Forum > Licht

Schaatsbaan/ijsbaan voorzien van "disco"licht

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
2-6-2014 09:51
Misschien een overbodige; maar ben je wel verzekerd voor (Bedrijfs)-aansprakelijkheid?
Voor het geval dat er onverhoopt tóch iets gebeurd??
Alles komt goed....
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
2-6-2014 11:05
Ja ik heb een extra verzekering. Maar dan nog zou ik het niet op mijn geweten willen hebben uiteraard. Nuja met een safety rond de poutrel zelf + degelijke klemmen heb ik er wel vertrouwen in.

Vandaar dat ik hier info en ervaringen kom inwinnen :)

Probleem met de buis is dat het een grote oppervlakte betreft dus de buis moet al lang zijn om over de breedte te komen (zou zeker minstens 10m moeten zijn, liefst langer, en dat krijg ik niet vervoerd) en is in dat geval ook niet stevig genoeg misschien.

Vandaar dat een soort grote G-haak me toch het handigst lijkt. Gewoon waar je de lamp wilt hang je die aan't plafond, alsof de H balk een truss is. Klaar. Maar dat bestaat dus niet?

Standaard ledparren gaan sowieso problemen geven kwa condensatie? Of valt dat allemaal best wel mee? Ze hangen 5.5m hoog moest dat een verschil maken.
www.bigsoundsystems.be
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-6-2014 08:23

big bang schreef:

BSS schreef:

Dat is ook een optie maar wat overkill voor een scannertje aan te hangen vrees ik :)
Nope, het is de enige fatsoenlijke manier om iets aan aan H-balk te klemmen.
Als de dwarsstukken van de I-balk (of H balk hoewel dat ruimtelijk niet klopt) kleiner dan 135mm zijn dan kan een tent clamp ook nog.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
4-6-2014 17:41
Ik twijfel nog altijd een beetje of ik de klus wel zal aannemen want ik mijn tanden er niet op stuk bijten, maar puur informatief vind ik dit ook interessant. Veel info hierover vind ik nog niet op dit forum. En het moet ooit de eerste keer zijn om dit uit te voeren dus ik doe nog wat verder research.

Het beste lijkt me dan toch truss te hijsen ipv per takel een armatuur. Hiervoor zou ik 6 tot 8 meter truss gebruiken. Gewoon 1 lange rechte brug met aan elke kant een takel.

Om dit omhoog te krijgen heb ik nodig:

- 2x Beam clamp
- 2x Shackle
- 2x Takel
- 2x Steel (als safety?)

Er zijn 2 soorten takels

Handtakels en elektrische takels

De handtakels zijn betaalbaar en de elektrische niet laugh :D voor zover ik zie kosten de handtakels rond de 250/stuk en elektrische een eurootje of 2000?
Gezien ik er 4 nodig heb om bv 2x 6-8m truss te hijsen is de enige optie de handtakels.

De vraag is hier onmiddellijk: is dit mogelijk? Die dingen mogen 500kg houden, maar moet je dat dan puur op mankracht heffen door als een gek aan de hijsketting te trekken? Het zou uiteindelijk wel maar om een 100kg lichtbrug gaan (4 scanners, 8 pars, truss en beetje kabels)
En stel nu dat je die trussbrug omhoog krijgt door aan beide takels tegelijk te trekken (met 2 man uiteraard zodat hij zo recht mogelijk omhoog gaat) hoe kan je deze dan vastzetten zodat ie niet terug naar beneden dendert? Of zit er een terugvalbeveiliging op?
En wat doe je met de overschot van je kettingen? Daar moet je zo een zak voor aanschaffen en die kan je daar veilig netjes omhoog hangen? Waar maak je die zak aan vast?

Is dit ook bruikbaar voor permanente installaties? Heeft dit onderhoud nodig? Het komt hooguit 1x per jaar naar beneden en terug omhoog, en waarschijnlijk zelfs helemaal niet.

In theorie lijkt het me allemaal best doenbaar. Een klem bevestigen, een shackle er aan hangen, daaraan hang je je takel, de ketting hangt naar beneden waar je truss ligt. Die kan je vasthaken (die haak >50mm zit aan de ketting veronderstel ik).
Je takelt je lege trussbrug een metertje omhoog zodat je de lampjes er in kan hangen. Kabels aansluiten.
En dan takel je heel het handeltje omhoog, de overschot van de ketting komt in die zak terecht, en klaar?

Of zeggen jullie: begin er niet aan als je het nog nooit gedaan hebt?
Mijn eerste trussbrugje heb ik ook op men eentje gedaan en dat was nu ook niet zo moeilijk, beetje logisch denken en op voorhand opzoeken en dat ging prima, misschien is dit een identiek verhaal..
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
4-6-2014 19:07
Waarom zou je de takels in een vaste installatie laten hangen?
Elekrische takels huren of met een hoogwerker en gepast materiaal omhoog (liftje of statief) en goed vastmaken met de juiste middelen. Stuk goedkoper.

Zie je het niet zitten vanwege het vliegen of vanwege de omstandigheden? Vliegen is wel een expert voor te vinden, omstandigheden is werken met goed materiaal en regelmatig reinigen, controleren en vervangen. Schep lage verwachtingen over de levensduur.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
4-6-2014 19:16
Ik zou toch wel zorgen dat ik vooral de scanners zo ophang dat ze eenvoudig toegankelijk zijn voor onderhoud.
Als je die een heel jaar laat hangen zonder af en toe een doekje over de lenzen blijft er weinig lichtopbrengst over vrees ik...

Wat betreft de bevestiging had ik denk ik je eerste idee aangehouden en zelf een constructie bedacht die aan de dwarsbalken bevestigd kan worden.
Bv bij de staalboer een stel lange 50 mm buizen en wat dikke strippen staal + M10 bouten enz. voor de verankering kosten je echt de kop niet, zeker aanzienlijk minder dan truss, kettingtakels enzovoort..

(Een beetje technisch inzicht en handigheid is natuurlijk wel een vereiste, als je daaraan twijfelt zou ik er niet aan beginnen!)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-6-2014 19:20
Als je scanners gaat monteren met halogeen lampjes, dan haal je het wel vaker dan 1 keer per jaar naar beneden om lampjes te vervangen.

Handtakels met een ketting kost een drol
De ketting gaat in een canvas zak aan een haak bij de takel,
zodat je de zak met een bootshaakstok kan ophangen en weer naar beneden halen.

Waarom 4 takels?
als je een truss hebt van 12 meter dan kan dat prima op twee takels hangen.
Wil je veel langer, kan je ook in delen het ophangen, Het hele rijtje hoeft niet aan een te zitten.
Voor de drukverdeling ook beter. Met meer takels krijg je zo maar een bolling of een kuil in je truss als je niet oppast.
Uiteraard is een safety systeempje erbij veilig.
Wat je dan weer met die handige bootshaak kan loshalen als het spul naar beneden moet.

Wat betreft de armaturen wat je er in wilt hangen:
Of je kiest voor voordelig en je neemt de schade af en toe voor lief, of je kiest voor echt goed en alles van een voldoende ip waarde.
Maar dat kost je wel snel een factor 5 meer.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
4-6-2014 20:23

Soundpower schreef:

Wat betreft de bevestiging had ik denk ik je eerste idee aangehouden en zelf een constructie bedacht die aan de dwarsbalken bevestigd kan worden.
Bv bij de staalboer een stel lange 50 mm buizen en wat dikke strippen staal + M10 bouten enz. voor de verankering kosten je echt de kop niet, zeker aanzienlijk minder dan truss, kettingtakels enzovoort..

(Een beetje technisch inzicht en handigheid is natuurlijk wel een vereiste, als je daaraan twijfelt zou ik er niet aan beginnen!)
Vermits er hier dagelijks mensen onder schaatsen veronderstel ik dat alles moet gekeurd zijn of geen enkele verzekering dekt je.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
4-6-2014 20:32

Tom schreef:

Handtakels met een ketting kost een drol
De ketting gaat in een canvas zak aan een haak bij de takel,
Weet niet hoe de wetgeving er in Nederland uitziet maar dergelijke takels krijg je hier nooit een keuring voor.
Alhoewel ze best degelijk zijn (heb er zelf) gebruik ik ze enkel als er niet gekeurd moet worden.
Voor evenementen waar men wel komt keuren ga ik er huren bij een grote verhuurfirma.Om de drie maand laten keuren is voor mij niet rendabel.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
4-6-2014 21:56
En waarom zou je het spul niet gewoon met 2 takels (al dan niet inhuur, al dan niet hand) op hoogte brengen. Afhankelijk van de hoogte kan dit ook uitstekend met 2 goede statieven wink ;) En daarna dead hangen met behulp van wat steels, jute een paar harpsluitingen en wat softsteels?

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)