Forum > Geluid

Ab international 600LX of peavey pv 8.5c

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
6-11-2014 02:24
Hallo iedereen,

Ik heb op dit moment in mijn versterker rack een AB international precedent serie 900A versterker zitten om de subs te voeden en een Peavey PV 8.5C voor de toppen.

Nu heb ik ook nog een AB international precedent series 600LX liggen met ongeveer dezelfde specs als de Peavey PV 8.5C.

Nou is mijn vraag: welke van deze twee versterkers zou de beste keuze zijn om te gebruiken voor de topkasten?

Het zijn beide erg betrouwbare versterkers met ongeveer dezelfde specs, allebei zwaar om te tillen en nemen beide 3HE rackspace in. Wat wel bevalt is dat de AB grotendeels passief gekoeld is, waardoor het systeem meer gesloten is en er minder geluid bij vrijkomt.

Het gaat op 12" Bell VPS 2MH topkastjes trouwens.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
6-11-2014 05:57
Als er geen hoorbaar verschil tussen de twee is zou ik niet eens de moeite nemen van ombouwen en de huidige situatie dus behouden.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
6-11-2014 07:34
Zolang je geen begrafenissen doet of plaatsen waar je absoluut geen ventilator mag horen, waarom dan ruilen?
Vroeg of laat begeven die AB's het toch. Het zijn werkpaarden, gaan lang mee, maar na 20 jaar is het toch wel einde (en veel jonger zijn ze niet)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
6-11-2014 10:22
Datzelfde geld ook voor de PV 8.5C dit is een behoorlijk oud beestje uit de Peavey budget lijn toendertijd (PV staat voor Peavey Value). Daarnaast denk ik dat de AB beter klinkt (ben nooit zo gecharmeerd geweest van de PV8.5). Er staat wel tegenover dat een 8.5C niet zo lastig te repareren is mits je de gebreken aan dit apparaat kent.
Corolla power!
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
6-11-2014 22:39
Om te beluisteren of er een hoorbaar verschil is zou ik sowieso even moeten ombouwen, dus voor die moeite hoef ik het niet te laten.

Dat over de ventilator klopt, dat valt vrijwel altijd in het niet t.o.v. van omgevingsgeluid.

Natuurlijk zijn al dit soort eindtrappen van een bepaalde leeftijd, ik heb er zelf wel altijd nog meer vertrouwen dan bijvoorbeeld nieuwe T-amps of behringers.

De 600LX lijkt me niet veel complexer te zijn opgebouwd dan de 8.5C, of ligt het reparatie gemak ergens anders aan?

Bedankt voor de suggestie! Ik ga in ieder geval eens proberen hoe het klinkt(in combinatie met de andere amp), ik heb wel altijd het idee dat de AB warmer klinkt dan de Peavey die wat meer pit heeft (misschien een meer 'amerikaanse klank')

maar qua specs en technische info is dus niet echt een betere versterker aan te wijzen?

Marciano
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
6-11-2014 23:11
De PV8.5 is inmiddels op een leeftijd aangekomen dat er niet veel meer zijn die niet zijn gerepareerd (ik heb er zelf al een heleboel gerepareerd) of last hebben van onderdelen met slijtage (elco's die stukgaan/bolstaan etc.) en zelfs een aantal waarvan de trafo het op heeft gegeven. (Zelfde geld overigens ook voor de 1.3K en in zekere mate voor de 4C evenals hun vaste installatie broertjes).

Ik ken de AB 600LX ook goed. Ook deze heb ik verscheidende keren gerepareerd maar niet zoveel als een PV8.5. Dit kan er ook mee te maken hebben dat de PV8.5 een stuk meer verkocht is. Een PV8.5 kun je (als je verstand hebt van zaken) in stappen opbouwen, een 600LX moet in één keer goed anders rookt ie net zo hard weer uit.

Qua klank wint de 600LX maar dat is mijn persoonlijke mening. De PV8.5 kleurt wat scheller in het mid/hoog. Op het laag kleurt hij ook wat, maar dat kan dan juist weer positief uitpakken (lijkt iets feller te klinken).

De Behringer beestjes (ik heb het hier over de trappen met trafo) zijn over het algemeen redelijk betrouwbaar te noemen. Dit zijn grounded collector ontwerpen (De EP2500 en 4000 hebben een H rail design) en deze gaan over het algemeen langer mee in een budget trap dan push/pull trappen.

Persoonlijk zou ik aan alle genoemde eindtrappen niet beginnen en gaan voor een QSC GX5 o.i.d. Wij hebben deze trapjes in de verhuur, worden vaak als 'aftrap' ampjes gebruikt en we hebben er nog niet één stukgehad. Alleen een te lichte/fluctuerende aggregaat krijgt hem door de knieen en op langere termijn gaat ie wel stuk (gezien bij collegabedrijf). Maar ik ken ampen uit het duurdere segment die hier minder goed tegenkunnen. Persoonlijk vind ik het een onderschat ampje.

Just my €0,02
Corolla power!
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
9-11-2014 20:16
Bedankt voor het advies en je mening!

De GX5 ziet er inderdaad veelbelovend uit, vooral voor zijn prijsklasse, en heeft bijna alleen maar goede recensies. misschien een leuke optie over een tijdje, de geluidsset die ik momenteel gebruikt zou ook meer tot zijn recht komen met meer vermogen in de eindtrappen.

Voorlopig houdt ik het nog bij mijn oude versterkers en kijk ik rustig verder. Ik heb ze enkele weken geleden nog nagekeken met iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik (de 600LX en 900A).

Bedankt voor alle antwoorden,

Marciano
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
10-11-2014 21:58
En dat is dus ook weer zo'n fabeltje. Wanneer men een apparaat aan de binnenkant bekijkt is hooguit wat slijtage aan passieve onderdelen zichtbaar (weerstanden die zijn geblakerd, elco's die bol staan). Wanneer dit niet het geval is, wil dit niet zeggen dat de versterker nog een lang en zorgeloos leven kan leiden. Er hoeft maar een halfgeleider stuk te gaan (eindtransistor, diode etc.) en hij rookt uit. Halfgeleiders kun je aan de buitenkant niet op hun betrouwbaarheid checken. Zelfs uitmeten bied niet altijd uitkomst. Een echt goede reparateur weet dit ook!

De beste manier om te voorkomen dat je onverwacht met panne komt te staan is om componenten (met in het bijzonder welke onderhevig zijn aan temperatuur schommelingen of zware belastingen zoals drivers en eindtrappen) te vervangen.

Overigens kun je als je het deksel ligt wel zien of het apparaat al eens is gerepareerd en op welke manier, dat zegt ook wel wat.
Corolla power!
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
10-11-2014 22:55
Daar heb je natuurlijk gelijk in, met 'nakijken' bedoel ik dan ook meer dan alleen kijken. En dan weet je eigenlijk nog weinig, wel meer dan het helemaal niet doen.
Om alles te gaan vervangen vind ik voor mij geen optie, ookal is dat het best. De versterkers worden nooit erg zwaar belast, en niet zeer regelmatig gebruikt.
Ik kan hier nog wel een tijdje mee vooruit (hoop ik), en ondertussen kijk ik rustig verder naar vervangers.

Nog een extra vraag, heb je toevallig ervaring met het repareren van Velleman versterkers zoals een HQpower? Maar dat dwaalt hier misschien teveel van het onderwerp af.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
11-11-2014 11:30
Ik heb wel eens wat HQ power ampen gerepareerd, maar dat is eigenlijk beetje dweilen met de kraan open. Deze hebben eigenlijk zelden een kortsluitbeveiliging of fatsoenlijke limiter. Meestal is 1x kortsluiting op de uitgangen al meteen einde oefening helaas.
Corolla power!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)