Forum > Geluid

Behringer DCX-2496 problemen

(117 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
5-10-2009 20:45
Dit zou neerslag uit lekke elco's kunnen zijn. Je zou een poging kunnen doen om ze allemaal te vervangen (als je handig bent met een soldeerbout).
Dat kost je enkele tientjes aan onderdelen.
't is maar een hobby...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-10-2009 20:59
Ik zie nergen een ontplofte elko, dus ga nou niet als een gek allerlei dingen vervangen.

Wat ik me nog kan voorstellen is dat (toen de DCX op zijn achterkant stond) er vloeistof over het frontpanel is gekomen, dat is door de gaatjes gaan sijpelen en zo opgedroogt.

Dat zou betekenen dat de voorkant van de print ook helemaal voor ziet met bende.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
5-10-2009 21:08
Ik denk eerder dat deze print niet goed gewassen is tijdens productie (waardoor een residu is achtergebleven dat wellicht corrosief is). Je zou hem goed kunnen uitwassen (met een afwasborstel en een mild reinigingsmiddel) en daarna eventueel aangetaste banen en solderingen herstellen.

Maar echt betrouwbaar gaat hij denk ik niet meer worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
5-10-2009 21:26
Als jij het niet meer wilt proberen wil ik het nog,
Of ie betrouwbaar word maakt mij namelijk niets uit, gaat me meer om het proces.
If it ain't Dutch it ain't much...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
5-10-2009 21:39
Ik ga denk ik toch de print even schoonmaken zoals Dré zei. En daarna de solderingen even opnieuw solderen. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet, ga ik hem in ieder geval niet meer gebruiken.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-10-2009 21:55
Maar haal dan wel even de gehele print los, laat je soldeer goed vloeien en niet te lang de bout erop, want dan gaat je flux weer in rook op en gaat het weer klonten.

Heb je die dubbele header ook gesoldeert? Dat is niet helemaal goedgegaan met die druipers.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
5-10-2009 22:20
Ik heb net even de aanslag met een hard en schoon kwastje eraf gehaald. Het lijkt erop alsof de printbanen en de solderingen nog in orde zijn. Ik laat het voorlopig nog even zo draaien, en ik heb het apparaat nu iedere dag aan staan om te kijken of hij weer faalt. Ik had zelf bedacht dat deze aanslag misschien van geleidend materiaal zou zijn? en dat dit een storing kan veroorzaken. Of slaat dit nergens op?

Hoe bedoel je trouwens of die dubbele header goed gesoldeerd zit? Ik kan zo geen problemen zien. Ik heb er zelf overigens nog niks aan gesoldeerd, wat de vorige eigenaar heeft gedaan weet ik niet.

Dit was overigens ook een aankoop via dit forum. Ik weet zijn nickname even niet meer. Wel weet ik dat hij Ferdy heet, dus misschien zou hij kunnen reageren in dit topic of hij er eerder problemen mee heeft gehad?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-10-2009 22:57
Lijkt me niet dat die geleid, maar het zou kunnen.

Met de header bedoel ik de 2 rijen dikkere pootjes rechts naast de aanslag op foto 2. Deze zijn opnieuw gesoldeert, maar dan slecht. Geeft verder geen problemen hoor maar het is gedaan door iemand zonder soldeer ervaring. IK zou het nooit zo achterlaten.

Maar heb je het printje er even uitgehaald? ziet de voorkant er nog goed uit?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
5-10-2009 23:03
Ik zie het inderdaad. Maar dit is niet mijn werk razz :p. De print heb ik nog niet aan de voorkant bekeken, dit omdat ik niet zo snel zag hoe hij los moest. Ik had vandaag geen tijd meer. Ik zal morgen even kijken.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-10-2009 23:21
Wat je dan moet doen is even de flatcable loshalen (voorzichtig en lijmt met een tangetje lostrekken) en dan het front losschoeven via de zij en onderkant. Dan de zilveren schroeven in de print loshalen en dan kan de print eruit.

Waarschijnlijk gaat de ronde draaiknop niet de het front en moet je deze lostrekken, zal wel zeer vast zitten.

Even voor de duidelijkheid, de solderingen van de onderdelen op de print zijn prima, niet aangetast dus daar zit het probleem niet.

De door metalisering is eigelijnlijk niet goed te herstelen, warm stoken met tin gaat normaalgesproken niet werken. Tip, doe dat dan ook zeker niet. Het is namelijk een opgedampte verbinding die niet veel kan hebben.

Ik heb vaak deze verbingingen hersteld maar dit doe je door een kopere ader erdoor heen te prikken en op de schone blote printbaar te solderen aan de voor en achterkant. Dit moet je dus meten, alles boven de 0 ohm is verdacht!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)