Forum > Licht

Showtec Showmaster 24 fader vraagje

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
3-11-2009 12:41

JeroenVDV schreef:

Da's wel gek. Blackout die niet helemaal black-out is. laugh :D
Zo gek is het nog helemaal niet. Op het moment dat de tafel black out staat, en de gebruiker drukt op een flash button wil die blijkbaar dat er iets gebeurd. Een gebruiker gaat niet op een flash button drukken als die de lamp uit wilt.
Lost in Music
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
3-11-2009 15:16
alles al geprobeerd, behalve die "black out". Ik begreep trouwens niet wat daarvan de bedoeling was. (Is mijn allereerste lichttafel.) Ondertussen snap ik wel de bedoeling, en heb bovendien begrepen dat deze tafel bij het aanschakelen standaard in "black out" mode staat, dat zou een soort "stand by" mode zijn, als ik het goed begrijp. Heb nergens in de handleiding gelezen dat die standaard in "black out" mode stond, of ik heb er over gelezen. In ieder geval, dat probeer ik straks eens uit. Ik laat het resultaat weten.
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
5-11-2009 08:26
Het was inderdaad die "Black Out" knop. Nu werkt alles perfect. En ik kan beginnen proggen ...

Toch raar. Ik ben typisch een persoon (één van de weinigen waarschijnlijk) die altijd eerst de handleiding doorleest van nieuwe apparatuur alvorens ermee aan de slag te gaan. Maar ik heb nog nooit eerder met een DMX tafel gewerkt dus dit alles is nieuw voor mij. De functie van de Black Out knop had ik ook gelezen maar toen had ik zoiets van "dat heb ik nu niet nodig". Nergens in deze handleiding staat vermeld dat dit apparaat in "Black out" mode opstart (er staan ook een aantal voorbeelden in de handleiding, maar daar staat ook niet bij als eerste stap druk op Black Out). Lijkt simpel, nu ik het weet, maar het heeft mij toch letterlijk ettelijke uren gekost om erachter te komen. Oef eindelijk ... nu kan ik echt aan de slag.

Alle begin is moeilijk zeker? Maar ik ben nu wel SUPER blij dat ik eindelijk het tijdperk van DMX kan betreden. Tot nu toe vooral gewerkt met JB Systems LM400 (in combinatie met heel veel, heel lange, heel zware kabels, ...)

Heel erg bedankt voor de tip. Mag een slotje op.
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
12-11-2009 08:06
't Begint nu aardig te lukken met de Showmaster. Echter is er nog 1 heel groot probleem. Namelijk de "reaktiesnelheid" van de flash knoppen. Ik heb wel al een aantal onderwerpen over de Showmaster 24 op dit forum doorgelezen. Onder andere een onderwerp over traag reagerende faders, maar bij mij is het probleem anders. Wanneer ik in manuele modus (Single 1-24) de faders van een kanaal openschuif, dan gaan de parren van die daar aanhangen ogenschijnlijk wel direct oplichten. Echter, wanneer ik de flash buttons gebruik om de parren te doen flashen (doen we dikwijls om bepaalde accenten op live muziek mee te geven), dan flashen die parren altijd met ongeveer 100 milliseconden vertraging. Lijkt heel weinig, maar bij een snel nummer is het daarom zeer lastig om accenten juist te leggen, vermits de lichtman steeds moet anticiperen. Is niet evident. Mijn Fade time fader staat op "instant" (maar ik zou denken dat dat zelfs geen belang heeft aangezien het hier om de flash buttons gaat).

We hebben momenteel 2 dimmers van JB systems (DSP4) eraan hangen. Heb ook daar al gekeken, maar in de handleiding vind ik niets van een soort fade time die ik daar zou kunnen instellen. Staat wel iets in over drie soorten dimmer curven die je kan kiezen. Maar dat heeft eigenlijk niets te maken met fade time, wel met hoe de output in relatie staat tot de DMX waarden. (Ik zal morgen wel eens testen voor alle zekerheid of het kiezen van een andere curve op de dimmer effect heeft op de reaktiesnelheid van de flash knoppen, dus daar kom ik nog op terug.)

We hadden wel een DMX kabel van 30 meter bij deze test, maar 't zou mij wel heel straf lijken dat deze afstand voor vertraging zorgt aangezien alles toch aan quasi lichtsnelheid door de kabel gaat, niet?

Nog mensen met dit probleem? Iemand enig idee waaraan dit gelegen zou kunnen zijn? De Showmaster of de dimmer?

Ik heb geen ervaring met andere lichttafels, maar wel met een LM400 van JB Systems (is geen DMX maar is eigenlijk een dimmer met faders en flash knoppen en ingebouwde programmaatjes op). Daar reageerden de parren wel "instant" op de flash knoppen.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-11-2009 11:28
Gebruik je raylight's of persglaslampen? Probeer, zeker in dat laatste geval, eens een pre-heat in te stellen op je dimmer.
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
12-11-2009 15:03
Goeie ouwe persglaslampen. In de handleiding van de dimmers (JB Systems DSP4) vind ik niks terug over preheat. sad :(
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
13-11-2009 08:05
Niemand een idee? Moeten we leren leven met die vertraging? Zoja, valt dik tegen, onze overstap naar dmx. Of hebben de duurdere lichttafels dit niet?
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-11-2009 11:36
Aangezien je geen pre-heat hebt zou je, om uit te sluiten dat het daar aan ligt, even de faders op een paar procent kunnen zetten (als je lamp net begint te gloeien zit je sowieso goed) en dan gaan flashen met de buttons en kijken of het probleem er dan nog is.

Ik heb zelf eigenlijk nooit dit probleem gehad met de Showmaster en het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat de oorzaak buiten de tafel ligt.
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
13-11-2009 12:26
Hmmm, ik mag het hopen. Ik ga dit zeker binnenkort eens testen en kom er dan op terug.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)