Forum > Geluid

nieuwe versterker

(44 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
7-8-2003 22:14

DJ Sietse schreef:

Verder zijn de Behringers kwalitatief minstens zo goed
En waar haal je die wijsheid vandaan?
en zijn voorzien van allerlei functie (subsonic filter, clip limiters, enz., enz
De adj niet?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
7-8-2003 22:16
Is het dan niet leuker om de 2e te kopen. Want als ik nieuwe boxen ga halen zijn ze al gauw 150W Rms. Dit is dus eigenlijk mijn vraag.
ook nog effe mezelf quoten:
Bedenk, dat een groter vermogen nauwelijks een grotere geluidsdruk (dus meer dB's) oplevert (dubbel vermogen ongeveer 2,8 a 3 dB, dat is nauwelijks hoorbaar).
Met andere woorden: of je nu 75 of 150 watt hebt staan maakt voor je geluidsdruk (hoe hard het dus klinkt) nauwelijks uit, zeker niet als je in je slaapkamer bezig bent.
Een consumenten versterker zal geen geluid (ventilator) maken en bij lage vermogens ook niet ruisen, zoals een pa-versterker dat soms wel kan doen (want die zijn bedoeld om op flink vermogen te rammen). Een consumenten versterker daarentegen is weer niet bedoeld om langdurig vol te worden belast omdat ie dan te heet wordt. En 1 of 2 Watt is al voldoende om in een doorsnee huiskamer een goed verstaanbaar geluid te hebben. Ga dus maar na dat je die 150 watt niet zo snel nodig zult hebben in je kamertje tenzij je tegen de muur gedrukt wilt worden of burenruzie uit wilt gaan lokken (lijkt me niet)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
7-8-2003 22:22
En toch is er wat te zeggen voor een versterker met hoger vermogen.
Hij heeft een betere (meer) reserve (dynamiek), word minder gauw warm, en houd het veel langer vol als je mixen als hobby hebt, want dat doe je meestal toch op een redelijk geluidsniveau.

en dan nog een doodoener: Je koopt een versterker/box nooit te zwaar,
meestal kom je er gaande weg achter dat het te licht is sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
7-8-2003 22:30
Mee eens.

Maar meer vermogen voor dezelfde prijs gaat in veel gevallen toch wel ten koste van de kwaliteit. Dus als je een bepaald (beperkt?!) budget hebt ben je denk ik beter af als je een hoogwaardiger versterker koopt met wat minder vermogen.
Extreem voorbeeld: denk dat je beter af bent met een Mission 800 dan met een Palladium 2000 (die zowat even duur is)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-8-2003 22:34

DJ Sietse schreef:

Verder zijn de Behringers kwalitatief minstens zo goed
En waar haal je die wijsheid vandaan?Ik kan hem natuurlijk niet uitesten zoals pro's dat kunnen. Maar een aantal dingen: word zeker niet te heet, heeft goede beveiligingen, enz. Verder heb ervaringen van andere mensen. Verder is hij gelijk aan de qsc rmx serie. Het enige verschil is dat de behringer (iets) goedkopere onderdelen gebruikt.
en zijn voorzien van allerlei functie (subsonic filter, clip limiters, enz., enz
De adj niet?
Dat zeg ik niet. Ik zei dit om aan te geven dat de versterkers kwa vermogens en functies dicht bij elkaar liggen. Ik betwijfel overigens of de adj versterkers ook over (de redelijk goeie) clip limiters beschikken.
Door internet beperkt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
7-8-2003 23:43
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 7-8-2003 23:45

DJ Sietse schreef:

Het enige verschil is dat de behringer (iets) goedkopere onderdelen gebruikt.
En wat krijg je als je goedkopere onderdelen gebruikt?
Ik betwijfel overigens of de adj versterkers ook over (de redelijk goeie) clip limiters beschikken.
Als je nou eens eerst simpelweg de gebruiksaanwijzing doorleest.....www.new-line.nl/v/2337
Werkelijk alles in aan dat ding beveiligd.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
7-8-2003 23:44
Ik heb zelf een Philips Fr760 ( www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/product.jhtml;jsessionid=E3PDPY1LP14YECRQNE2RYUYKGBUCWHD0?divId=0&groupId=AUDIO_GR&catId=HOME_AUDIO_CA&subCatId=RECEIVERS_SU&productId=FR760_00 sorry voor de beetje lange link)

Dit is wel een surround versterker met vermogen van 5 x 100 Watt.
Daar heb ik op het moment 2 koda boxjes op liggen. Over volume heb ik niet te klagen. Beetje openzetten en 3 verdiepingen lager is de bas nog goed te horen.

Als het geluid te weinig is zit er een uitgang op voor een actieve subwoofer. Krijg je dan te weinig hoog kun je nog 2 boxen bijhangen als achterspeakers. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik weet dat voor deze speakers bas eruit gefilterd wordt door de versterker.
In elk geval weet ik wel zeker dat bij een belasting van 2x 100 watt de versterker een klein beetje warm wordt, maar dit is geen enkel probleem.

Voordelen:
- Versterker levert op zacht volume een goed geluid.
- Geschikt voor surround geluid, dus kan over een paar jaar dienen als versterker om een lekker filmpje met goed geluid te kijken.
- Als je over een paar jaar dat harde geluid op je kamer misschien niet meer nodig vindt heb je wel nog een versterktje staan die je muziek mooi weergeeft op een laag volume zonder dat je te veel ruis krijgt of een draaiende fan van een PA-versterker

Nadelen:
- Niet echt geschikt om buiten de deur te gaan draaien.
- Als je echt veel geluid wilt moet je en een actieve sub hebben en (als het hoog het niet bijhoud) 2 extra boxen kopen. Het probleem hiervan is dat ik niet weet wat de versterker dan gaat doen bij continu die hoge belasting (misschien oververhitting?)
Lost in Music
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
8-8-2003 13:50

Tom schreef:

En wat krijg je als je goedkopere onderdelen gebruikt?
Misschien toch wel een hele leuke versterker, JIJ kan daar evenmin over oordelen, want ook JIJ hebt hem nog NIET in handen gehad en niet van binnen gezien en uitgebreid getest.

Om eens iets te noemen, de Eurolight LC2412 is een hele leuke [licht]tafel, ondanks de goedkopere onderdelen, kan ook niet voor die prijs zeker niet zelfs, en hij mag dan niet zo goed zijn als de M/A, DUS??, als iemand geen groot budget heeft, en toch wat goeds zoekt, is de Euro serie van Behringer heel leuk, en beslist stukken beter als Dap/Showtec!

Je moet ook open kunnen staan voor nieuwe producten, en accepteren dat zelfs budget apparatuur goed kan zijn!!
En dus niet kortzichtig doen en zeggen dat alles wat goedkopere onderdelen heeft slecht is, want dat doe je mooi wel!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-8-2003 14:06
De stelling van Sietse was: de Behringer is een kopie van de QSC, alleen met goedkopere onderdelen.

Juist de onderdelen bepalen de kwaliteit van een versterker. Als er in de Behringer goedkopere onderdelen zitten kan je hem dus *niet* met de QSC vergelijken. Daarom kan de Behringer nog wel een goede versterker (voor het geld) zijn, de vergelijking met de QSC gaat gewoon niet op.

Terechte opmerking van Tom dus, en zeker niet kortzichtig. Bovendien gebruikt Tom zelf ook het nodige van Behringer in de show, dus bevooroordeeld mag je hem niet noemen!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-8-2003 14:07

BobW schreef:

Om eens iets te noemen, de Eurolight LC2412 is een hele leuke [licht]tafel, ondanks de goedkopere onderdelen, kan ook niet voor die prijs zeker niet zelfs, en hij mag dan niet zo goed zijn als de M/A, DUS??, als iemand geen groot budget heeft, en toch wat goeds zoekt, is de Euro serie van Behringer heel leuk, en beslist stukken beter als Dap/Showtec!
En daar kun JIJ nog NIETS over zeggen. De Showmasters/Scene Setters zijn er al JAREN. Daar zijn dus al heel wat dingen over bekend (probleempjes met fadertjes, knopjes etc.). De LC-2412 is nog zo maagdelijk als het maar kan. Het enige dat we gehoord hebben zijn lyrische ervaringen van gebruikers die ze NET hebben. MAAR pas na een paar JAAR kun je achteraf zien of het product nou werkelijk zo goed is geweest!

Vandaar dus ook dat als IK mag kiezen tussen een Behringer versterker (hoe mooi die ook mag zijn op de foto's) die er NET is OF een versterker die er al een paar jaar is en waar hoofdzakelijk goede verhalen over zijn te lezen dan kies ook IK voor die versterker die er al even is. En dat heeft niets te maken met "conservatief" zijn of andere flauwekul. Het heeft alles te maken met ERVARINGEN UIT HET VERLEDEN.

Snappie?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)