Forum > Algemeen Forum

VAR verdwijnt misschien

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-9-2014 08:31
Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat een uitkering bedoelt is als uitkering omdat je geen werk hebt, of niet kan werken.
Meestal uitgaande van een 36-40 urige werkweek gebaseerd op een gemiddelde van het laatst verdiende loon.

Kan je dan nu ineens 20 uur werken, dan lijkt het mij wel zo logisch en netjes dat je 20 uur minder betaald krijgt van de uitkeringsinstantie. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we dubbel betaald krijgen.
Dat riekt naar een onnodige uitkering, en die extra kostenpost moeten we ook met z´n allen dragen.

Wat er alleen niet verwart moet worden zijn mensen die voor een gedeelte afgekeurd zijn.
Daar werkt het anders.
Als je bijvoorbeeld 60% afgekeurd bent, krijg je ook voor die 60% een uitkering.
De resterende 40% moet-mag je er zelf bijwerken, en daar blijft de uitkeringsinstantie dan ook vanaf.
Krijg je die 40% als uitkering van de ww, dan word die wel gekort als je een gedeelte daarvan een baantje hebt.

Verder merk ik om mij heen dat het UWV vanwege de steeds maar veranderende regels het af en toe ook niet weet hoe het zit, of ze brengen de materie niet duidelijk genoeg over op de klanten,
want als ik mensen zo af en toe daarover spreek, krijg je dingen te horen van mesnen die een leuk eigen bedrijfje aan het opstarten zijn, en niet meer dan 20 uur mogen werken, en als ze het dan drukker hebben werk moeten afslaan.
Zoals het uitgelegd word.

Zo werkt het natuurlijk niet.
De bedoeling is dat als je meer uren werkt, dat je deze uren in mindering op je uitkering moet brengen.
En dan heb je ook nog mensen die denken, ik vertel het ze lekker niet, zodat ik wat extra geld heb.....
En dat is dan precies de reden dat zo´n systeem weer helemaal op de schop gedaan word, om der iets beters` voor in de plaats te krijgen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
24-9-2014 09:17
Mooie gedachte Tom, dat als je voor jezelf begint, dat je ook meteen werk (en dus inkomsten) hebt.
Dat was in de tijd dat jij voor jezelf bent gestart misschien zo, in een uitzonderlijk beroep is dat misschien nog zo, maar op dit moment is toch echt het merendeel van mijn uren niet betaald zoals acquisitie etc.

Het UWV heeft dezelfde gedachte gang als jou, aan de andere kant is het een uren garantie, geen inkomensgarantie.

Wil wel graag weten hoe dat dan moet, ineens 40 uur werk hebben als ZZP-er. Het is mij nog niet gelukt namelijk (met enkele uitzonderingen) ondanks de duidelijk stijgende lijn en naamsbekendheid.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-9-2014 09:38
Het gaat, als je daar met een redelijke denkende inspecteur over praat,
bij mijn weten, over je inkomsten uit arbeid.
Zodra je genoeg verdient om in je onderhoud te voorzien, stopt de uitkering voor dat gedeelte.

En als iemand iedere week 40 uur in de week bezig bent met acquisitie te plegen, dat vrees ik dat er toch iets niet goed gaat. Het is niet meer dan logies dat een gedeelte van je werk met marketing te maken voor je bedrijf heeft, maar om nu full time bezig te zijn met werkt te zoeken voor je bedrijf,
wanneer "werk" je dan voor je bedrijf?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
24-9-2014 10:05
We dwalen volledig af, maar wel interessant.
Het UWV heeft (helaas) geen weldenkende inspecteurs. WW is echt een urenverzerkering. Kom jij met acquisitie, administratie, websitebouw etc etc aan 40 uur, dan krijg je geen cent meer, ook al heb je alleen maar geld uitgegeven aan je bedrijf.
Zeker in een opstartfase komt het voor dat je een hele week werkt voor je bedrijf, maar geen facturabele uren hebt. Die overhead zal naar mate de opdrachten volgen bovenop je 40 uur werken komen, waardoor je ineens 60-80 uur werkt....

Overigens, zolang jij niets factureert en niet als ondernemer bij de belastingdienst aangifte wil doen, dan is er niets aan de hand, immers is er niets te controleren.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
24-9-2014 10:35
Met de startersregeling
Maakt u gebruik van de startersregeling? Dan heeft u een startperiode en krijgt u 29% minder WW. Tijdens die startperiode hoeft u de uren die u als zelfstandige werkt niet aan ons door te geven. De startperiode duurt 26 weken. Na de startperiode moet u de uren die u aan uw bedrijf besteedt wel aan ons doorgeven.
UWV site geplukt.

Maar indirecte uren zijn volgens mij ook moeizaam te controleren.

En het hangt ook van de UWV medewerker af. Dat ik ze zo gek krijg dat ik zoveel werkte, krijg je niet iedereen allicht....
Mocht vroeger graag in de WW zitten. Lekker op za en zo werken. De uren werden ingekort van je WW, maar de weekend toeslagen hielden ze geen rekening mee.. wink ;)
Gr Evert M
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-9-2014 12:01
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 24-9-2014 22:15
De regeling is volgens mijn info als volt:
Opstarten zonder inkomsten, geen korting
Opstarten met inkomsten, het 26 weken ondersteuning verhaal waarbij je het grootste deel inkomsten + uitkering kan behouden.
Gaat het dan goed en ga je daarna door, eindigt de uitkering.
Die heb je dan immers niet meer nodig sneaky :V

Lukt het allemaal niet, wordt je weer verplicht te solliciteren en krijg je meestal de oude regeling weer.

Bega hierin geen fraude, want als dat ontdekt wordt,
word je helemaal eruit gegooid en kunnen ze zelfs met terugwerkende kracht je uitkering terug vragen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-9-2014 12:02

Frank76 schreef:

Het UWV heeft (helaas) geen weldenkende inspecteurs.
Ik vind dit wel een erg eenzijdige bewering, want ik ken ook gevallen dat het prima kan verlopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)