Forum > Geluid

bas geluid draagt te ver

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
3-5-2010 12:30

Rademakers schreef:

Zelfs lage frequenties laten zich op enige afstand (tot op bepaalde hoogte) verrassend goed tegenhouden door elke vorm van luchttransport tegen te gaan, dus door alle mogelijke kieren zo goed mogelijk dicht te maken. Op de deur zelf helpt het inderdaad voornamelijk tegen de hogere frequenties maar wat overlap op de post zou kunnen helpen.
Noppenschuim is flexibel (en dat wil je niet) en het laat behoorlijk wat lucht door (en dat wil je niet). Daarnaast zijn de goedkope varianten niet vlamvertragend (en volgens mij wil je ook dat niet) en geeft het nogal wat gifgas bij verbranding (en ook dat wil je volgens mij niet). Het resultaat is amper tot niet merkbaar (en volgens mij wil je wél resultaat) en het kost ook nog eens geld (en dat laatste is alleen prettig als het resultaat daarmee in overeenstemming is).

<<<<

Ook ik ben van mening dat "massa, massa, massa" bijna het enige antwoord is. Dus niet als een kip zonder kop een sub op een stuk piepschuim zetten (TENZIJ de vloer van hout is) maar juist de sub lekker stevig aan de vloer verankeren.

Maar vóór je dat doet kun je het beste eens gaan wandelen met de sub(s). Je zult je erover verbazen hoeveel effect het verplaatsen van sub(s) heeft op de output ín de ruimte maar óók op de output búiten de ruimte! Als je meerdere subs hebt kun je zelfs overwegen de ruimte in een roomsimulator te donderen en dan een positie te laten berekenen waarbij je een stevige bult krijgt op de dansvloer en liefst zoveel mogelijk knopen in de buurt van de muren die je met "rust" wilt laten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
3-5-2010 13:20
Hoi Dré,

Je argumenten komen op me over als een zekere vorm van tunnelvisie. Een visie waarin bepaalde dingen niet kunnen werken ook al doen ze dat in mijn ervaring wel.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
3-5-2010 14:16

Rademakers schreef:

Hoi Dré,

Je argumenten komen op me over als een zekere vorm van tunnelvisie. Een visie waarin bepaalde dingen niet kunnen werken ook al doen ze dat in mijn ervaring wel.
Voor zover ik weet kun je geluid "binnen" houden door het te weerkaatsen of door het te absorberen. Mee eens?

Volgens mij is er bij noppenschuim geen sprake van reflectie onder de 100Hz. Mee eens?

Volgens mij is de absorbtie-index van noppenschuim onder de 100Hz een fractie (<10%) van wat deze is voor hogere frequenties. Mee eens?
(zie wellicht ook de dempingscurves van je meest favoriete stuk dempingsschuim)

Dus waar (in dit verhaal) is er nu sprake van tunnelvisie (behalve dan wellicht dat ik toe ben aan een nieuwe bril)?

Wellicht kun je een eventuele vervolg-reactie wellicht op een normale manier onderbouwen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
3-5-2010 14:24

Dré schreef:

Dus niet als een kip zonder kop een sub op een stuk piepschuim zetten (TENZIJ de vloer van hout is) maar juist de sub lekker stevig aan de vloer verankeren.

ramonskie schreef:

in een houten gebouwen
ik ging er vanuit dat de vloer ook van hout is...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
3-5-2010 15:04
de vloer is inderdaad van hout
en heeft daaronder een koudebrug van ongeveer 40cm
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
3-5-2010 15:24
Begin sowieso eens met het verplaatsen van de sub(s). Zeker als het er meer dan 1 zijn is daar een fikse winst mee te halen (maar zelfs als het maar één is kun je er de nodige winst mee halen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
3-5-2010 15:57
Een koudebrug onder de vloer?
Hout is juist geen koudebrug, je bedoeld waarschijnlijk een kruipruimte?
Begin eens met een 50 x 50 betontegel onder je baskast te leggen als meest simpele oplossing, mits je baskast op doppen staat (en niet vol draagt)anders even op een paar schroeven of blokjes op de tegel zetten.

De kruipruimte vullen met schelpen isoleert en je maakt de enorme klankkast die het is een stuk kleiner.
Voor de rest kan ik ook alleen maar beamen dat het vooral om massa draait.
leesvoer over zwevende vloeren
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
3-5-2010 16:30
Schelpen? Dat is niet fijn als je er ooit eens doorheen moet kruipen.
Neem liever een paar zandzakken?
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
3-5-2010 16:53
schelpen
Een zandzak is nou niet bepaald isolerend...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
3-5-2010 16:58
Maar het ging over geluidsisolatie, door de ruimte op te vullen met massa.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)