Forum > Geluid

Volume regulering nu ook in Holland

(51 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
14-2-2014 08:33
Ik loop het al zeker 5 jaar te roepen dat als men niet zelf ingrijpt in het als maar harder en harder geluid er een ingrijpen van hogerhand zal komen.

En nu wordt het waarschijnlijk een feit:
Ook in Nederland gaat het volume gereguleerd worden.

Eerst alleen nog bij concerten, maar je kan er op wachten dat dit zich uitbreid naar elders.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 2061
14-2-2014 08:59
Achja met de regulering in België loopt het ook niet zo'n vaart...
Ik ken een Belgische discotheek waar je oren direct beginnen te jeuken van de geluidsdruk op de dansvloer.
Hier zet je ook beter geen glazen op de subs, die schuiven er zo weer vanaf...

PS: jij bent een Hollander, ik een Nederlander, Holland =/= Nederland!
Niet goed, wel hard!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 1230
14-2-2014 09:19
Dat is niet alleen in discotheken. Ik kom nu niet veel op festivals of concerten, maar degene waar ik geweest ben heb ik niets kunnen merken van "geluidsnormen".
Niet dat ik dat altijd een ramp vind. Als je naar een concert als "The Wall" gaat vind ik dat je dat ten volle moet beleven. Als je echter naar een dorpsfestivalletje gaat waar veel gezinnen met jonge kinderen komen wil ik daar dus niet een gelijkaardige soundsystem zien hangen als bij The Wall (ik overdrijf nu een beetje...) dat op standje oorlog staat te spelen. Het feit dat nagenoeg iedereen van de medewerkers en organisatoren daar zelf wel met oordopjes rondloopt zegt dan al genoeg.
Free beats!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-2-2014 10:02
Je gaat net naar een festival, club of fuif omdat je muziek meer wilt beleven en voelen.

Moesten van die goedkope schuimdopjes goed werken (ik heb de indruk dat ze heus wel wat dempen) vrij goed werken vind ik het verplicht aanbieden van dit soort dopjes in combinatie met stevig geluid een mooie oplossing.

Ik vind het leuker om op een feest te staan met stevig volume, maar wel mét dopjes, dan elders waar de muziek zachter staat en zonder dopjes. In dat 2e geval beleef je de avond gewoon veel saaier.

Ik wil net de bassen voelen zoals je ze thuis niet kan voelen :)

sowieso moet je ook maar het verstand hebben om niet heel de avond vlak voor de speakers te staan maar je ook eens naar plekje waar de muziek niet zo hard klinkt.

www.bigsoundsystems.be
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 2061
14-2-2014 10:07
Hmmm ik heb liever geen dopjes in hoor... Ik kan ook geen gesprek voeren als ik zo'n dopjes in heb.
Ik ben het met je eens dat een beetje geluidsdruk wel onderdeel is van de beleving, maar dat hoeft geen 100+ dB te zijn.

Zo ben ik bijvoorbeeld eens bij back to the 90's in de Ethias arena geweest, daar hingen wel een stuk of 6 aardig dikke line arrays. Alles stond echter zo afgesteld dat het klonk alsof er iemand naast je een liedje afspeelde van de telefoon. Dat is dan ook weer behoorlijk sfeerverpestend...
Niet goed, wel hard!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-2-2014 10:10
Ja daar liep ik toen ook rond en het niveau of de druk die daar behaald werd was eigenlijk te weinig om echt los te komen op de muziek.

Daar waren veel klachten over.

Ik heb van die dopjes van alpine denk ik, kost een 25 euro, dempt naar mijn gehoor best veel en ik versta de andere mensen net beter hierdoor.
Misschien omdat ze zonder dopjes je oor doof brullen.
www.bigsoundsystems.be
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 694
14-2-2014 10:16
Ik hoorde het net ook al op radio 538...

Die gratis schuimdopjes op festivals zijn meestal van een dusdanig waardeloze kwaliteit dat ze ongeveer even nuttig zijn als `n geperforeerd condoom..(om maar ff een van Dre`s favoriete uitspraken te quoten)
Ze blijven niet goed zitten als ze uberhaupt al passen, en zijn even comfortabel als een M10 bout in je oor...

Ik ben het ook eens dat het volume per toepassing bepaald moet kunnen worden, bij bv. een hardstyle/core of heavy metal event verwacht je gewoon dat de muziek flink hard staat, als bezoeker kom je daar ook voor...
Bij vrij toegankelijke of publieke dingen ligt dat anders, carnavalswagens met complete (bv) KF850 sets op max volume op 2 meter van het publiek zijn gewoon misdadig... shut up :X
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-2-2014 10:22
Gewoon een beetje sneu dat alles vanuit de overheid opgelegd moet worden.

Als mens kan je toch zelf verantwoordelijkheid nemen en als je gehoor je lief is dat je dopjes moet kopen.
De overheid kan sensibiliseren.

Wil je ze niet kopen, goed, je eigen keuze. Maar dan draag je de gevolgen.

Het probleem zal helaas zijn dat velen de foute keuze zullen maken..
Onder de 16 jarigen zal het waarschijnlijk ook niet zo stoer zijn.
www.bigsoundsystems.be
JRCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2008
Laatste: 14-1-2016
Berichten: 46
14-2-2014 10:45
Zoals alle regelgevingen hebben we dit aan ons zelf te danken. Grote evenementen zoals Decibel hebben al jaren strenge eisen. Daar heb ik afgelopen jaar ontzettend genoten van de muziek en had ik na een hele dag geen enkel piepje in mijn oren.
Evenals de vrienden van amstel geen enkel piepje in de oren gehad.

Maar met een feestje in het dorp heb ik in een feesttent gestaan waar na een uur het bloed nog net niet uit de oren liep zo bagger was het geluid daar ingeregeld. Het hoog was op sommige plekken niet te horen en 3 meter verder weer wel. Gevolg was 2 dagen lang een suis in de oren.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 1230
14-2-2014 11:14

BSS schreef:

Gewoon een beetje sneu dat alles vanuit de overheid opgelegd moet worden.

Als mens kan je toch zelf verantwoordelijkheid nemen en als je gehoor je lief is dat je dopjes moet kopen.
De overheid kan sensibiliseren.

Wil je ze niet kopen, goed, je eigen keuze. Maar dan draag je de gevolgen.

Het probleem zal helaas zijn dat velen de foute keuze zullen maken..
Onder de 16 jarigen zal het waarschijnlijk ook niet zo stoer zijn.
Dat is klinkklare onzin.

Dus volgens jou moet iedereen maar oordopjes dragen of wegblijven? Inderdaad, voor een heavy metal concert geef ik je gelijk, maar daar zul je ook niet veel 5 tot 15 jarigen zien rondlopen, laat staan moeders met kinderwagens. Maar zoals hiervoor al aangegeven lijkt het er met momenten op dat organisatoren van concerten en evenementen, maar ook deelnemers van carnavalsoptochten zichzelf maar keer op keer willen bewijzen met de dikste set die het luidst speelt. Ik zie er echt het nut niet van in.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)