dat het preventief vervangen door een professional mij rond de 40% van die waarde zou kosten, wat ik teveel vind aangezien ik deze ampjes niet intensief gebruik.
Dat geld kan ik in mijn geval beter in toekomstige, modernere en meer betrouwbare, vervangers steken mocht het gebruik intensiever worden.

Ik moet overigens nog wel zeggen dat een AB of Peavey mij ,bij zowel PA als gitaarversterkers, nog nooit in de steek heeft gelaten(even afkloppen).

Nog een vraagje: Wanneer je een eindtransistor meet en deze goede waardes geeft en al meerdere uren goed gepresteerd heeft, waarom is deze dan betrouwbaarder dan een nieuwe transistor vers uit de fabriek(en het foutmarge wat ze daar aanhouden)?

Bedankt!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
13-11-2014 11:19

Manymore schreef:

Dat klopt helemaal.

De versterkers hebben (schat ik) een tweedehandsverkoopwaarde van rond de 115-130 euro, ik verwacht dat het preventief vervangen door een professional mij rond de 40% van die waarde zou kosten
Denk dat je dan al goed gaat moeten zoeken,uurlonen van 60 en 70€ zijn geen uitzonderingen.
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
15-11-2014 02:20
Even om weer terug te komen op de basis van het onderwerp:

Ik heb vandaag de kans gehad om even uitgebreid te testen met beide versterkers.
Mijn keuze is uiteindelijk uitgegaan naar de Peavey 8.5C
De Peavey is een stuk helderder in het hoog, alhoewel dit soort Amerikaanse klanken voor ons vaak te schel in de oren klinken is de klank in combinatie met de Duitse Bell VPS 2MH topjes goed.
Met de AB hierop ga je veel details in de muziek missen, mid is erg goed vertegenwoordigd maar hij mist een beetje de attack die de peavey wel heeft. Met de AB klinkt de hele set wat dof, de peavey brengt alles meer tot leven zo zonder schel te klinken(een fender zou door de AB bijna zo goed als een gibson klinken razz :p , en dat hoort niet laugh :D )

Ik zou de AB echter wel heel sterk aanraden voor het gebruikt op subs, omdat hij heel mooi warm kleurt in het laag. Ook voor tweeweg all-range kasten zou hij geweldig zijn!(misschien dat je dan eindelijk een 15"'er zou krijgen zonder 'gat' in het mid shocked 8O )

Alle bevindingen in dit bericht zijn natuurlijk subjectief wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)