Forum > Algemeen Forum

Meisje half blind door laserstraal op Tomorrowland

(139 reacties. Pagina 1 van 14)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-8-2009 11:54
Een 21-jarig meisje dat het dancefestival Tomorrowland in Boom bezocht, heeft een klacht ingediend tegen organisator ID&T Belgium. Het meisje liep oogschade op door een laserstraal van de lichtshow.

Het meisje werd door een arts van het UZ Leuven behandeld. Ze heeft het centraal zicht aan één van haar ogen verloren. Er zou echter nog hoop voor haar zij. Dit in tegenstelling tot een andere bezoeker van het festival, waarbij de schade naar verluidt definitief is.
ID&T Belgium zegt met professionele firma's te werken en zegt niet te kunnen begrijpen hoe dit is kunnen gebeuren.
(Linkje)

Ik zal niet beweren dat het onzin is, maar een goede kans is dat er malloten met 30mw+ laserpointers rond hebben gelopen en juist DAAR de schade door is aangericht..
Light Image
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
4-8-2009 12:37
Ik dacht al dat ik hier een topicje ging vinden toen ik het in de krant las. Het lijkt mij echt heel onwaarschijnlijk dat op zo een event de laser-operators niet op de veiligheid letten. En idd, die illegale laserpointers zijn een pest. Daarop mogen ze wat mij betreft ook op fouilleren. In feite zou dit moeten vallen onder verboden wapendracht.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-8-2009 13:12

DJefke schreef:

Het lijkt mij echt heel onwaarschijnlijk dat op zo een event de laser-operators niet op de veiligheid letten
Het bedrijf dat die show deed is een zeer bekend en goed aangeschreven bedrijf. Veiligheid is iets waar ze over 't algemeen goed op letten. Naar mijn mening gingen overigens de (zeer high-power 10W en hoger) lasers op Tomorrowland van wel vrij korte afstand het publiek in, te oordelen aan de foto's. Echter kan en ga ik hier niets op baseren!!!!!
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2009 13:37

JeroenVDV schreef:

Echter kan en ga ik hier niets op baseren!!!!!
Ik mag toch aannemen dat men hier onderzoek naar doet.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-8-2009 13:45

KVM schreef:

Ik mag toch aannemen dat men hier onderzoek naar doet.
Hoe wil jij achteraf onderzoek doen naar een live bediende show? Op basis van video/foto? Lijkt me niet realistisch.. Audience-scanning kan prima met deze hoge vermogens, maar sterk afhankelijk van gebruikte safety-maatregelen, gebruikte effecten en power-maps in de controller.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2009 13:58

JeroenVDV schreef:

KVM schreef:

Ik mag toch aannemen dat men hier onderzoek naar doet.
Hoe wil jij achteraf onderzoek doen naar een live bediende show? Op basis van video/foto? Lijkt me niet realistisch..
Ik neem aan dat wel te achterhalen is wat (en welke laser(s)) er op ooghoogte gewerkt heeft.

Een beschuldiging dat je iemand half blind hebt gemaakt is niet niks.
Dan mag ik toch aannemen dat je als bedrijf er alles aan zal doen ALS je zeker weet dat jij niet de schuldige bent.

Ik mag wel hopen dat men nu eens eindelijk wat regels bijsteld, en het "laseren" uitsluitend toelaat met de benodigde papieren.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-8-2009 14:23

KVM schreef:

Ik neem aan dat wel te achterhalen is wat (en welke laser(s)) er op ooghoogte gewerkt heeft.

Een beschuldiging dat je iemand half blind hebt gemaakt is niet niks.
Dan mag ik toch aannemen dat je als bedrijf er alles aan zal doen ALS je zeker weet dat jij niet de schuldige bent.
Dus een laser die op ooghoogte werkt maakt per definitie mensen blind? En niet toevallig die persoon die 3 meter verder rondzwaait met een laserpen van 100mw of hoger? Wordt een lastig onderzoek. Al helemaal omdat het desbetreffende bedrijf vrijwel elke show met lasers audience scant en er nog nooit een klacht is geweest (dat betekent dus NIET dat het geheel veilig is, maar dat betekent WEL dat het niet per definitie aan de lasershow hoeft te hebben gelegen!)
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2009 14:42

JeroenVDV schreef:

Wordt een lastig onderzoek.
Maar ik neem aan dat het wel gedaan word.
Volgende keer sta jij ergens, en krijg je dezelfde beschuldiging.
Ik weet zeker dat je er alles aan zal doen om de onderste steen boven te krijgen.

Martin.
kvm entertainment
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
4-8-2009 14:52
Dus een laser die op ooghoogte werkt maakt per definitie mensen blind?
Nee, maar een laser die ver boven ooghoogte werkt kan iemand in elk geval niet blind maken wink ;) .
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
4-8-2009 16:23
Ik zag tijdens het evenement (en vooral 's avonds was het ERG goed zichtbaar) wat mensen met van die grote penvormige laserpointers rondlopen van laat ons zeggen +- 100mw (die dingen wat je op Marktplaats e.d. kunt kopen).

Grote kans dat dit de oorzaak was...
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)