Forum > Algemeen Forum

Vochtigheidsprobleem?

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
13-12-2005 21:12
ff een topic van eeuwen geleden kicken vanwege het sluiten van het vorige topic

Ik heb een aantal oplossingen voor mijn vochtigheidsprobleem bekeken, maar ik weet het niet zo goed ...

Mijn opslagruimte is dus een garage met een heleboel verluchtingsgaten. Als ik nu met ventilators de lucht naar buiten blaas, dan trek ik (zeker in deze periode van het jaar) toch gewoon weer nieuwe vochtige lucht naar binnen? Lijkt me dus geen oplossing.
Een beetje hetzelfde voor de vochtvreters: als je vocht uit de lucht trekt, wordt dit toch zo weer ongedaan gemaakt door toevoer van verse vochtige lucht van buitenaf door de vele verluchtingsgaten. Het is praktisch gezien bijna onmogelijk om deze af te dekken zodat geen nieuwe vochtige lucht binnen kan.

Het probleem situeert zich vooral in het najaar en de winter, wanneer er nu eenmaal meer vocht in de lucht hangt...

Iemand een andere oplossing?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
13-12-2005 21:19
Het is praktisch gezien bijna onmogelijk om deze af te dekken
Wat is daar zo speciaal aan dat het praktisch gezien bijna onmogelijk is?

Afdekken met zeiltje en vochtvanger er onder?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
13-12-2005 23:18

Break The Silence schreef:

Het probleem situeert zich vooral in het najaar en de winter, wanneer er nu eenmaal meer vocht in de lucht hangt...
Eventjes voor de goede orde. In de winter is het aantal gram per m3 lucht lager dan in de zomer. Echter is de lucht in de winter eerder verzadigd met vocht doordat koude lucht minder gram vocht per m3 op kan nemen dan warme lucht.
Cyberlights in the house :D
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
13-12-2005 23:28
1 x bewerkt. Laatst door Break The Silence op 13-12-2005 23:33

Rademakers schreef:

Het is praktisch gezien bijna onmogelijk om deze af te dekken
Wat is daar zo speciaal aan dat het praktisch gezien bijna onmogelijk is?

Afdekken met zeiltje en vochtvanger er onder?

Mvg Johan
Je kan de dakbedekking best vergelijken met een golfplaat met kleine golfjes, zodat er een heleboel kleine gaatjes zijn van pakweg 4x cm en dit weer om de 4 cm. Wil je dit efficient afdekken moet je dat voor elk gatje afzonderlijk doen wat een hele berg werk is. Ook al is het te doen, dan heb ik er nog geen idee van hoe dit het best zou kunnen (ik ben nou eenmaal niet zo handig in dat soort oplossingen zoeken ashamed :$).

Een zeil zie ik ook niet meteen zitten. Je kan het nergens bevestigen, tenzij je een ideetje hebt waar ik niet aan dacht. happy :)
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
13-12-2005 23:31

Laxap schreef:

Break The Silence schreef:

Het probleem situeert zich vooral in het najaar en de winter, wanneer er nu eenmaal meer vocht in de lucht hangt...
Eventjes voor de goede orde. In de winter is het aantal gram per m3 lucht lager dan in de zomer. Echter is de lucht in de winter eerder verzadigd met vocht doordat koude lucht minder gram vocht per m3 op kan nemen dan warme lucht.
OK, maar dus als de lucht meer verzadigd is zal dit vocht in de winter sneller neerslaan, klopt dit ?

Ik ging er maar van uit dat de lucht in de winter vochtiger is, omdat als ik apparatuur vast neem, dit vaak vochtig aanvoelt, terwijl dit in de zomer helemaal niet is.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
13-12-2005 23:37

Break The Silence schreef:

Rademakers schreef:

Het is praktisch gezien bijna onmogelijk om deze af te dekken
Wat is daar zo speciaal aan dat het praktisch gezien bijna onmogelijk is?

Afdekken met zeiltje en vochtvanger er onder?

Mvg Johan
Je kan de dakbedekking best vergelijken met een golfplaat met kleine golfjes, zodat er een heleboel kleine gaatjes zijn van pakweg 4x cm en dit weer om de 4 cm. Wil je dit efficient afdekken moet je dat voor elk gatje afzonderlijk doen wat een hele berg werk is. Ook al is het te doen, dan heb ik er nog geen idee van hoe dit het best zou kunnen (ik ben nou eenmaal niet zo handig in dat soort oplossingen zoeken ashamed :$).

Een zeil zie ik ook niet meteen zitten. Je kan het nergens bevestigen, tenzij je een ideetje hebt waar ik niet aan dacht. happy :)
Als de schuur van jezelf is dan kun je die gaten vullen met pur-schuim. Wordt in de bouw vaak gebruikt om een constructie lucht en vocht dicht te maken.

Ik weet niet of je het kent maar het is een schuimachtig materiaal dat je ergens op/tussen spuit wat dan iets van 10x gaat uizetten en in dus alle kieren en gaten gaat zitten.

Mocht je je schuurtje dan nog beter willen isoleren zou ik je aanraden wat steen/glaswol tegen je wanden/plafond te bevestigen dmv regels en stijlen. En dan weer netjes afwerken met plaatmateriaal.

Enne je moet wel een paar kieren overhouden voor de ventilatie, ook al is het maar een opslag.
Cyberlights in the house :D
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
13-12-2005 23:39

Break The Silence schreef:

Laxap schreef:

Break The Silence schreef:

Het probleem situeert zich vooral in het najaar en de winter, wanneer er nu eenmaal meer vocht in de lucht hangt...
Eventjes voor de goede orde. In de winter is het aantal gram per m3 lucht lager dan in de zomer. Echter is de lucht in de winter eerder verzadigd met vocht doordat koude lucht minder gram vocht per m3 op kan nemen dan warme lucht.
OK, maar dus als de lucht meer verzadigd is zal dit vocht in de winter sneller neerslaan, klopt dit ?

Ik ging er maar van uit dat de lucht in de winter vochtiger is, omdat als ik apparatuur vast neem, dit vaak vochtig aanvoelt, terwijl dit in de zomer helemaal niet is.
Warme handen op koude oppervlakken heb je dus hetzelfde. Over je huid hangt een laagje met warme lucht. Die lucht koelt af op het moment dat je de apparatuur aanraakt. En koude voorwerpen voelen altijd vochtig aan.

Ga maar eens vlak naast een ijskoude ruit staan. Die beslaat dan ook. (en dan niet alleen door je adem).
Cyberlights in the house :D
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
14-12-2005 00:14
Je kan het nergens bevestigen
Want? Waarom?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
14-12-2005 09:43

Laxap schreef:

Als de schuur van jezelf is dan kun je die gaten vullen met pur-schuim. Wordt in de bouw vaak gebruikt om een constructie lucht en vocht dicht te maken.
Is jammer genoeg niet het geval
Mocht je je schuurtje dan nog beter willen isoleren zou ik je aanraden wat steen/glaswol tegen je wanden/plafond te bevestigen dmv regels en stijlen. En dan weer netjes afwerken met plaatmateriaal.
Isolatie lijkt me weinig zinvol omdat er toch niet verwarmd wordt.
Enne je moet wel een paar kieren overhouden voor de ventilatie, ook al is het maar een opslag.
Een beetje is inderdaad nodig, ben ik van op de hoogte
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
14-12-2005 09:49

Rademakers schreef:

Je kan het nergens bevestigen
Want? Waarom?

Mvg Johan
Erover spannen gaat niet omdat het een 'rijgarage' is. Het gaat trouwens om de voor- en achterkant...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)