Forum > Geluid

vermogen berekenen geluids installatie voor aggregraat

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
2-1-2012 14:55
Ik ben van plan om dit jaar mijn geluidsinstallatie op een carnavals wagen te zetten.
ik heb zelf al wat rondgekeken in andere forums maar weet nog steeds niet goed hoe ik nu moet berekenen wat voor aggregraat ik nodig heb voor mijn geluidsinstallatie Ik post hierbij even wat voor installatie ik heb en hoop dat iemand mij hiermee iets verder kan helpen.
mijn installatie bestaat uit een rx set van electro voice. Ik gebruik 4 rx118 subs die aangestuurd worden door een cp4000s, twee rx 212 toppen aangestuurd door een cp3000s deze versterkers zitten samen in een rackje met een ev dc-one processor.
Ook wil ik nog twee zx 5 toppen fullrange gaan draaien op een cp2200.
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan en wanneer er meer gegevens nodig zijn hoor ik het graag
Ik snap zelf niet echt goed waar je nu op moet letten het aantal kva of kilowatt.

als het goed is komen er verder geen electronische apparaten op de wagen. Misschien nog een peavey pv1500 met twee oude toppen maar dat is nog niet zeker.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
2-1-2012 15:53
zijn volgens mij al heel veel topics over wink ;)
?Quote?
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
2-1-2012 17:44
klopt, maar ik heb zoveel topics gelezen dat ik er nog niet veel van snap. Ik weet dat je zowiso een gestabiliseerde aggregraat moet gebruiken. Vorig jaar hebben we ook wat problemen gehad met de aggregraat en toen had ik maar 1 versterker op de wagen liggen. Ik hoop dat mij iemand kan helpen, ik kan wel een aggregraat van 15 kva op de wagen zetten die misschien lomp groot is maar wij hebben niet zoveel ruimte over voor de aggregraat dus zoeken we een niet al te grote maar toch 1 die voldoende vermogen levert. Daarom wil ik wel graag weten hoeveel kva of kw voldoende is voor mijn geluidsset zodat we niet met problemen of schade komen te zitten tijdens of na de optocht. Ik heb wel het één en ander gelezen maar met al deze theorie en formulus kan ik nog niet veel, het is mij net iets te ingewikkeld en ik speel liever op save dan dat ik moet gokken.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
2-1-2012 17:55
Wat dacht je ervan om gewoon eens te kijken wat al die apparaten van je aan stroom vragen, misschien dat je daar dan zelf al iets nuttigs over kan zeggen wat je nodig hebt wink ;)
En ik wil niet flauw doen, maar is dit niet wat veel op een carnavalswagen of wat voor moeten we ons voorstellen. Ik heb nog niet veel wagens gezien die zn grote EV RX set erop hebben liggen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
2-1-2012 20:19
Zo makkelijk is het helaas niet. Mijn SA1600's zijn volgens SA 2200VA. Dus je zou denken minder dan 10A, maar peak trekken ze toch meer dan 16A. Niet alle 3kVA agg kunnen daar tegen...

Poging:
CP3000s: max 19.5A, ~6A @ 1/8 max power beide op 4ohm
CP4000s: max 26A, ~7-8A @ 1/8 max power beide op 4ohm
Op netspanning kun je deze 2 amps wel samen (~14A) op 1 groepje van 16A hangen, maar een agg van 5kVA gaat waarschijnlijk raar doen door de stroompieken van 26A van de CP4000...
Dus worst-case heb je een agg nodig van 3fases*230V*26A=18kVA peak...
In werkelijkheid zal het ook met een kleinere lukken? Hoeveel kleiner?

Wat is nou DE manier om dit sommetje juist te doen?
't is maar een hobby...
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
2-1-2012 22:38
alles opstellen op een vast stroom net.
hier een meter met geheugen aan hangen.
dan weet je wat de werkelijk pieken zijn.
en wat het geheel continudoet.

Als je op save wilt huur je een gestabeliseerde agr die de piek aan kan.
Save maar wellicht iets wat overdreven.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
2-1-2012 23:24
Ik dacht zelf ook altijd makkelijk door gewoon wat vermogens van de versterkers op te tellen maar ik had me wat ingelezen op andere topics en kom dan verschillende verhalen tegen over hoe je dit uit kunt rekenen vandaar dat ik ook een nieuw topic starte met de gegevens van mijn eigen geluidsset. Ik las bijvoorbeeld in een ander topic iemand die schreef dat hij uitgerekend had dat zijn set geloof ik 8000 wat zou zijn en dat ze dit op een 6 kva aggregraat hadden gebruikkt en dat dit geen problemen gaf, dit vind ik zelf al een beetje raar en zou ik zelf ook niet durven gokken. Als ik me goed ingelezen heb moet het aantal kva meer zijn als je wattage omdat je ook te maken hebt met iets van blindstroom ofzo maar dit word voor mij allemaal al wat ingewikkeld dus durf er niet te veel over te zeggen.
Het gebruik van zo'n installatie wat ik heb op een carnavals wagen is bij ons behoorlijk normaal, in onze optoch worden er door verschillende groepen nog veel grotere installaties gehuurd en op de wagen geplaatst.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
3-1-2012 17:23
Mijn ervaring met aggregaten.

Ik zet mijn apparatuur nooit vol gas op een kleine aggregaat.
Dus een versterker bij mij komt niet eens in de buurt van een clip lampje.
(In feest tenten waarbij echt een serieuze aggregaat staat word dat verhaal weer anders)

Op een loadup lb3000 met een continu stroom van 2300 va krijg ik met een c audio 2x850 watt (conventioneel voeding) op 4 ohm problemen als ik hem vol gas zet namelijk.
Wel gaat dit heel prima als ik niet alles van de versterker vraag, wel kan ik hier 2 x sub en 2 x top op zetten en gaat het nog wel aardig ook.

Op een 8kw/3 fasen/1500 toeren aggregaat van verno verhuur zet ik 2 keer een pl6 qsc en een pl2 qsc plus rookmachine verdeelt over de fasen.
Achter de versterkers zitten totaal 8 keer tse sub en 4 keer k2 top. Versterkers staan ergens tussen de -20 en -10 db afgesteld.
Versterkers staan eigenlijk weinig te doen en de aggregaat heeft het ook rustig maar het volume was meer dan zat.
(Met de ampere meter de limiter/compressor ingesteld)

Als je wilt weten wat een aggregaat doet onder belasting moet je er eens een scoop aan hangen, Best wel interessant wat je allemaal ziet op het schermpje.

Mijn ervaring met strartstroom en een aggregaat.

Gisteren had ik mijn eigen aggregaat (lb3000) even nodig om iets uit te lichten.
Aggregaat aangezet , even wachten tot het allemaal een beetje op temperatuur is en theater spot van 1000 watt erin.
Aggregaat ging gelijk uit, Nog een keer proberen maar weer hetzelfde probleem.
Aggregaat weer aan gezet en nu eerst een par van 500 watt aan gezet, dit gaat goed, en gelijk daarna de 1000 watt erbij in gedrukt en dit gaat dan wel goed.

Heel gek maar ook wel weer heel logisch, een aggregaat heeft niet die buffer om in 1 keer zoveel stroom te leveren maar als je het langzamer opbouwt gaat het wel goed.

Als je wilt weten wat een aggregaat doet onder belasting moet je er eens een scoop aan hangen, Best wel interessant wat je allemaal ziet op het schermpje van je scoop.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
3-1-2012 19:57
Ik heb hier zelf een achttal stroomgroepen staan,6.5 kva benzine en 5.5 kva diesel.Hebben jaren dienst gedaan in karnavalperiode met versterkerracks 2 x QSC MX 3000 erop aangesloten.nooit problemen opgeleverd.
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
5-1-2012 11:13
Oke, als ik alles zo een beetje bekijk denk ik dat ik het met een gestabeliseerde aggregraat tussen de 7,5 kva en 10 kva wel zou moeten redden. Nog even zorgen dat de limiters goed ingesteld staan zodat de cp3000s en de cp4000s in iedergeval nooit in de clip kunnen komen dan zal het denk ik wel goed moeten komen.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af

Terug naar forum Reageer (zonder quote)