Forum > Algemeen Forum

VAR verdwijnt misschien

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
22-9-2014 17:12
Telegraaf
Alles komt goed....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-9-2014 08:14
Goh. De huidige tools (ZZP verklaring en toetsing) worden al niet amper gebruikt (zie bijvoorbeeld ZZP chauffeurs die pakketjes rondbrengen). Nu wil de staat nieuwe tools? Willen ze die ook amper tot niet gaan gebruiken???

Is het wellicht zo dat de timmerman een nieuwe hamer wilt (met ongebruikte hamer nog in de kast) terwijl het eigenlijk voor een buitenstaander duidelijk is dat de timmerman voor geen meter kan timmeren???

Wat zal het gevolg zijn voor onze branche?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
23-9-2014 08:37
Ik verwacht weinig tot niets, hooguit wat extra papierwerk, want het zal weer wel niet simpeler worden...
Velen in onze branche werken op tal van plaatsen, waardoor zelden sprake is van een verkapt dienstverband.
Met name in de zorg, maar ook in de bouw worden mensen ontslagen om vervolgens diezelfde mensen in te huren als ZZP-er.

Ik zie zo her en der advertenties voor ZZP-ers gevraagd, waar men een procedure loopt alsof het een sollicitatie is. Als ZZP-er zie ik dat juist andersom en zie het als potentiele klant/opdrachtgever.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
23-9-2014 13:30
Maar de regelgeving is ook niet makkelijk.

Als je een oproepkracht structureel een tijd inzet omdat een personeelslid een tijdje uit de running is en de oproepkracht wordt zelf ook ziek, dan heeft die recht op een uitkering op basis van zijn gemiddelde uren die de afgelopen periode maakte.

Sterker nog, dit geld zelfs als je een oproepkracht inzet op vaste dagen in de week, omdat het dan geen oproepkracht meer is....

Ik ben daarom op eigen initiatief ZZP geworden. Als oproepkracht kon ik niet meer verder omdat het structureel zou gaan worden wegens bovengenoemde situatie en dus ontslag dreigde.
Nu heb ik totaal niet te klagen, voldoende werk aanbod, ik ben geen personeel en help hun uit de brand, dus heb ik min of meer bewerkt dat ik doe wat ik zelf graag doe en goed te combineren is met ander werk / opdrachten.

Maar ja het is idd triest hoeveel mensen die amper verstand hebben van zelfstandig zijn, zelfstandig worden (gemaakt). Maar ja waarom ook niet? Het UWV stimuleert het ook, behoud uitkering etc. De opdrachtgever regelt werk en soms de boekhouding ook en de vrouw staat achter je met een deegroller dat er geld binnen moet komen.... totdat het winter wordt en de het slap is, dan zitten ze van ellende thuis...

Maar hoe het wel moet? Geen idee, ik ben bijna zover dat ik eigenlijk opdrachten zou moeten gaan weigeren omdat ik teveel voor één klant werk. Was dat het doel, Het plan dit jaar, de Afspraak? Nee totaal niet, door ziekte, extra werk, ontslag etc komt er steeds werk vrij voor mij daar. En dan zal ik straks nee moeten verkopen en thuis gaan zitten omdat de verhoudingen van opdrachtgevers scheef dreigen te komen voor de belastingdienst? Het zou niet gekker moeten worden.

Maar zo is het wel met het huidige systeem van 3 opdrachtgevers minimaal. Je mag niet twee hebben voor bijvoorbeeld 1 maand per stuk en 10 maanden voor 1 opdrachtgever, want dan is het verkapt dienstverband.

Wel ben ik het met de belastingdienst eens dat als ZZP werk verkrijgen via een bemiddelingskantoor, zoals in de zorg eigenlijk geen volledig zelfstandigheid is. Ja je hebt op papier een x tal klanten, maar feitelijk zijn al die X tal klanten cliënt bij het bemiddelingskantoor waar je voor werkt. Zonder kantoor, geen werk.

Dus ja, echt een oplossing zie ik 123 ook niet. Het zou allicht helpen om in CAO's een minimum tarief te spreken voor ZZP-ers, dat ze geen goedkope vervanging worden van personeel. Want dat is het eigenlijk. Ik hoor uur tarieven van 'collega's' waarvoor ik ze als opdrachtgever wel zou willen inhuren om vervolgens mijn personeel naar huis te sturen. Geen gezeur met ziekte etc en het is nog stuk goedkoper ook.
Gr Evert M
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-9-2014 14:31
Ik vraag de VAR meestal pas laat in het jaar aan, omdat een bepaalde opdrachtgever (meestal een groot bedrijf of iemand uit de evenementenbranche) waar ik dan 1 keer voor werk m perse wil hebben... alsof er bij 1 opdracht sprake zou zijn van een verkapt dienstverband sad :(

Maar goed, aanvragen kost geen geld en niet heel veel moeite dus vooruit dan maar.

Wel apart trouwens, ik kreeg laatst nog een brief thuis dat de VAR voor 2014 ook in 2015 geldig zou zijn en nu gaan ze weer wat nieuws doen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
23-9-2014 14:36
In diezelfde brief staat dan weer dat ze iets nieuws gaan doen, en dat daarom juist de var uit 2014 tot nader order ook in 2015 geldig is. Om te voorkomen dat je twee keer hetzelfde werk moet doen zeg maar wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
23-9-2014 14:51

VrijeVogel schreef:

Het UWV stimuleert het ook, behoud uitkering etc.
Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar die ervaring heb ik absoluut niet!
Sterker nog, meneer, blijft u vooral achter de geraniums stilzitten en solliciteren totdat wij van u af zijn!
Ondanks de prachtige boekjes waarbij ze zeggen te helpen zelfstandig te worden!

Overigens mag je nu helemaal niks meer van het UWV hoor. Behoud uitkering? NOT. 40 uur acquisitie is 40 uur ondernemen dus 40 uur geen uitkering!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-9-2014 15:54

YourLiVe schreef:

alsof er bij 1 opdracht sprake zou zijn van een verkapt dienstverband sad :(
In Nederland hoef je als werkgever niet raar op te kijken dat je, als je NIET vraagt om de VAR verklaring, in gebreke gesteld kan worden door de persoon die de VAR verklaring had moeten overleggen met als gevolg dat er alsnog sprake is van een dienstverband. En een klein stapje verder kan er dan gezegd worden "waar is het onderliggend contract". Die is er niet. Aaah.... Dan zegt de Nederlandse wet dat er sprake is van een dienstverband voor onbepaalde tijd. Gefeliciteerd, u heeft er weer een werknemer bij (in vaste loondienst). Hier is de CAO met de verplichte loonschalen... Gechargeerd maar het gaat even om het idee (dus ik snap de angst wel bij sommige opdrachtgevers).

Lang verhaal kort over de ZZP ellende (want dat is het in veel gevallen eigenlijk best wel): Een werknemer in vaste dienst heeft een te hoge zekerheid. Vandaar dat werkgevers waar mogelijk massaal overstappen op de inzet van ZZP'ers. De positie van die ZZP'ers is echter ronduit waardeloos vanwege de te hoge onzekerheid en het feit dat veel ZZP'ers eigenlijk afhankelijk zijn van slechts 1 of 2 opdrachtgevers (dus aan de hongerige wolven overgeleverd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
24-9-2014 02:48

Frank76 schreef:

VrijeVogel schreef:

Het UWV stimuleert het ook, behoud uitkering etc.
Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar die ervaring heb ik absoluut niet!
Sterker nog, meneer, blijft u vooral achter de geraniums stilzitten en solliciteren totdat wij van u af zijn!
Ondanks de prachtige boekjes waarbij ze zeggen te helpen zelfstandig te worden!

Overigens mag je nu helemaal niks meer van het UWV hoor. Behoud uitkering? NOT. 40 uur acquisitie is 40 uur ondernemen dus 40 uur geen uitkering!
Ze maakten of maken zelfs reclame voor op de radio.
Ik heb ze in eind 2012 nog zo gek gekregen dat ik naast mijn 40 uur dienstverband nog 20 uur zelfstandig was. Ik kreeg gewoon ww op 40 uur en mocht tot 20 uur als zelfstandige aan het werk, boven de 20 uur diende ik pas op te geven.

Moet wel zeggen dat ik al tijdje ingeschreven stond bij de KvK (2009), maar dat was meer omdat de KvK maar 45 euro jaar koste en ik vervolgens wegenbelasting betaalde voor bedrijven... dat scheelde bijna 300 de maand.. Al die tijd is het bedrijf echt slapend geweest en pas eind 2012 min of meer bij toeval echt ben begonnen met ondernemerschap.
Gr Evert M
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
24-9-2014 07:51
Dat was toen! In 2012 is het mij al niet meer gelukt, na 1 januari 2013 kan je het sowieso vergeten!
Mijn KvK is al van 2006, dus daar ligt het niet aan. Kon nog wel 25 uur ondernemen, maar zonder enige support vanuit het UWV.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)