Forum > Algemeen Forum

powercon help

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-4-2011 22:16
Iedereen zijn voorkeuren. Ik kan niet zeggen dat solderen 1 van mijn liefhebberijen is, dus ik ben meer met stekkers in de weer... wink ;)
I am a TimeDriver!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
27-4-2011 23:03

Daniel-sound schreef:

@ Hugo, vraagje van mijn kant; is het niet zo dat door de printbanen soldeer wat steviger "vast" zit dan op zo'n powercon-lipje? Ben ik gewoon even benieuwd naar..
Een printplaat bestaat uit niets meer dan een kunststof plaatje waar kopersporen overheen lopen. Ik zou niet inzien waarom een draad die hierop bevestigd is beter vast zou zitten dan op een (veel dikkere) koperen lip van een Powercon.

De zwaktes van een soldeerverbinding komen enkel naar voren wanneer er continu krachten op een verbinding worden uitgeoefend of wanneer er sprake is van continu grote temperatuurverschillen (wil in versterkers nog wel eens problemen geven).
Mits de kabels goed bevestigd zijn (in het rack of apparaat) is er bijna geen sprake van kracht die uitgeoefend wordt op de verbinding. Een soldeerverbinding voor een leiding waar spanning over staat wordt enkel warm als er sprake is van weerstand in die verbinding. Een goede soldeerverbinding op zo'n (relatief) groot oppervlak is vrijwel weerstandsloos, dus daar mogen toch echt geen problemen ontstaan.

Trouwens een leuk weetje: kennen jullie die Powercon koppelbussen van Neutrik? Die zijn ook gewoon (door de fabriek) gesoldeerd. wink ;)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
27-4-2011 23:16
Wat ook ,misschien een goede tip is dat de powercon op korte termijn vervangen gaat worden voor een nieuwe versie. Men kon niet aangeven of de oude versie blijft.

Denieuwe versie is ip65 en mag onder spaning worden verwijderd uit zijn contactdeel.
Het nieuwe en oude systeem is niet uitwisselbaar!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-4-2011 00:33

dj-bart schreef:

De nieuwe versie is ip65 en mag onder spaning worden verwijderd uit zijn contactdeel.
Een nieuwe versie van de powercon?

En je kan veilig een belaste 32a 400v 5p CEE ontkoppelen op maximale last, zolang je het maar snel doet.

Verder over het solderen of niet solderen van connectoren.
Mijn advies is niet solderen maar knijp/schroefverbindingen met adereindhulsjes, die goed aangeknepen zijn.
Het is niet zozeer de hitte maar meer de fysieke stress die op kabeldelen staan.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-4-2011 00:38

Douwe schreef:

dj-bart schreef:

De nieuwe versie is ip65 en mag onder spaning worden verwijderd uit zijn contactdeel.
Een nieuwe versie van de powercon?
check
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-4-2011 00:47

hugovanmeijeren schreef:

Niet om het een of ander hoor, maar als je powercon zó heet wordt dat de soldeerverbindingen smelten dan is er iets ontzettend mis!
Tijdens gebruik... zeker. Maar tijdens het solderen zelf...

Als OP dan toch kiest voor solderen: Stop in ieder geval een stekker (met daaraan een kabel) in het chassisdeel (indien van toepassing) zodat de hitte van het solderen goed af kan vloeien (en gebruik soldeertin met harskern waarbij je de boel niet langer verhit dan absoluut noodzakelijk is maar wel zo lang dat de soldering netjes uitvloeit).

En mocht je voor stekkers gaan: Je hebt de 4.8 x 0.5mm versie nodig (en NIET de 4.8 x 0.8 die vaak in DHZ winkels liggen). Het staat meestal (héél klein) op de stekkertjes vermeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2011 10:33
hotglue smelt nog eerder dan soldeer wink ;)
En mechanisch zie ik het ook maar al te vaak losraken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-4-2011 00:11

Tom schreef:

hotglue smelt nog eerder dan soldeer wink ;)
En mechanisch zie ik het ook maar al te vaak losraken.
Hotglue is een extra toevoeging op de al prima GEKNEPEN stekkertjes
Light Image
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-4-2011 08:52
Klopt, in principe is dat niet nodig. Ik voorzie de kabels aan de achterkant van het aansluitpaneel wel nog van een trekontlasting, zodat er geen trekspanning op staat waardoor er iets zou kunnen loslaten. In principe zijn dan solderen en amp-stekkers beide goede oplossingen. Zelf gebruik ik voor powercon en speakon amp-stekkers.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RedwingsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2011
Laatste: 10-1-2012
Berichten: 10
29-4-2011 21:46
Nog even terugkomend op het stroomblok gedeelte: ja, tuurlijk kan makkelijk. Op school hebben wij namelijk precies wat je bedoelt, een stroomblok, met aan het snoer een grijze powercon stekker.
Als je hier verstand van hebt hoef ik weinig te zeggen, behalve suc6, heb je hier geen verstand van: AFBLIJVEN en iemand laten doen die weet wat hij/zij doet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)