Forum > Geluid

PKN controls versterkers

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-6-2011 09:54

Daniel-sound schreef:

Zeg maar als je in het prijssegment van 1800,- zit kun je toch ook Crest, Crown en QSC enzovoort meenemen? Daar hoor ik je helemaal niet over namelijk..

Synq 3k6 kost zelfs maar 600,- dacht ik..
crest heb ik niets mee, crown Itech hd is niet te betalen, de oude macrotechs zijn te zwaar, maar zn 5000VZ is wel heftig! laugh :D Qsc pl380 staat ook op mijn lijstje om eens te vergelijken! Net als een powersoft, de K serie.

Het is echter niet zo gemakkelijk om overal even een amp op demo te verkrijgen. En hier in de buurt zijn er niet heel veel verhuurbedrijven waar ik regelmatig contact mee heb die allemaal andere amps hebben liggen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
4-6-2011 12:10

Watt-Xtra schreef:

bomdes schreef:

Net zoals bij de meeste cheapere versterkers wel een enorm lage dempingsfactor, hoewel cheaper, als je spreekt over prijzen van 1800EUR zijn ze nu ook niet echt zo goedkoop meer ...

Zo'n SynQ is imho sowieso een low-end amp. Fijn voor wat discobarsetjes waar beuken belangrijker is dan klinken, maar PA wil ik er toch niet op gaan draaien.
Hoe kom je bij een lage dempingsfactor? Neem aan dat je de PKN controls bedoelt? >500, lijkt me meer dan voldoende. Daarnaast Heb ik niet geschreven dat de Synq een pak minder doet op het laag, juist niet, deze presteert heel aardig op het laag!
U vind een Synq blijkbaar helemaal niets, ik heb ze echter vanaf het begin dat deze amps er waren in de verhuur en eerlijk zeggen, heel weinig problemen mee gehad. Worden vooral op de laagkasten gebruikt.. Ik ga hier niet mn grote L*l uithangen over hoeveel klussen ik op jaarbasis doe.. Maar ik leef ervan.

Het feit waarom ik de Synq 3K6 vergelijk met de rest is heel simpel, de Synq's draaien hier nu wekelijks in de racken en deze zullen eens vervangen moeten worden, voor iets dat beduidend beter is in alle opzichten! Prestatie, zowel in vermogen als in hoorbaar/ voelbaar verschil, klankmatig moeten deze beter klinken. Betrouwbaarheid moet GOED zijn.

Ik weet dat ik appels met Carambola (tropische vrucht) vergelijk, Er zou dus ook duidelijk een groot verschil moeten wezen tussen de amps!
Kijk, ik draai dan zogezegd op "onbetaalbare" Crown's. De normale I-Tech serie. Overigens heeft een XTI6000 ook hetzelfde voedingscircuit, dus die presteert ook en pak beter dan de andere XTI's.
Een dempingsfactor van 500 is niet voldoende, dat is imho het minimum. Ga je daaronder zoals met de SynQ's dan heb je zeker op het laag van die lekker romige en wollige bassen. Fijn als je houd van doordeweeks doorbeuken, maar voor het grootste deel van wat ik er mee doe (live PA) is die 3K6 even snel verhuisd van als naar het discobar setje. SynQ is leuk voor drive-in en discobar enzo, maar niet voor het serieuze werk. En dat merk je ook in de prijs. Ik ga ze niet afzeiken ofzo, het zijn heel betrouwbare vermogensmakers voor wat ze kosten, maar daar stopt het ook.

Persoonlijk, en zeker als je er van kan leven, snap ik niet waarom je niet lange termijn denkt een een "duur merk" neemt. Een Lab of Crown gaat jaaaren mee, is na al die jaren nog steeds beter van klank dan wat er dan van budget-gear is en de resale value blijft netjes. Voor de pret heb ik mezelf ook al een paar chinese amps gekocht, en ja die zijn ook gewoon goed voor wat ze kosten. Maar ik hoor wel het verschil tussen mijn I-Tech en mijn Seer amps, zeker de AMP-2000 omdat die ook zo'n lage dempingsfactor heeft (>500).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
6-6-2011 12:42

bomdes schreef:

Dat zo'n Synq merkbaar minder is op de bassen is toch doodnormaal, die dingen hebben een dempingsfactor van 2 keer niks door hun mini-gedimensioneerde voeding.
???
De dempingsfactor van een 3k6 is, volgens de specificaties, 300 bij 8 Ohm. Dat komt overeen met een uitgangsweerstand van 0,02 Ohm. De aansluitkabel tussen versterker en luidspreker heeft al snel een factor 10 hogere weerstand. De gelijkstroomweerstand van de luidspreker zelf heeft al snel een factor 100 hogere weerstand.

Spreken over de dempingsweerstand is dan spreken over dat tochtende zijruitje terwijl ondertussen je volledige voorruit niet meer aanwezig is.

Dus: De reden van het verschil (want dat zal er zijn) wordt wellicht door iets anders veroorzaakt dan door een eventueel verschil in dempingsfactor.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
6-6-2011 12:49

bomdes schreef:

Een dempingsfactor van 500 is niet voldoende, dat is imho het minimum.
Gebruik je dan ook supergeleidende luidsprekerkabels?

En wat heb je precies gedaan om te compenseren voor dat meters lange flinterdunne stukje draad (de spreekspoel van de luidspreker)??? De weerstand daarvan is namelijk al snel zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm driver!

Nog even dit: De meest ideale demping voor een luidspreker is een Qt (systeem Q) van 0.5. Ga je lager dan dat dan is de driver overgedempt, ga je hoger dan dat dan is de driver ondergedempt. Je kunt probleemloos een kast ontwerpen die een Qt van 0.5 haalt terwijl de totale externe serieweerstand 0.3 Ohm is. Ontwerpers van speakers doen dat dagelijks.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-6-2011 13:52
Het zit em vooral in dat amps met een hoge dempingsfactor (zoals bv een I-Tech of een I-Tech HD) ook een zeer sterke voeding hebben om deze dempingsfactor te kunnen verwezenlijken. En dat merk je dan ook wel effectief op de bassen, die constant een hevige piekstroom trekken en dus je voeding met blokken maximaal belasten.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
6-6-2011 15:07

bomdes schreef:

Het zit em vooral in dat amps met een hoge dempingsfactor (zoals bv een I-Tech of een I-Tech HD) ook een zeer sterke voeding hebben om deze dempingsfactor te kunnen verwezenlijken. En dat merk je dan ook wel effectief op de bassen, die constant een hevige piekstroom trekken en dus je voeding met blokken maximaal belasten.
Moet jij daarom maar eens kijken naar de PKN controls versterkers, deze jongens hebben de amp gebouwd rondom hun jarenlange ervaringen, juist de voedingen... want dat is hun kern activiteit!

Een synq K serie amp duwt juist best heel aardig door op de bassen.. En is in mijn ogen juist niet geschikt voor fullrange en of topkasten! (dat zijn mijn ondervindingen, ervaringen en testen die ik de afgelopen jaren regelmatig heb gedaan alsvorens ik over ben gegaan tot aanschaf van ampjes. Vandaar ook Lab op de monitoren, en niet de synq digit... want dat is niet wat! Net zoals dat ik lab op het hoog heb zitten van mijn drie weg systemen!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
6-6-2011 15:20

bomdes schreef:

Het zit em vooral in dat amps met een hoge dempingsfactor (zoals bv een I-Tech of een I-Tech HD) ook een zeer sterke voeding hebben om deze dempingsfactor te kunnen verwezenlijken.
Dat KAN maar hoeft niet. Een versterker met een goede voeding zal vaak een hoge dempingsfactor hebben MAAR een versterker met een hoge dempingsfactor hoeft geen goede voeding te hebben.

Een appel is een stuk fruit maar een stuk fruit is niet altijd een appel (het kan ook zo maar een peer of een banaan zijn)!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
6-6-2011 21:25
Normaal gesproken meng ik mijzelf niet gauw in dit soort discussies, maar ben het nu volledig met Dré eens. Repareer al jaren eindtrappen maar een hoge dempingsfactor staat lang niet altijd in verhouding met een dikke voeding.

Een Crown CTS bijvoorbeeld, deze heeft een vrij hoge dempingsfactor (dacht 3000 ofzo) terwijl
de voeding nauwelijks zwaarder is als die van een XTI (dempingsfactor 500).

Daarnaast heb je ook oudere versterkers met HELE dikke ringkerntransformator voedingen welke niet eens een dempingsfactor van 300 hebben (Dynacord L2400 ofzo).

Volgens mij staat de waarde van de dempingsfactor niet gelijk aan wat voor voeding er in de eindtrap ligt, ik dacht dat dempingsfactor meer te maken heeft met verliezen/doorlating in de eindstage? Correct me if i'm wrong please!

Ook is het maar de vraag hoe deze dempingsfactor word gemeten en gespecificeerd.
Corolla power!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-6-2011 21:57
Then I stand corrected. Mijn ervaring is en was, zeker met switching amps, dat een hoge dempingsfactor altijd samenging met een dikke voeding. En daarmee dat amps met een hoge dempingsfactor dus ook steeds goed presteerde op pieklasten (maw bassen en sub-bassen).
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
7-6-2011 00:19
Dempingsfactor versterker = speakerimpedantie / versteruitgangsweerstand
Het bepaalt de mate waarin de versterker de speaker onder controle kan houden: Bij een hoge versterkeruitgangsweerstand kan de speaker meer doen waar hij zelf zin in heeft (combinatie van de electrische, electromechanische en de mechanische eigenschappen van de speaker+kast). In het extreme geval (onrealistisch grote uitgangsweerstand) zie je de eigenfrequentie als rimpel terug op een (laag frequente) blokgolf. In de uitgangsweerstand van een versterker zit doorgaans: emitterweerstand/openloopversterkingsfactor, uitgangsspoel, beveiligingsrelais en (interne) connectoren.

Echter: totale dempingsfactor = speakerimpedantie / (versterkeruitgangsweerstand + connectorweerstand + kabelweerstand).
Is de connector- en kabelweerstand in de meeste gevallen niet groter?
Als je heel graag een hoge dempingsfactor wilt (als je het hoort?!), moet je op zoek naar een versterker met sense lijnen: twee extra draadjes waarlangs de spanning ter plaatse van de speaker wordt gemeten. Via de feedback lus van de versterker wordt de fout/het verlies weggeregeld. [SA mode on] SA noemt dit DDC en haalt hiermee een dempingsfactor >3000 onder de 3kHz (incl. bekabeling!). Dit zit op de PPA1200, SA800, SA1600 en SSA*/ES* series. [SA mode off]. Kost je wel 4 draadjes per speaker en doorlussen kan ook niet zomaar. Ook is er een gevaar als je sluiting krijgt in je sense lijnen...
Er zijn ook andere merken die sense lijnen hebben. Ik heb het idee dat het helpt, maar ik heb nog geen blind vergelijking gedaan wink ;)
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)