Forum > Geluid

Rondzingen van geluid in beurshal

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
31-5-2010 03:24
Het podium in het midden is de keus van de klant. Ook door de zaalindeling (pilaren e.d.) is het moeilijk om 300 mensen te voorzien van geluid dat van 1 kant komt. Als je deze mensen verdeeld rondom het podium hebben ze overal evenveel zicht en kan iedereen goed zien wat er op het podium gebeurd. De sprekers die er de vorige keer waren spraken goed alle mensen aan door gewoon niet steeds met je rug naar 1 kant te staan maar door constant iedereen erbij te betrekken. Dit was ook niet storend.

Hmm dan toch wat anders bedenken en de extra speakers weglaten. Maakt het een verschil als ik het geluid vanaf de grond laat komen inplaats vanuit de lucht?
I Love House Music!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
31-5-2010 19:12
Vanaf de grond is met name de spreiding van je hoog nog minder goed en krijgen veel mensen reflecties. Bose gebruikt het als marketing, maar ik vind het doorgaans niks.
Als ik je foto zo zie, zou ik toch, strategisch opgesteld tov de kolommen, eens een lijntje proberen. Desnoods maak je eens een testopstelling. Als ik je verhaal zo lees kan het er niet slechter op worden.
Heb je een plattegrond (of link naar de hal in kwestie met meer foto's of info?
Zit er niks aan eigen installatie in die beurshal wat je kan laten meelopen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
31-5-2010 21:00

Frank76 schreef:

reflecties. Bose gebruikt het als marketing, maar ik vind het doorgaans niks.
Wat een appel en peren verhaal,
in de pa gebruikt Bose helemaal geen reflectie systemen, als is recht vooruit.

Maar wat de opstelling betreft,
4 zijdig podium of niet, ik zou mijn zuiltjes gewoon langs de kanten van de zaal zetten.
Dat scheelt je al een heel zooitje reflectie.
Als je vanuit het midden naar de muren toe geluid maakt, wat denk je dan dat er gebeurd,
dan kaatst het lekker in de rondte tegen de muren, met allerlei rare in elkaar gaande reflecties van alle kanten.
wil je nog meer echo/reflectie?

En wat Bose betreft, ga ik graag de uitdaging aan met een stuk of 6 à 8 802's, en verder niks in zo'n zaal.
Wedden dat het goed klinkt?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
31-5-2010 21:38

Tom schreef:

Maar gelukkig krijg ik de sprekers steeds meer om,
om zo'n stoere druppelmicrofoon te dragen die alle "grote artiesten" ook gebruiken.
voordeel is dat de mic vrijwel onzichtbaar is, en ook heel handig,
meedraait met het hoofd van de spreker.
Heb jij deze zelf in gebruik?
Indien ja: hoe bevallen ze?
En waar zijn ze eventueel verkrijgbaar?
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
31-5-2010 21:59
DPA's zijn in dit soort situaties inderdaad een goede oplossing. Revers is bij voorbaat drama.

Verder moet je met een opstelling als dit gewoon goed geluid kunnen krijgen. Zelf vaak zat gedaan in soortgelijke ruimtes (maar dan wel met turbosound TCS-612 speakertjes (kleine 3-weg gevallen, heeeeel erg tof qua verstaanbaarheid voor dit soort dingen)). Nog meer speakers met een opstelling als dit lijkt me volkomen nutteloos, tenzij het in de lengte nog een flink stuk doorloopt qua zitplaatsen, dan zou je daar delaytjes kunnen overwegen.

Speakers op de grond zoals monitors lijkt me hier ook niet echt nuttig, dat gebruik je alleen als je met je FOH systeem de voorste rijen niet goed kan bereiken, maar dat lijkt me hier geen issue.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
1-6-2010 07:41

Tom schreef:

Wat een appel en peren verhaal,
in de pa gebruikt Bose helemaal geen reflectie systemen, als is recht vooruit.
Helemaal geen appel en peren.
Wat ik bedoel is dat het "direct reflecting system" van Bose wel bekend is bij het grote publiek en werkt op basis van reflecties via wanden e.d.
Je kent vast de plaatjes met rode en blauwe pijlen.
Daarbij bedoel ik ook dat IK reflecties niets vind omdat juist die reflecties niets vind.

En of je nu 6-8 802's op een statiefje zet op een lijntje of een andere (goeie) speaker, maakt niet uit. Zolang de speaker maar een goeie (spraak) weergave heeft.
Onlangs nog een lijntje gehad op een sportveldje waarbij over het gehele veld de verstaanbaarheid uitstekend was. Alleen op dik 50 meter was de vertraging voor de spreker wat lastig...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
1-6-2010 10:39
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-6-2010 10:48

jakkes72 schreef:

Heb jij deze zelf in gebruik?
ik verhuur ze en ik verkoop ze.
Indien ja: hoe bevallen ze?
Het beste tot nu toe met alles wat ik ervoor gebruikt heb.

Waarom:

* Handmic moet men steeds een hand voor reserveren en de afstand is niet constant

* De Rever is het minst handig, ivm met de afstand eerder feedback gevaar en er komt veel lawaai mee van kleding en stoten tegen tafels enz.

* De normale headset is prima, maar de gebruiker wil het vaak niet op zetten.

* Met de druppel krijg ik zelfs een dominee van 70 over de brug wink ;) Omdat het zeer comfortabel draagt, en van een afstandje nauwelijks meer zichtbaar is. Mic zit precies daar waar hij zitten moet bij een nier-karakteristiek, = naast/vlak achter de mond.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
1-6-2010 10:46

Frank76 schreef:

Helemaal geen appel en peren.
Wat ik bedoel is dat het "direct reflecting system" van Bose wel bekend is bij het grote publiek en werkt op basis van reflecties via wanden e.d.

Daarbij bedoel ik ook dat IK reflecties niets vind omdat juist die reflecties niets vind.
Dan nog vergelijk je opnieuw hifi met pa systemen.
Refelectie is in je huiskamer een manier om het geluid ruimtelijk te laten klinken.
En als jij zegt dat je dat niets vind, mag je gelijk je 5.1 systeem van de muur af trekken wink ;)
Onlangs nog een lijntje gehad op een sportveldje waarbij over het gehele veld de verstaanbaarheid uitstekend was. Alleen op dik 50 meter was de vertraging voor de spreker wat lastig...
Dat is dan ook precies de reden dat men, afhankelijk van de weersomstandigheden (jawel),
en accoustische omstandigheden buiten,
de speakers om de 30-50 meter geplaatst worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
1-6-2010 11:30
Zie het zoals je wilt. Feit blijft dat zij het (bij Hifi) als marketing gebruiken en dat er hier (en in PA) ongewenste effecten ontstaan door reflecties.

Terug OT: meerdere mensen adviseren een lijntje speakers: give it a try zou ik denken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
1-6-2010 12:37
Ik begrijp best dat deze opstelling door de opdrachtgever bepaald is. Als je alle speakers in een rechte lijn zet straal je ook in de microfoons op het podium en dat wil je niet. Daarnaast luistert het bijzonder onplezierig.

De opstelling zoals deze nu gemaakt is kan mijns inziens prima werken, zeker als je de reflecterende wanden met gordijnen gaat bedekken. Wel zoals al eerder gezegd: gebruik een goede PEQ op die headset.

Overigens is de microfoon die Tom aanhaalt geen druppel (daar versta ik in ieder geval een microfoontje aan een draadje onder (zoals de MKE 2 gold en DPA 4060), maar een headset. Een druppel plak je met tape op de wang of het voorhoofd, een headset heeft een beugeltje achter de oren. wink ;)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)