Forum > Geluid

vermogen berekenen geluids installatie voor aggregraat

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
6-1-2012 19:17
Ik ben aan het zoeken geweest voor een geschikte aggregraat, ik kan helaas onder de 15 kva nog geen geschikte vinden. De enige die ik kan huren minder dan 15 kva is er één van 6 kva die wel gestabeliseerd is en 2 stroom aansluitingen heeft met twee 16 ampere zekeringen. Iemand een idee of dit zou kunnen of word dit net wat krap aan? Voordeel is wel dat ik de stroomgebruikers kan verdelen over twee groepen. Ik heb liever een aggregraat met iets meer vermogen maar de eerstvolgende is er één van 15 kva die behoorlijk groot en zwaar is.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
6-1-2012 20:37
6kva is wel behoorlijk krap, vuistregel is om het aantal kva keer 0.8 te doen.
6 x 0.8 = 4.8 . Dat betekend dat deze ag. ongeveer 4.8 KW kan leveren.
Misschien draait de set altijd wel probleemloos op een enkele groep, bij een aggregaat is dit anders. Zeker om de pieken op te vangen.
Bij verhuurders als de boels moeten ze toch wel iets geschikt hebben? Ik zou ook een 3 fase aggregaat nemen met krachtstroom verdeler. Alles verdelen over de 3 fases en eventueel nog een bouwlamp er bij op hangen zodat de aggregaat altijd belast is.

Maar zoals al eerder is gezegd, gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al zoveel topics hierover geschreven!
Well all right..
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
6-1-2012 21:50

dj_stefan schreef:

Ik ben aan het zoeken geweest voor een geschikte aggregraat, ik kan helaas onder de 15 kva nog geen geschikte vinden. De enige die ik kan huren minder dan 15 kva is er één van 6 kva die wel gestabeliseerd is en 2 stroom aansluitingen heeft met twee 16 ampere zekeringen. Iemand een idee of dit zou kunnen of word dit net wat krap aan? Voordeel is wel dat ik de stroomgebruikers kan verdelen over twee groepen. Ik heb liever een aggregraat met iets meer vermogen maar de eerstvolgende is er één van 15 kva die behoorlijk groot en zwaar is.
Bedenk je wel dat die 2 aansluitingen intern vast van dezelfde generator afkomen, en dat het alleen maar 2 keer een 16A zekering is. (Je hebt in dit geval dus veel meer aan een keer een 32A zekering).

Je versterkers, hoeveel verbruiken die op max vermogen continu? Want als ik je post goed heb gelezen ga je er 3 gebruiken, waarbij die met die 4 subs de grootste stroomvreter gaat zijn.
De max opname van de versterkers om om de condensators te vullen die erin zitten (En die zijn er weer om de interne stroompieken op te vangen bij bassen).

Max continu opgenomen vermogen van je versterkers plus randapp bij elkaar optellen, en dat maal 1.25 doen, dat heb je min nodig. Bedenk je wel dat je versterkers nooit tegelijk aan zet razz :p
Bouwlamp (of iets anders lomps) continu aansluiten, helpt tegen stroompieken. (een lange verlengkabel ook al razz :p )
Alles uit, behalve het licht!
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
7-1-2012 13:24
Oke ga dan toch nog even kijken voor een iets zwaardere aggregraat. Boels enzo heb ik al geprobeerd. heel veel is al verhuurd voor carnaval. alleeen worx heeft een aggregraat van 10kva maar ik weet nog niet of deze gestabeliseerd is en of die nog vrij is met carnaval. Heb al daar over gebeld en zou nog terug gebeld worden.
Kan ik het stroom verbruik meten met een ampere tang? Dan ga ik vanavond even de set op bouwen en er een ampere tang tussenhangen om te kijken wat er gebeurd. Als ik het goed begrijp kan ik dit omrekenen naar watt en als ik dat maal 1,25 zou doen heb ik het aantal kva wat ik minimaal nodig heb.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-1-2012 14:54
als je niet weet hoe een ampère tang werkt, wens ik je veel succes.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
7-1-2012 20:18
Ik weet wel hoe een ampere tang werkt, maar ik vroeg mij alleen af of dit zo te meten is en om te rekenen. En of ik aan de hand van deze gegevens kan bepalen hoeveel kva aggregraat ik nodig heb.
Maar goed vanavond even de set opgesteld. Ik heb thuiss de schuur op 20 ampere gezekerd en heb de drie versterkers gewoon op 1 groep gedaan. Wanneer ik meet met de ampere tang kom ik elke keer net tegen de 16 ampere aan en de lampen in de schuur knipperen dan behoorlijk op de bassen. moet alleen nog iets met de instellingen van de dc-one aan de slag. hij komt behoorlijk snel in de limiters. Ik had de bas versterker nog op de limiting staan van de cp3000s. Het probleem was ook dat de cp2200 in de clip kwam en de cp3000s en de 4000s nog in het groene zaten. Dit komt denk ik door mijn processor instellingen en omdat de cp2200 hier niet op zit. Daarom heb ik uit mijn versterker rack nog niet het volle vermogen uit kunnen halen.
In iedergeval weet ik dat ik het op een 16 ampere groepje niet hoef te proberen en waarschijlijk zal het aantal ampere nog wel iets omhoog gaan wanneer ik de processor beter heb ingesteld.
Naar mijn mening word het dus inderdaad krap met een 6 kva aggregraat, alleen weet ik nog steeds niet goed wat dan verstandig is om minimaal aan te houden.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
11-1-2012 22:42
Dit jaar wil ik proberen om mijn set op een 5kW Valkenpower aggregaat te laten draaien.

Deze is 20A afgekeerd op 1 fase.

Het gaat om:

6x Jbl eon G2 (specs 175W)
2 Cerwin vega L36PE subs op een American audio V5001 (23A bij 4 Ohm).
2 Cerwin vega L36PE subs op een American audio V6000 (27A bij 4Ohm).
En een rackje met een mixer en een numark D2.

2 Jaar geleden de 2 american audio's op een 16A groep gehad op een 45Kva aggregaat.
En dat ging gewoon goed.

Vraag me dus af of dit blijft draaien op 20A.

Binnenkort maar eens de aggregaat aan zijn tand voelen en de buren lastig vallen.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-1-2012 23:07
hmmm... 5kW blijkt opeens 5kVA te zijn in de tekst eronder wink ;)
Ga ja dan bij 50Hz kijken, houd je nog maar 4.4kVA over, of 3,52kW...
Laat 3,52kW nou zo´n 16A zijn bij 230V laugh :D

Wordt steeds minder laugh :D

Je zou eventueel kunnen kijken of al je apparatuur geschikt is voor 60Hz, pik je net iets extra´s mee.
Niet goed, wel hard!
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
15-1-2012 12:30
mij lijkt die 5kva ook wel heel erg krap. zou bij jou de aggregraat ook niet gestabeliseerd moeten zijn? Ik neem aan dat deze aggregraat dat in iedergeval niet is. Jij zegt dat hij afgezekerd is op 20amp maar als ik het goed heb en het even omreken van 5kva uitgaande levert de aggregraat zo'n 3750 watt en als je dit dan deelt door 230 volt blijkt dat de aggregraat dan maar 16 ampere kan leveren.
zelf gaan wij nu waarschijlijk voor een 15kva van bredenoord. Dan speel ik in iedergeval op safe.
Alleen gewicht en grootte is nog een probleem 1100kg en afmetingen l 206 b 103 h180 incl uitlaat.
Dit past helaas niet op de wagen of trekker dus dan zouden we voor een extra aanhanger moeten gaan.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
17-1-2012 08:45
In de voorlader van de trekker zetten. Doen wij ook met de 12 kva aggeregraat happy :)
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)