Forum > Geluid

Draadloze microfoons ten einde?

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
3-8-2010 18:38
Even nog mijn reactie op het stukje van Tom uit het andere topic:

Tom schreef:

Al te grote kennis van zenden en ontvangen heb ik niet,
maar de setjes zijn volgens mij niet meteen waardeloos,
zolang er maar niemand zit te zenden in de buurt van jouw ontvanger.

Hoe dichter je bij je antennes blijft, hoe meer kans dat je hebt dat het nog werkt.

Ga je buiten met grote dingen aan de gang, tja, dan zul je voor 2015 op zeker de boel op orde moeten hebben.
Maar ik zou toch niet al te snel in paniek raken als ik jullie was.
De meeste setjes schrijf je zo in zo wat mij betreft in een jaar of 5 af.
Commerciële zenders zijn al snel veel sterker ben ik bang. Bovendien hoef je geen grote dingen te doen. Ook met een drive-in en 1 mic(niet mijn situatie) zou ik graag (semi-)zekerheid willen hebben dat mijn setje het op een willekeurige locatie ook doet.
Bovendien zijn hier veel (semi-)hobbyisten, en die schrijven zoiets niet op 5 jaar af.
En de markt kennende,
is er tegen de tijd dat het nijpend word, vast wel weer een mooie oplossing voor alle problemen happy :)

Want er zijn echt honderd duizenden systemen in gebruik in theaters, tehuizen, kerken, gemeentehuizen, artiesten, televisie, radio, en noem maar op. Daar ligt wel een leuke "uitdagingsmarkt" voor degene die de goedkope oplossing gaat bedenken en leveren sneaky :V
Ik denk dat de diversiteit aan systemen een probleem is. Als je 100.000 identieke systemen met zo´n probleem hebt, komt er vast wel een mooie oplossing die voor iedereen werkt, en ook commercieel haalbaar is.
Een handige techneut kan ook nog wel een fixed frequency systeem of een systeem met schakelbare frequentie omzetten naar een andere band. Voor systemen die een schermpje hebben wordt het al snel moeilijk, om de uC te kunnen wijzigen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
3-8-2010 20:40

joepurlings schreef:

zou ik graag (semi-)zekerheid willen hebben dat mijn setje het op een willekeurige locatie ook doet.
Je bent daar nooit 100% zeker van!
Ga maar eens kijken hoe druk het in dat stukje van de uhf is, en dan hoeft er maar één in de buurt te zitten met een wat inferieure zender en je bent het haasje.

Altijd een gewone draadgebonden mic achter de hand hebben is je beste zekerheid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
3-8-2010 20:48
Helemaal mee eens Tom, vandaar ook het woordje "semi-". Het liefst gebruik ik inderdaad een draadje, maar je hebt van die artiesten die de wandelschoenen aan doen voor een optreden.

Als dit stuk band echter ook nog echt commercieel gebruikt gaat worden, denk ik echter dat de kans dat je storing hebt dadelijk te groot wordt, om de systemen betrouwbaar in te kunnen zetten.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
3-8-2010 22:38
Ik geef elke artiest of spreker altijd een draadloze mic.
Draadjes hebben zenuwachtige mensen nogal eens de nijging over te struikelen wink ;)

Maar over storing gesproken.
Vorig jaar op een wat groter sportevenement heb ik snel even een draad van 150 meter kunnen uitrollen, omdat de draadloze set aan de andere kant van het parkoers het ineens niet meer wilde doen.

Voorgaande jaren en twee uur vorig jaar bezig, geen enkel probleem.
Ik vermoed een zendamateur of zo iets die me er een beetje uitdrukte.

Draadloze mic nr twee en drie aan het begin van het parkoers hadden geen problemen, maar die kwamen dan ook nooit verder dan 50 meter van de ontvangers.

Was wel blij dat ik mijn haspeltje met 100 meter mic kabel mee had laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
4-8-2010 08:36
Hoewel ze geen meter van achter hun mengtafel komen zie ik hier op de riders van de dj's steeds vaker whireles mic.staan.
Waarom weten ze waarschijnlijk zelf niet.
Ook wanneer je hen er op attent maakt dat ze best hun GSM niet naast (of op) de mixer leggen bekijkt men je scheef.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
4-8-2010 09:06
Tja, GSM naast de mengtafel gaat meestal nog wel goed.
GSM in dezelfde broekzak als een beltpack zender wil wel knetteren wink ;)
Niet goed, wel hard!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
4-8-2010 11:21

eddy wally schreef:

Hoewel ze geen meter van achter hun mengtafel komen zie ik hier op de riders van de dj's steeds vaker whireles mic.staan.
Waarom weten ze waarschijnlijk zelf niet.
Dan komt de microfoonkabel niet in de war met de kabel van de hoofdtelefoon.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
13-8-2010 21:35
Wie helemaal op de hoogte wil blijven van de ontwikkeling van de draaloze microfoons en de beschikbare kanalen leest de site van de site van de PMSE
Professionals worden of zijn al lid van deze landelijke belangenvereniging die echt probeert het beste er uit te halen en zo mogelijk een financiele vergoedingsregeling wil krijgen van de Nederlandse overheid.
Op naar de volgende beurs...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)