Forum > Geluid

Volume regulering nu ook in Holland

(51 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-2-2014 11:27
Waarom zo heftig reageren?
Ik heb het niet over carnavalsoptochten, kermissen of openbare marktpleinen.

Wel over fuiven of disotheken waar je op voorhand weet dat de muziek daar luid staat.
Waar dat je naartoe gaat, net omwille van de muziek.

Ik weet ook als ik naar bepaalde feesten ga dat de muziek daar luid kan (zal) staan. Oortjes in en weg probleem, en toch genieten van drukvolle muziek en niet naar een huiskamer geluidje luisteren.
www.bigsoundsystems.be
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-2-2014 11:42
Ik zorg altijd dat het geluid een lekker, dansbaar volume heeft, maar niet meer dan dat. Ik loop ook regelmatig even de zaal in om te luisteren en ik krijg zelden klachten dat het geluid te hard of te zacht staat (behalve dan af en toe van mensen die denken dat ze met iemand aan de andere kant van de tafel moeten kunnen kletsen terwijl het feest in volle gang is shut up :X )

Ik heb dan ook geen problemen met een geluidslimiet, behalve bij een aantal locaties waar je niet harder dan 90db ofzo mag... dat is dan weer net te zacht om het feest echt lekker op gang te krijgen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-2-2014 11:47
Het moeilijke is vaak dat "dansbaar volume" vaak al een tikje over de limiet zit.

Ik bedoel dan ook niet dat het geluid 5x te hard moet staan, maar dat vaak een stukje boven de limiet al volstaat, en daar kan je dan met oordopjes jezelf beschermen.
www.bigsoundsystems.be
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-2-2014 12:10

BSS schreef:

Het moeilijke is vaak dat "dansbaar volume" vaak al een tikje over de limiet zit.

Ik bedoel dan ook niet dat het geluid 5x te hard moet staan, maar dat vaak een stukje boven de limiet al volstaat, en daar kan je dan met oordopjes jezelf beschermen.
Ik wil zeker geen persoonlijke aanvallen doen hoor, maar in deze materie heb je mijns inziens een totaal verkeerde insteek, Tim... Als je professioneel actief bent in de sector, ken en begrijp je het belang van de reglementering. Ook al lijken sommige aspecten op het eerste gezicht absurd. Een collectieve bescherming staat in de hiërarchie altijd boven een persoonlijke bescherming. Zeker in deze context mag je het aantal blootgestelde personen niet onderschatten. Als je er kan van genieten om je eigen oren te laten fluiten, dan moet je dat vooral doen, maar wij dragen wel een belangrijke verantwoordelijkheid. En dat houdt nu eenmaal in dat we niet de mensen voor de keuze stellen om al dan niet oordopjes te gebruiken (al dan niet hun gehoor om zeep te laten helpen), maar dat we er voor zorgen dat de keuze zich niet hoeft voor te doen. De technologie is ondertussen ver genoeg gevorderd om een gelijkmatige geluidsdruk te verkrijgen op alle niveaus van je luistergroep. En dat is waar we ons moeten op concentreren.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
14-2-2014 12:21
Ik reageerde misschien een beetje heftig omdat ik het dus wel over die openbare gelegenheden had. Als je een beetje goed gelezen had zou je zien dat je dus deels herhaalt wat ik al zei:

Concerten, discotheken en andere grote evenementen mogen van mij luid, graag zelfs! Zo beleef je alles beter. Of dat inderdaad op een manier moet dat je niet meer zonder oordopjes kunt, daar valt over te discussiëren. Maar hoe je het ook wendt of keert, je kiest (en betaald) er tenslotte voor.

Carnavalsoptochten, openbare evenementen en gratis festivalletjes daarentegen proberen ook steeds meer het marktplein schoon te vegen met hun oversized soundsystem. Dat terwijl daar vaak een kwetsbaar publiek aanwezig is, waaronder veel jeugd, die er voor de gezelligheid komen. En niet om een gehoorbeschadiging op te lopen. Het is juist daar dat het vaak fout gaat en ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat er ingegrepen word. Of toch zou moeten...

Het verstand zou bij de organisatoren en klankmannen moeten zitten. Helaas moet ik vaststellen dat beide categorieën meer en meer opgewonden raakt bij het stijgen van de decibels en zo dus vaak het noorden kwijt zijn. Sterker nog, vaak moet de kwaliteit onder doen voor kwantiteit.
Niet zelden zie ik een te groot soundsystem dat ruim zou moeten voldoen en toch over de kop wordt getrokken om zo nog luider te kunnen spelen.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 2053
14-2-2014 12:50

Hollender schreef:

... van mij luid, graag zelfs! Zo beleef je alles beter.
Een heel subjectieve uitspraak lijkt me. Ik beleef in mijn woonkamer zeer goed een film met hooguit 85 dBA. Een discotheek verwacht je een goed voelbare bas. Helaas is bas ook minstens net zo schadelijk, maar in de beleving (A weging) lager gewaardeerd dan de objectief gemeten bas.
Per saldo dus schadelijker.
Over kwaliteit gesproken, mensen die met de dB meter de eq inregelen om zo het volume zo hard mogelijk te laten lijken zijn fout bezig.

Aangezien met name de hobbyisten in de markt het niet al te serieus nemen, zal de overheid moeten ingrijpen.
De echte profs weten vaak donders goed waar ze mee bezig zijn, maar voldoen aan de wens van "het publiek" of de opdrachtgever.

Filosofie:
Bier/drank maakt doof, vooral voor hoge tonen --> muziek moet steeds harder vind de ladderzatte klant (die heeft bij mij pech)
Gewenning aan volume maakt dat je het als tech/DJ automatisch wat harder gaat zetten.

En over het convenant, dat bestaat al geruime tijd en praat over 103 dBeq(A) aan de tafel!!
Dat is vlak voor (of op) het podium nog veel en veel te hard!
Locaties met boven de 96 dB(A) dienen oordopjes te koop te zijn.

Even ter vergelijk: de bouwvakker moet bij langdurig meer dan 80 dB(A) al gehoorbescherming op!
Iets met logaritmes en groot verschil in 80 en 96 dB.....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-2-2014 13:00

BSS schreef:

Het moeilijke is vaak dat "dansbaar volume" vaak al een tikje over de limiet zit.
Dat is waar. Volgens Wikipedia levert een geluidsniveau van 83db na 4 uur gehoorschade op, dat zou voor een gemiddeld feest hier in NL net kunnen (bij mij duren feesten meestal 4 tot 5 uur, maar het eerste uur staat de muziek meestal op achtergrondniveau).

Iedereen hier weet echter dat een groep pratende mensen al zo'n 80 tot 85 db produceert dus dan moet de muziek toch echt een stuk harder om het feest op gang te krijgen. Met een geluidsniveau van 90dB (dat nog steeds erg zacht is) zou je na 48 minuten al gehoorschade oplopen, en bij 100 dB al na 5 minuten.

Als je er dus van uit gaat dat een groep pratende mensen 85 dB produceert zouden alle horecamedewerkers dus eigenlijk gehoorbescherming moeten dragen. In de praktijk zie ik dat echter maar zelden...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
14-2-2014 13:21

BSS schreef:

Gewoon een beetje sneu dat alles vanuit de overheid opgelegd moet worden.
Als de branche zichzelf niet kan reguleren dan is het een kwestie van tijd tot de overheid met regels komt. We zien dat keer op keer op keer op keer. Je kon er dus op wachten (volgens mij hebben we het er sinds de beginjaren van het forum al over).
Als mens kan je toch zelf verantwoordelijkheid nemen en als je gehoor je lief is dat je dopjes moet kopen.
Als de doelgroep in kwestie zich bewust was van de noodzaak tot zelfbehoud dan was dat zeker een optie geweest. De doelgroep in kwestie heeft echter keer op keer op keer bewezen dat totaal niet te kunnen.

Het grote nadeel daarvan is dan weer dat alle bijkomende kosten op de maatschappij worden afgewenteld. Want "eigen schuld, je redt je reet maar" is voor velen nog steeds een brug te ver.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
14-2-2014 13:44

YourLiVe schreef:

BSS schreef:

Het moeilijke is vaak dat "dansbaar volume" vaak al een tikje over de limiet zit.
Dat is waar. Volgens Wikipedia levert een geluidsniveau van 83db na 4 uur gehoorschade op, dat zou voor een gemiddeld feest hier in NL net kunnen (bij mij duren feesten meestal 4 tot 5 uur, maar het eerste uur staat de muziek meestal op achtergrondniveau).
Hier wordt gesproken over (Nederlandse) Arbo wetgeving (80dB gedurende de gehele werkdag, per 3dB hoger een halvering van de toegestane blootstellingsduur). Die 3dB regel lijkt mij nogal arbitrair gekozen. Andere bronnen hanteren namelijk een 5dB regel. Die 80dB schijnt ook landafhankelijk te zijn. In de US of A wordt volgens mij 85dB gehanteerd voor een volle werkdag.

Als de implementatie en handhaving van deze wetgeving net zo verloopt als bij het horeca rookverbod het geval is dan hou ik de komende tijd m'n hart vast (en wellicht oordopjes in de aanslag).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 9491
14-2-2014 14:41
Als je geen oordopjes in wilt doen, moet je maar weg blijven.....
Nou wordt ie lekker.
Straks moet je ook een laserbril en een stofmasker voor de confetti, en een gasmasker op voor de rook, anders moet je maar wegblijven....

zoals Dré het ook al aangaf, het is een onderwerp waarover we reeds in het begin van het forum over gesproken hebben.
Wie is er nu verantwoordelijk voor de herrie?

Dat is in mijn optie de gene die het volume bepaald, vaak de verhuurder, maar ook wel eens de artiest of de opdrachtgever....
Een beetje hard, mits het geluid ok is, is geen probleem, maar knalhard of waardeloos geluid, daar zit het probleem.

Denk daar maar eens aan als er weer een stoet gedimensioneerde crap carnaval toeters langs komt in je straatje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)