Forum > Geluid

Powersoft M-Force

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
23-4-2013 15:02
jawel, er staat toch 2 pots eerder dat de servo aangestuurd wordt door een 8kW monoblock versterkermodule?
er zitten elektromagneten in die bewegen door er een amp signaal op te zetten, waardoor de piston beweegt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
23-4-2013 15:39

bomdes schreef:

Ziekelijke output en diepte voor een enkel kastje, een 21" sub met de attack van een 8" basspeaker.
Eerst zien, dan geloven. Het lukte BassTech in ieder geval NIET om behoorlijk boven de 100Hz te komen. En een transducer die zo erg begrensd is in z'n frequentiebereik, heeft per definitie (dankzij de wetten der fysica) geen snelle attack (hoeft ook niet, zolang je hem maar niet boven de 100Hz gebruikt ;-)

Overigens gaat een gemiddelde 8" tot zo'n 3-4kHz. Ik zou bijna zeggen "ik vreet m'n schoen op" als deze kast die 3-4kHz haalt. Maar goed... M'n schoenen zijn de nieuwste niet meer (alweer) dus laat ik dat dan voor deze keer maar niet zeggen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
23-4-2013 15:47
Zien was al mogelijk op de messe, horen daarentegen is nog een andere zaak ;)

Nu goed, ik zie wel graten in dit systeem omdat de techniek die achter zowel de drivemodule als de amp zit veel directere aansturing toelaat dan de Basstech Servodrive (en beetje zoals een gewone katapult vs een railgun), maar of ze het hele PR-praatje van de rep van FACE gaan waarmaken is een ander geval (waren ook zijn woorden over die attack, niet die van powersoft).
Wat ze zelf wel bevestigd hebben is dat hun testontwerp een enorme output gaf tov conventionele speakerkasten met hun amp modules in, en als je weet dat er powersoft in de Martin MLA sub zit dan wil dat toch al iets zeggen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
23-4-2013 21:03
Voordelen van dit ontwerp tov conventioneel:
- Dissipatie zit op de vaste wereld: de koeling kan veel efficienter gemaakt worden. Ze zouden heatpipes (of waterkoeling?) kunnen toepassen om de warmte bij de spoelen weg te leiden naar koellichamen.
- De spoelen kunnen zo groot en zwaar gemaakt worden als nodig, want ze hoeven niet te bewegen. Daar komen natuurlijk bewegende magneten voor terug, maar Neodynium is niet zo zwaar en er is niet zoveel nodig. Een carbon frame/woofer kan het gewicht van de bewegende delen laag houden. Geen probleem voor subtoepassingen.
- Grote Xmax gaat niet ten koste van rendement. In een conventioneel design levert slechts een klein deel van de spoel de kracht (deel parallel aan poolplaat), de rest van de spoel dissipeert alleen maar.
Kortom: grote Xmax, met grote belastbaarheid en hoog rendement.

BTW: Volgens mij is dit concept niet hard gekoppeld aan servo technieken. Ik heb niet de indruk dat er per se een feedback lus nodig is.

Edit: Deze innovatie(?) moet je volgens mij zien als manier om de Xmax-grenzen en belastbaarheidgrenzen van conventionele designs te doorbreken. Versterkers kunnen blijkbaar oneindig veel vermogen leveren (een Lab FP14000 kan 14kW op 1 kanaal leveren). Nu nog speakers die er ook wat nuttigs mee doen behalve warmte produceren.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
24-4-2013 10:28

PvG schreef:

Voordelen van dit ontwerp tov conventioneel:
- De spoelen kunnen zo groot en zwaar gemaakt worden als nodig, want ze hoeven niet te bewegen.
Maar als ze groot en zwaar worden gaat wél het rendement naar beneden. Dus ook hier is er geen "holy grail" maar zal er echt een compromis gevonden moeten worden.
Daar komen natuurlijk bewegende magneten voor terug, maar Neodynium is niet zo zwaar en er is niet zoveel nodig.
Maar het is wel bewegende massa en, zoals altijd, bewegende massa beperkt de bandbreedte van het systeem.
- Grote Xmax gaat niet ten koste van rendement. In een conventioneel design levert slechts een klein deel van de spoel de kracht (deel parallel aan poolplaat), de rest van de spoel dissipeert alleen maar.
En dat is hier niet anders. Immers het gedeelte van het elektrische magneetveld dat niet door de magneet gezien wordt is puur verlies. Om een hoge X_max te krijgen zal een fiks gedeelte van het elektrische magneetveld niet gezien worden door de magneten.
Kortom: grote Xmax, met grote belastbaarheid en hoog rendement.
Ik denk dat, zoals je zelf later al toevoegde, het grootste voordeel is dat de belastbaarheid (en in iets mindere mate ook de X_max) veel hoger gemaakt kan worden dan bij een conventionele sub het geval is. En met de huidige versterkers is dat inderdaad interessant. Maar reken maar op kinderziektes en verzwegen nadelen.
BTW: Volgens mij is dit concept niet hard gekoppeld aan servo technieken. Ik heb niet de indruk dat er per se een feedback lus nodig is.
Lijkt mij ook niet. Maar MFB is wel mooi meegenomen (als het al toegepast is).
Nu nog speakers die er ook wat nuttigs mee doen behalve warmte produceren.
Ik denk dat ook deze luidspreker van de toegevoerde 8kW vrolijk een kleine 7.5kW om zal zetten in warmte. Maar zelfs dan is het rendement hoger dan dat van alle andere gangbare luidsprekers.

Wat dat aangaat was het servodrive principe behoorlijk revolutionair te noemen (want het rendement daarvan was vele malen hoger dan bij andere luidsprekermethodes (moving coil of moving magnet)). Maar het servodrive principe is, met de huidige stand der versterkertechniek, een beetje boel "obsolete" geraakt.

PS: Wel grappig dat de gebruikte techniek (moving magnet) overeenkomt met de techniek die gebruikt is voor de allereerste luidspreker ooit. wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
24-4-2013 11:01
Wat ik alleen nog niet begrijp: waarom moet zo'n systeem met een "conventionele" audio versterker aangestuurd worden.
Een dergelijke speaker is toch prima te isoleren in isolatieklasse F of iets dergelijks, en dan met een speciaal te ontwerpen servoversterker aan te sturen, dus niet galvanisch gescheiden van het net? Indien de speaker hierop ontworpen is, en het een aktieve kast is, zie ik het probleem verder niet?
Dit scheelt je weer flink wat componenten in de voeding, aleen gelijkrichten en afvlakken volstaat...
Niet goed, wel hard!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
24-4-2013 12:05
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een "conventionele" amp achter zit.
Het enige wat ze hebben verteld is dat er een 8kW monoblock op basis van de K-serie achter zit die speciaal ontworpen is voor dit prototype aan te sturen, dat wil niet zeggen dat ze gewoon een DIGAM eindtrap hebben genomen en erop geschroefd.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
5-12-2020 23:37
Ff een kick laugh :D
Ze hebben weer wat nieuws, en nu ook aan te sturen met de X4L sneaky :V

www.powersoft.com/en/products/transducers/m-system/m-force-301p02/
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
7-12-2020 09:43
Servodrive opnieuw uitgevonden?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
7-12-2020 11:58
Het principe is nog steeds hetzelfde als de eerste M-force. Echter is dit wel de eerste waar motor en conus geoptimaliseerd zijn in een product (b.v. de spider, die er eerst niet was).
Nu dus eindelijk een oplossing die dichter komt bij een conventionele driver als in het te implementeren.
Daarnaast 4 verschillende ontwerpen, geoptimaliseerd voor verschillende doeleinden. Dus wie diepe zakken heeft laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)