Forum > Geluid

4 of 2 ohm ?

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
16-10-2009 17:11

Victor schreef:

... je de twee 4 Ohm speakers per kant natuurlijk ook in serie aansluiten, zodat je 8 Ohm krijgt.
... dat lijkt me nu niet erg bevorderlijk voor de dempingsfactor shocked 8O
Over het algemeen probeer ik (ook met amps die ervoor geschikt zijn) 2 Ohm loads zpveel mogelijk te voorkomen. Niet alleen je dempingsfactor halveert (da's niet zo erg) en je vervorming neemt flink toe (ook da's nog niet zo erg) maar warmtestress in je amp vind ik in vele gevallen niet afwegen tegen het geringe hogere rendement dat je er op 2 Ohm uithaalt. Enkel bij amps die daadwerkelijk voor 2 Ohm loads zijn ontworpen (en dus bij die impedantie daadwerkelijk bijna het dubbele vermogen leveren tov 4 Ohm) is het mijns inziens interessant.

Groeten !
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
16-10-2009 19:20

Koen van der k schreef:

Die gaat omhoog wink ;)

Dempingsfactor is helaal niet zo intressant, ELKE simpele AB versterker heeft voldoende demping.
De versterker kan de speaker toch niet gecontroleerd aansturen omdat de ohms weerstand al het roet in het eten gooit.

Veel zorgelijker is de niet liniaere karakteristiek van de speaker. Als beide in serie geschakelde speakers niet gelijk zijn dan beinvloeden ze elkaar tov de frequentie.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
16-10-2009 20:28

nijhuisr schreef:

Koen van der k schreef:

Die gaat omhoog wink ;)
Vanuit de amp gaat deze idd omhoog, maar dat is nu net wat niet interessant is. Voor de driver wordt er een serieweerstand van 4 (8) Ohm tussengeplakt en ziet geen 0,002 Ohm (bij wijze van) uitgangsimpedantie maar 8,002 Ohm. Reken maar dat die geen demping meer krijgt happy :)

Meneer Bose past overigens wel serieschakeling van 8 zeeeer laagohmige drivertjes toe in die 802's, of 801's of hoe 't mag heten. Maar ja, die dingenklinken op het laag ook helemaal nergens naar happy :)

Groeten !
NijhuisrVIP Lid
16-10-2009 20:33

Koen van der k schreef:

Voor de driver wordt er een serieweerstand van 4 (8) Ohm tussengeplakt en ziet geen 0,002 Ohm (bij wijze van) uitgangsimpedantie maar 8,002 Ohm. Reken maar dat die geen demping meer krijgt happy :)
Maar het gaat om 2 speakers in serie, niet een speaker met een serie weerstand.
Meneer Bose past overigens wel serieschakeling van 8 zeeeer laagohmige drivertjes toe in die 802's, of 801's of hoe 't mag heten. Maar ja, die dingenklinken op het laag ook helemaal nergens naar happy :)
Maar dat komt NIET door de serie schakeling.
16-10-2009 20:51

nijhuisr schreef:

Maar het gaat om 2 speakers in serie, niet een speaker met een serie weerstand.
happy :)
Ehm ... wat is die tweede speaker in serie dan wink ;) ?

Misschien is de term dempingsfactor niet helemaal op z'n plek hier, maar meer "systeemdemping", en die is gegarandeerd om zeep zo (of men dat lekker vindt klinken is een tweede). Vanzelfsprekend wordt de weergave erg grillig / onvoorspelbaar bij twee verschillende drivers of kasten in serie.

Groeten !
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
16-10-2009 21:18

Koen van der k schreef:

Groeten !
Wat een appels met peren vergelijking.........
802's zijn helemaal niet bedoeld als subs of laag speakers.
Slechts als toppen of full range.
Voor het laag heeft Bose weer andere speakers (die veel te duur zijn overigens).
De enige echt mooi en hard laag gaande speaker van Bose is het Wave canon.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
16-10-2009 21:32

Tom schreef:

De enige echt mooi en hard laag gaande speaker van Bose is het Wave canon.
Als je houdt van 'n lelijke resonantiepijp die ongedefinieerd gerommel uitroggeld op de posities waar je het juist niet wil hebben is dit een prima object.

(sorry, kon het niet laten razz :p wink ;) )

Groeten !
NijhuisrVIP Lid
16-10-2009 23:23

Koen van der k schreef:

Misschien is de term dempingsfactor niet helemaal op z'n plek hier, maar meer "systeemdemping", en die is gegarandeerd om zeep zo
Je doet nu net alsof de andere speaker in serie alleen een extra weerstand is, de demping is keurig verldeelt over beide speakers. Alleen nog maar de helf dan een enkele speaker op de zelfde versterker, en genoeg om het tegen EMK te doven
Ehm ... wat is die tweede speaker in serie dan
Wat is de eerste speaker anders dan de tweede? Hier gaat het dus al mis...

Ik denk dat je wat dingen over het hoofd ziet.

Speakers hebben een impedantie EN een DC weerstand, deze eigen DC weerstand zit dus al in de weg bij een enkele speaker (bij het kortsluiten van een speaker zit de speaker niet vast wat je zou willen bij ideale demping van de versterker (versterkeruitgang is theoretisch een kortsluiting)

Als 2 speakers van 4 ohm (ca. 3,5ohm DC) in serie slecht zouden presteren doordat deze niet meer werden gedemt volgens jou, dan zou een 16 ohm (ca. 12 ohm DC) Speaker dus niet meer klinken.

Gelukkig word de demping van een speaker voornamelijk mechnanisch en acoustisch bepaalt. Niet electrisch.
17-10-2009 09:57
Hmmm ... ik begrijp je insteek inderdaad. Volgens mij moeten we beiden even het (electrisch) vervangingsschema van 'n weergever erbij pakken. Mijns inziens moeten toch de reactantie (L) en de DC weerstand (Re), evenals de twee weergevers opzich als losse componenten worden benaderd. Mijn standpunt is dat een weergever maximaal gedempt wil / moet zijn en dat gaat natuurlijk nooit als daar een extra Re tussenhangt. Een "eigen" Re zou daar volgens mij dan niet bijhoren.

Ik ga de theorie er eens bijpakken, kan best zijn dat ik toch ergens op een verkeerd spoor ben gezet.

Beetje off topic wellicht maar wel interessant.

Groeten !
17-10-2009 10:26
Ha Nijhuisr, je hebt gelijk ashamed :$ !

Heb naast de theorie over weergevers ook wat documentatie en testverslagjes gevonden over serieschakelen van meerwegsystemen met passieve filters en daar ben ik op het verkeerde spoor gezet.

Weer wat geleerd happy :)

Groeten en bedankt !

Terug naar forum Reageer (zonder quote)