Forum > Geluid

Wat moet ik allemaal hebben voor het uiversterken/afmixen van Bandjes??

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
StinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2010
Laatste: 10-5-2016
Berichten: 234
23-1-2011 16:30
Dus inprinciepe moet ik op de Pa markt een tal instrumenten microfoons kopen,drumkitje,heeel veel xlr kabels,snake,statieven en dat soort dingen..? een effectenrack is dus eigenlijk de laatste ?
TLS-Productions
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
23-1-2011 16:43
1 x bewerkt. Laatst door PvG op 23-1-2011 16:47
Yep, ik doe nu een jaar een band met 2 galmpjes (1 zang, 1 snare) en een simpele 4-voudige gate/compressor (kick, floor, toms).
Equalizers e.d. heb ik tot nu toe niet nodig gehad.
Als je al een redelijke speaker processor hebt (bijv. DCX), kom je een heel eind met de ingebouwde
parametrische eq, compressie en limiter. Ik gebruik er daarom ook 1 op de monitoren (dus niet als x-over).
Lekker veel functionaliteit in een klein apparaat.

Om te beginnen heb je aan 1 galmpje voldoende, daarna krijg je als eerste behoefte aan gates op de drums.

EDIT:
Daarnaast: als je vaak ik kleine kroegen staat, is het handig om geen los effectenrack te nemen
(zoveel ruimte wil de uitbater niet altijd voor je vrijmaken of is er gewoon weg niet).
Ik heb een 19" mixer (Soundcraft FX16) in een L-rack, met de effecten en processing onder de mixer.
Geen geplug met kabels. Rackje neerzetten en multi aansluiten met Harting.
't is maar een hobby...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-1-2011 16:44
En een fijne compressie voor in ieder geval je leadzang, of eventueel je hele zang-bus.
Light Image
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
23-1-2011 16:48
Als 2e galmpje voor de zang heb ik daarom een TC Electronic M350 met compressor ingebouwd.
Misschien niet het beste, maar wel compact en functioneel.
't is maar een hobby...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
23-1-2011 16:51

DJ-Stijn schreef:

Dus inprinciepe moet ik op de Pa markt een tal instrumenten microfoons kopen,drumkitje,heeel veel xlr kabels,snake,statieven en dat soort dingen..? een effectenrack is dus eigenlijk de laatste ?
yes.. maar voordat je nu een hele berg ( zoals ik dus.. ) kabels gaat aanschaffen,
bedenk hoeveel kanalen je gaat gebruiken,
Als je 32 kanalen vol wilt duwen met micro's heb je echt wel een kleine berg kabels nodig ( jaja, ervan uitgegaan dat alles draadgebonden is.. )
Heb je 10 micro's in een cafe vallen de lengtes en hoeveelheden echt wel mee..

En inderdaad, ik vind het zelf makkelijker en handiger en mooier op het podium
Haspel lijkt me handig, maar het is niet de bedoeling ( bij mij tenminste.. ) dat de muzikanten zelf mijn kabels gaan rollen..
Zij komen om te spelen en ik kom voor de technische ondersteuning..
If it ain't Dutch it ain't much...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
23-1-2011 17:00
Tja, ik ben geluidsman bij een band en de bandleden moeten toch echt zelf
meesjouwen en kabeltjes pluggen/rollen laugh :D
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-1-2011 21:48

PvG schreef:

KNIP Ik zweer bij haspels. Je hoeft de muzikanten geen moeilijke oproltechnieken te leren
(de onder-/bovenmethode of de vouwmethode): een haspel kunnen ze allemaal bedienen wink ;)
en je kabels gaan langer mee omdat ze niet opkrullen (door slechte oproltechnieken).
Ik weet zeker dat ik sneller opbouw en opruim met de haspels dan met allemaal verschillende
lengtes in de kist.

Wat je handig vindt, is natuurlijk persoonlijk...
Lekker dan, snachts al je kabels aan elkaar knopen op de haspel, de volgende dag, dagen alles weer afrollen om schoon te maken en weer opnieuw oprollen. Wordt het ook zn lekkere bende van, je rolt de vieze kabels over je schone, dus altijd alles schoonmaken.

Gewoon een nette kabelbak, je kabels erin en klaar.

euhm 80 lengtes mic kabel voor een standaard bandje?? Sommige mensen kunnen ook overdrijven!!
zelfs als je alles dubbel prikt, dan kun je 40 kanalen vullen!!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
23-1-2011 22:21
hier ook:
3 meter 5 meter 7,5 meter 10 meter 20 meter.

Wij hebben een hoge kist met lades en 2 deuren die naar buiten slaan.
In de lades zitte:
alle meter kabel x 10

In de deuren zit een drum kit setje.
5 tal sm-58
en nog wat clip microfoons.

Verder in de lades:
In-ears (voor ons zelf)
Zekeringen, pluggen, di's

Altijd alles voor een band bij de hand eigenlijk.

Verder hebben wij ook een effect rek los
met eq,compressor,limiter,galmpjes.

Zelf zit er in de tape-act kisten vast 2 draadloze shure microfoons en een in-ear setje.
Dus het is een kwestie kabels uitrollen op het podium in de snake naar de mengtafel en klaar.

Nathan
?Quote?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
23-1-2011 22:38

Watt-Xtra schreef:

Lekker dan, snachts al je kabels aan elkaar knopen op de haspel, de volgende dag, dagen alles weer afrollen om schoon te maken en weer opnieuw oprollen. Wordt het ook zn lekkere bende van, je rolt de vieze kabels over je schone, dus altijd alles schoonmaken.

Gewoon een nette kabelbak, je kabels erin en klaar.
Pakje (olie-arme wink ;) ) billendoekjes in een kist. Doekje pakken en bij het oprollen kabel door het doekje.
Ik blijf de andere dag gewoon op m'n bed liggen terwijl jij geniet van de geur van de avond ervoor uit je kabelkist laugh :D .

Watt-Xtra schreef:

euhm 80 lengtes mic kabel voor een standaard bandje?? Sommige mensen kunnen ook overdrijven!!
Ik voel me niet aangesproken (20 x 7m)...
't is maar een hobby...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
23-1-2011 23:38

PvG schreef:

Watt-Xtra schreef:

Lekker dan, snachts al je kabels aan elkaar knopen op de haspel, de volgende dag, dagen alles weer afrollen om schoon te maken en weer opnieuw oprollen. Wordt het ook zn lekkere bende van, je rolt de vieze kabels over je schone, dus altijd alles schoonmaken.

Gewoon een nette kabelbak, je kabels erin en klaar.
Pakje (olie-arme wink ;) ) billendoekjes in een kist. Doekje pakken en bij het oprollen kabel door het doekje.
Ik blijf de andere dag gewoon op m'n bed liggen terwijl jij geniet van de geur van de avond ervoor uit je kabelkist laugh :D .

Watt-Xtra schreef:

euhm 80 lengtes mic kabel voor een standaard bandje?? Sommige mensen kunnen ook overdrijven!!
Ik voel me niet aangesproken (20 x 7m)...
Je hebt het zelf al aangehaald: op welke manier je kabels oprolt en hoe je ze gaat vervoeren, is een persoonlijke keuze. Ik breek dus geen visies af, maar ik blijf het haspelgebeuren toch bizar vinden voor deze toepassing hoor...

Je zegt dat je sneller klaar bent met de op- en afbouw? Daar twijfel ik sterk aan. Iemand die een degelijke methode gebruikt, kan dat juist even snel. Ik zie het systeem toch meer als een last. Je hebt bijvoorbeeld altijd je haspel bij, ook al gebruik je nog niet de helft van de kabels. Het vervoert ook niet prettig. Wat ik dan bijvoorbeeld al een stuk handiger vind, zijn (sport)tassen waar je een selectie kabels in propt. Ideaal om in situaties waar je de vrachtwagen thuis laat, toch efficiënt gebruik kan maken van je kleinere laadruimte (denk aan het 'vastleggen' van materiaal of het vullen van gaten waar geen kist in past) Om maar een voorbeeld te geven hé...

Het gebruik van dezelfde kabellengtes vind ik persoonlijk ook not done. Je krijgt je bekabeling nooit zo netjes dan wanneer je een keuze kan maken uit verschillende lengtes. Zo'n keuze resulteert niet alleen in een 'mooi' podium, maar je bekabeling wordt ook overzichtelijk en veilig. Iemand met een beetje ervaring, weet na een tijd praktisch altijd perfect in te schatten welke afstand hij nodig heeft. Oké, je hebt ergens een punt omdat je eenzelfde bandje vaker schuift, maar dan nog moet je je systeem kunnen aanpassen aan de locatie. Tenzij je natuurlijk altijd op eenzelfde locatie werkt.

Ik kan je visie ergens wel volgen hoor, maar ik denk dat je meer nadelen dan voordelen gaat ondervinden, zeker wanneer je meer dan 1 bandje gaat afmixen (wat uiteindelijk toch de bedoeling is neem ik aan)

Nu ja, persoonlijk is persoonlijk hé, ieder zijn eigen visie ;)

Nog even algemeen, vooral @TS: als je op het punt bent gekomen om bandjes te gaan mixen, is het inderdaad belangrijk om te investeren in materiaal waar je iets aan hebt. Zoals al gezegd is geweest, geef je best wat geld uit aan een aantal bruikbare microfoons en een bekabeling die op punt staat (genoeg, al dan niet op haspel ;)) Een degelijke mengtafel en een deftige eindset zijn ook van belang, maar vergeet de monitors zeker ook niet te optimaliseren! Ik ben meer van het principe 'de uitvoerder wordt door de toehoorders betaald om op te treden, dus moet hij zich maar aanpassen', waarmee ik vooral bedoel dat de klank vooral in de zaal optimaal moet overkomen. De realiteit heeft ondertussen echter bewezen dat de meeste muzikanten daar anders over denken. Een goeie podiumklank is een must. Ga wel even na of er eventueel al iemand op in-ear speelt, het is ook weer niet de bedoeling om 'zotte kosten' te doen.

Een fx rack is mooi, maar vereist in de eerste plaats kennis! Een compressor of een gate is geen meerwaarde als die alleen maar in je rack staat om te zeggen dat je het hebt, je moet er ook 'echt' mee kunnen werken. Dus: materiaal is van belang, maar kennis komt daar voor! Investeer dus ook daarin ;) En dan bedoel ik misschien niet enkel op financieel vlak, maar investeer ook door er tijd in te steken.

En om af te ronden... Als je nog een paar Euro over hebt: koop een geluidsmeter, je gaat hem binnenkort meer dan ooit nodig hebben ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)