Forum > Geluid

Efficiënte sub opstellingen

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
9-7-2012 14:20
Situatie voor wat betreft de toppen is als volgt:

Front - Links/rechts 3 Cobra toppen op elkaar
Infill - Links/rechts Variline 122 topje
Delay - Links/rechts 2 Cobra 2 toppen gevlogen

Morgen gaan we eerst op de zaak maar eens experimenteren met diverse opstellingen. Ik zal mijn bevindingen dan ook even hier terug melden. Tot zover iedereen al bedankt voor de input vooral het stukje van Jadjong.

Opstellingen die ik ga proberen morgen:
- Sub arc
- Endfire
- eventueel cardio
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
9-7-2012 15:06
Heb je voldoende sjouwhulpen? laugh :D

Cardioide alleen gebruiken om hinder achter de stacks op te lossen (helpt niet voor spreiding en zeker niet voor output).
Merk op dat je met de endfire opstelling nog kunt spelen met de spreiding door de achterste stack niet recht achter de voorste te zetten, maar verschoven naar binnen/richting podium.

Btw: de backline afstand die in de door jou gebruikte xls moet worden ingevuld heeft niets te maken met afstanden tot muren. De backline afstand is alleen maar de afstand tot de instrumenten. Gelukkig gaat het om een tent die dan hopelijk niet vlakbij een gebouw staat, anders hebben de sommetjes alsnog weinig nut.
't is maar een hobby...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
9-7-2012 19:12
Experimenteren kan nooit kwaad zou ik zeggen :-) Post zeker je bevindingen, ik ben benieuwd! Ik zou persoonlijk gaan voor de standaardopstelling die Dynacord zelf ook meegeeft. Wij gebruiken onze Cobra meestal ook op die manier, en uiteindelijk blijkt het in praktijk ook echt de beste opstelling wanneer je én output én spreiding én een goede balans nastreeft. Het is immers ook niet meteen de bedoeling om een overkill aan laag te creëren op bepaalde plaatsen in je luisterveld. Of ook niet om bijvoorbeeld met feedbackproblemen te kampen, zoals eerder ook werd aangehaald. Dus met een opstelling 4-4 L-R en 4 in het midden zit je volgens mij perfect. 6-6 L-R is een optie, maar aangezien je met een degelijke fill zit, zou ik niet afwijken van dat center van 4 (de 4 naast elkaar vind ik fijn werken). De enige uitbreiding die in mijn ogen nuttig zou kunnen zijn in deze situatie, is om per kant 2 Cobra subjes mee te vliegen. Ik wil er persoonlijk altijd enkele 'gewone' subs bij. Ik werk heel graag met de Cobra subs (zwaar onderschat subje vind ik) en ga dan 'aanvullen' met de PWH's. Of omgekeerd, maar liefst altijd een combinatie van de 2. Voor DJ en dergelijke geen issue, maar voor live sound werk ik praktisch nooit met enkel PWH. Maar goed, het materiaal dat je ter beschikking hebt is zeker voldoende voor de afmetingen die je aangeeft. Ik zou het ook zeker bij de H5000 amps houden. Hoewel wij zelf nog praktisch volledig op LX3000 en aparte DSP draaien voor de Cobra, vind ik de H5000 echt een heerlijke versterker, zeker voor de PWH's.
Werk je met de gewone Cobra 4 toppen? Geen Far's?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
10-7-2012 22:25
Vandaag het een en ander geprobeerd, Eerst proberen wat verder te borduren op de opstellingen die dynacord voorschrijft maar dit vonden we eigenlijk in geen enkel geval lekker klinken. Uiteindelijk een rijtje van 12 subs naast elkaar gezet en dit klonk al stukken beter dan de standaard opstelling van 4 link 4 midden 4 rechts.

Vervolgens zijn we wat gaan spelen met delay puntjes over de subjes en daarmee hebben we uiteindelijk het resultaat behaald wat we graag wilden hebben. En gelijk een aantal settings gemaakt die voor bepaalde situaties handig zouden kunnen zijn. Wat trouwens erg opviel is dat je het geluid om deze manier erg mooi kan sturen.

Voor wat betreft de toppen, we hebben cobra 4 toppen, Cobra 4 Far toppen, en cobra 2 toppen. Omdat wij de far toppen altijd erg vervelend vinden klinken in feesttenten gaan we nu met 3 gewone toppen per kant werken en dan nog een links/rechts delay ergens halverwege de tent. maar wordt dus nog verder vervolgt na het weekend.
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
11-7-2012 10:51
Er is inmiddels ook een design tool van danley sound labs, er is ook een model van een omni-sub, naast de modellen van danley zelf (hoornsubs) www.danleysoundlabs.com/support/ddt-files/

Verder is er een calculator van EV wellicht gelijk aan dynacord, d&b en natturlijk mapp online.

de rij van subs, kom je vaak tegen voor het podium, werkt ook doorgaans goed, maar geeft geen verzwakking aan de achterzijde.

groet jurjen
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)