Forum > Algemeen Forum

Meisje half blind door laserstraal op Tomorrowland

(139 reacties. Pagina 2 van 14)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
4-8-2009 16:57

Twinscan schreef:

Ik zag tijdens het evenement (en vooral 's avonds was het ERG goed zichtbaar) wat mensen met van die grote penvormige laserpointers rondlopen van laat ons zeggen +- 100mw (die dingen wat je op Marktplaats e.d. kunt kopen).

Grote kans dat dit de oorzaak was...
Die zie je idd steeds vaker, waarbij ik laatst een versie waarnam die een waaiereffect had, ipv een rechte straal. Is het trouwens niet zo, dat de marge op fouten steeds kleiner begint te worden? De lasershows moeten steeds vetter en uitgebreider, waarbij mijnsinziens de kans op ongelukken ook steeds groter worden. Een groter aantal lasers wordt gebruikt, de vermogens worden groter en daarmee wordt statistisch gezien de kans op een incident groter. (Correct me if I'm wrong)
I am a TimeDriver!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2009 17:01

Twinscan schreef:

Ik zag tijdens het evenement (en vooral 's avonds was het ERG goed zichtbaar) wat mensen met van die grote penvormige laserpointers rondlopen van laat ons zeggen +- 100mw (die dingen wat je op Marktplaats e.d. kunt kopen).
Knap dat je aan de pen ongeveer kan zien wat het wattage is.
Persoonlijk houd ik liever het wattage van JeroenVDV aan, 30mw+

Martin.
kvm entertainment
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
4-8-2009 18:09
Dit staat nochtans op marktplaats,indien dit klopt word het hoog tijd dat men ingrijpt.
Laserpointer 300mW: een van de krachtigste in zijn soort. Ook wel de ‘terror’laser genoemd. Brand door ballonnen heen en steekt lucifers aan! Deze laser is bij verkeerd gebruik uitermate gevaarlijk! Er zit tevens een slot op met 2 meegeleverde sleutels voor de veiligheid! Er zit een oplaadbare accu bij. Ook wordt er een bijpassende accu-lader bij geleverd!
Prijs: 150 euro !!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2009 18:17
2 x bewerkt. Laatst door KVM op 4-8-2009 18:34

eddy wally schreef:

Dit staat nochtans op marktplaats,indien dit klopt word het hoog tijd dat men ingrijpt.
Waarom nu pas ingrijpen? Bovendien waarom "indien dit klopt".

De tekst past ook prima bij een 30mw laserpointer, wat minstens net zo gevaarlijk is omdat die geen sleutelschakelaars hebben.

[EDIT]ALS je gaat ingrijpen bedenk dan wel dat je alle "showlasers" moet verbieden.

Martin.
kvm entertainment
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
4-8-2009 18:31

KVM schreef:

Twinscan schreef:

Ik zag tijdens het evenement (en vooral 's avonds was het ERG goed zichtbaar) wat mensen met van die grote penvormige laserpointers rondlopen van laat ons zeggen +- 100mw (die dingen wat je op Marktplaats e.d. kunt kopen).
Knap dat je aan de pen ongeveer kan zien wat het wattage is.
Persoonlijk houd ik liever het wattage van JeroenVDV aan, 30mw+

Martin.
Er staat 'laat ons zeggen'. Ik weet het wattage dus NIET maar ik heb een STERK vermoeden dat het om van die lasers gaat die Eddy Wally hierboven vermeldt... Zijn ook aardig grote joekels (niet meer de grootte van een pen... Wel de vorm)
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
4-8-2009 18:40

KVM schreef:

eddy wally schreef:

Dit staat nochtans op marktplaats,indien dit klopt word het hoog tijd dat men ingrijpt.
Waarom nu pas ingrijpen? Bovendien waarom "indien dit klopt".

De tekst past ook prima bij een 30mw laserpointer, wat minstens net zo gevaarlijk is omdat die geen sleutelschakelaars hebben.

[EDIT]ALS je gaat ingrijpen bedenk dan wel dat je alle "showlasers" moet verbieden.

Martin.
Eerst begin je over het punt Twinscan ``gokt`` dat het 100Mw is, in jou reactie is alleen kritiek te lezen over hoe Twinscan dit kan zien, beetje vreemd aangezien dat niet het hoofdzakelijke punt was.

En in je volgende reactie probeer je Eddy weer ``onderuit`` te halen.
Je begrijpt zelf toch ook de intentie van de berichten wel?

Daarbij, waarom zouden alle showlasers ook verboden moet worden als het bezit/gebruik van een laserpen strafbaar gemaakt wordt?
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
4-8-2009 19:05
Jemig zeg, wat een gezeik over wie wat hoe zei. sneaky :V
Ik ben gewoon erg benieuwd of je met de lasers die bij een dergelijke show gebruikt worden inderdaad een oogbeschadiging op kunt lopen of dat deze apparatuur dusdanig beveiligd is dat dit uitgesloten is.
Oog beschadiging kan alleen optreden wanneer je langere tijd (hoe lang?) de laser op iemands oog richt, zolang de laser dus maar snel genoeg beweegt is er dus geen risico. Maar wat gebeurd er wanneer de aandrijving van het mechanisme dat voor de beweging zorgt uitvalt?
En kun je dusdanige shows programmeren dat de beweging van de laser zo langzaam is dat er alsnog schade kan ontstaan?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-8-2009 19:24

speakerfreak schreef:

Je begrijpt zelf toch ook de intentie van de berichten wel?
Ja: ongefundeerd paniekvoetbal zonder kennis van feiten. En dat schiet dus nergens heen op.

Onderzoek naar de toedracht van het ongeval en maatregelen vanuit de overheid richting alle sectoren waarin met bepaalde lasers wordt gewerkt (of waar ze worden verkocht) lijkt mij ook meer op zijn plaats dan speculeren.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2009 19:46

speakerfreak schreef:

Daarbij, waarom zouden alle showlasers ook verboden moet worden als het bezit/gebruik van een laserpen strafbaar gemaakt wordt?
Blijkbaar snap je totaal NIET wat ik bedoel, een beetje raden naar wattages heeft totaal geen zin. Vanaf plm.30mw+ is een laser schadelijk genoeg.(en dat is het belangrijkste)
NU word het door sommige personen slechts gekoppeld met grotere wattages, waarbij teksten ook nog eens aandikken hoe gevaarlijk het is. (IEDERE laser kan gevaarlijk zijn.)

Enig idee overigens hoeveel "showlasers" er als speeltje gebruikt worden? (of op de manier "ik pruts maar wat aan") Gewoon zorgen dat er een certificaat komt, zodat de juiste personen gebruik kunnen maken van de juiste middelen.

MusicXtra schreef:

Oog beschadiging kan alleen optreden wanneer je langere tijd (hoe lang?) de laser op
Die tijd is bij een 30mw al minimaal. 30mw laserpointer
Maar wat gebeurd er wanneer de aandrijving van het mechanisme dat voor de beweging zorgt uitvalt?
Vaak niets. D.w.z. je krijgt 1 straal die "ergens" naar toe schijnt. Vandaar ook dat je in dat geval een "Noodstop" gebruikt.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-8-2009 20:30

MusicXtra schreef:

Ik ben gewoon erg benieuwd of je met de lasers die bij een dergelijke show gebruikt worden inderdaad een oogbeschadiging op kunt lopen of dat deze apparatuur dusdanig beveiligd is dat dit uitgesloten is.
Niet uitgesloten.
Oog beschadiging kan alleen optreden wanneer je langere tijd (hoe lang?) de laser op iemands oog richt, zolang de laser dus maar snel genoeg beweegt is er dus geen risico.
Vermogen per punt gaat het om.
Maar wat gebeurd er wanneer de aandrijving van het mechanisme dat voor de beweging zorgt uitvalt?
Afhankelijk van scanfail-system: Beam direct uit.
En kun je dusdanige shows programmeren dat de beweging van de laser zo langzaam is dat er alsnog schade kan ontstaan?
Afhankelijk van het veiligheidssysteem (met een goed ingesteld PASS systeem is dit NIET mogelijk). Kan dus vaak bij liveshows wel. Zeker als we het hebben over lasers van 10W en hoger (op Tomorrowland gok ik op combinatie van 4W blauw met 5W groen = 9 watt totaal, misschien zaten er wat 10W groen tussen en nog wat kleiner geel).

Maar, nogmaals, snelheid is niet het enige. Vermogen per punt kun je ook verminderen door laser intensiteit te moduleren (wat in elke professionele lasershow uiteraard gebeurt: anders kun je nooit losse lijnen en losse punten maken).
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)