Forum > Newbie Forum

zelfbouw boxen --> nu nog versterker.....

(94 reacties. Pagina 2 van 10)
Moderator(s): Dré
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
13-7-2003 21:28
dus als ik het goed begrijp zou ik er dus geen baspijpen in moeten zetten, en mijn kast in 2en verdelen door een dikke tussenwand. Ik was al van plan om de gehele box van binnen van isolatie te voorzien en ik heb per kast 2 baspoorten van 10cm doorsnee en 12 cm hoog. Dus ik kan nu 2 kanten op: met basreflexpijpen of zonder. (Tussenwand moet dus zowiezo erin komen?)
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
13-7-2003 21:33
wat voor een versterker heb ik nodig om het optimale uit deze boxen te krijgen?
Een versterker die op 4 ohm 2x 170 W rms levert en 350 W maximaal of
Een versterker die op 4 ohm 2x 340 W rms levert en 700 W maximaal?
Ik ben maar een groentje op dit gebied maar volgens mij is het 2x 170W rms...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
13-7-2003 22:47

DJ Raudi schreef:

per kast 2 baspoorten van 10cm doorsnee en 12 cm hoog.
Per speaker 2 poorten! Dus voor 4 speakers 8 poorten.
Bij een br kast heb je iets meer endement, maar ook een goter risiko om je speakers te verpesten, en meer kans dat het prut klinkt.
Bij HD kast kan, mits goed dicht gebouwd, en voldoende stevig, heb je haast altijd een redelijk geluid.
Tussenwand moet dus zowiezo erin komen?
Ja, maar je kan ook 4 losse boxen maken. Is lekker flexibel in de opstelling. En lichter in het gewicht.

Denk er wel om, de gegevens die ik je hierboven heb gegeven, zijn iets beter dan gokwerk, maar het beste is om de boel door te (laten) rekenen.
Dan krijg je een veel beter resultaat.

P.s Versterker zo zwaar mogelijk nemen.
Een beetje te veel kan geen kwaad, te weinig wel.
Zoek maar eens met het woordje clippen, en je weet gelijk waarom.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
13-7-2003 23:06
jah clippen daar ben ik bekend mee, maar wat mijn vraagje nog meer was , als je 2 speakers van 8 ohm en 170W rms 350W max parallel aansluit, het dan 4 ohm word en 700W maximaal of slaat dat nergens op? Ik heb natuurkunde gehad hoor maar ik geloof dat het met speakers wat anders ligt...
En ik hou liever 2 kasten, want ik heb maar 1 opstelling en meer heb ik ook niet nodig, hoeveel cm moet dan het tussenschot worden? 36mm minimaal? Ik heb al bijna 1 box af, de achterplaat moet nog op maat gezaagd worden, evenals de voorplaat, en op de voorplaat moet ik nog de gaten maken voor de woofers, dus ik kan nog wat schuiven met woofer en baspoorten, maar het is dus beter om geen baspoorten te gebruiken. Trouwens ik gebruik MDF 18mm.
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
13-7-2003 23:07
en gewicht is geen punt op zich... er komen 10cm wielen eronder dus dat is al een stuk makkelijker
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-7-2003 23:17

DJ Raudi schreef:

als je 2 speakers van 8 ohm en 170W rms 350W max parallel aansluit, het dan 4 ohm word en 700W maximaal of slaat dat nergens op?
340 watt RMS 4 ohm is wat je dan achter op je box kunt schrijven
hoeveel cm moet dan het tussenschot worden? 36mm minimaal. ik gebruik MDF 18mm.
welnee gewoon 18 mm
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
13-7-2003 23:20
Ik neem aan dat je de wielen wel op de achterkant zet??
Het max v ermogen van je speakers doet er niet toe, dat is toch maar koffieprut kijken.
Het enige wat belangrijk is, is je RMS vermogen.
Koop gewoon een lekkere zware amp, daar heb je later ook nog wat aan.

MDF is helaas niet zo'n goede keuze voor het hout, als je op de weg wilt. Kan slecht tegen vocht.
Poorten moet je zelf weten, is een gokje, maar je kan het ook een beetje berekenen. Daar zijn al eerder progjes voor gepost.
Even zoekn dus.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
17-7-2003 00:22
Beste Tom, zou je voor mij even dat 'inwerken' van de drivers op elkaar kunnen onderbouwen? De drivers verwerken hetzelfde signaal en zullen dus (hele kleine afwijkingen door productieafwijkingen daargelaten) dezelfde druk op elkaar uitoefenen. Het netto resultaat hiervan is dat het voor elk van de drivers het enclosurevolume gehalveerd lijkt waardoor het netto resultaat precies hetzelfde is als een tussenschot of 2 losse kasten. happy :)

Ik zou een iets grotere kast aanraden of de luidsprekers per stuk in een kast stoppen, dit is echt veel handelbaarder. Als je je oude idee wilt uitvoeren, dus 2 drivers per kast, dan kun je als afmeting voor de poorten uitgaan van 4x 7cm, 10cm lang. 10cm doorsnee kan ook wel, maar is mischien ietwat overdreven gezien het lage vermogen wat de drivers kunnen verwerken met het lage rendement en de niet al te hoge x-max. Wil je toch graag 10cm poorten neem dan 4x 10cm, 26cm lengte.

Als je toch van je oude plan afziet en ze per stuk 'verpakt' zou ik ze een flink lagere f3 meegeven(door de kastinhoud te vergroten). Bij je oude idee zit je op een f3 van 52Hz wat toch best redelijk hoog is. In een kastje van 130l netto per driver zal je ongeveer een f3 kunnen halen van 45Hz, hiervoor voldoen 2x 10cm buisjes van 23cm wel, of 4 van 7cm doorsnee, 22cm lengte. Als je 4 poorten neemt kun je in elke hoek van de baffle eentje maken. Een lage f3 (onder de 40hz) is prima mogelijk, je moet alleen de inhoud vergroten. (let wel, als je de inhoud vergroot moeten de poorten korter zijn en wordt de groupdelay hoger) Als kastjes zou je bijvoorbeeld 50x50(baffle)x70cm kunnen doen. Voor elke driver dus een apart kastje.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-7-2003 09:51

Stefan schreef:

Beste Tom, zou je voor mij even dat 'inwerken' van de drivers op elkaar kunnen onderbouwen? De drivers verwerken hetzelfde signaal en zullen dus (hele kleine afwijkingen door productieafwijkingen daargelaten) dezelfde druk op elkaar uitoefenen. Het netto resultaat hiervan is dat het voor elk van de drivers het enclosurevolume gehalveerd lijkt waardoor het netto resultaat precies hetzelfde is als een tussenschot of 2 losse kasten. happy :)
Als het mogelijk is om de kast in 2 compartimenten te verdelen dan zou ik dat TOCH maar gewoon doen.

Speakers hebben altijd wat tolerantie in de parameters. Als ze dan dezelfde kast zullen delen dan ontdek je al snel dat ze net even wat minder kunnen presteren dan wanneer elke driver z'n eigen kast zou hebben.

Stel dat je de drivers in een gedeelde kast plaatst en 1 van de drivers geeft (om wat voor reden dan ook) de geest. Dan kun je er vergif op innemen dat de 2e driver er heel snel achteraan gaat (de eerste defecte driver vormt dan immers een akoustisch lek waardoor de 2e driver geen kastvolume meer ziet).

Dat ene schotje zal je echt de kop niet kosten ;-)

2 losse kasten is inderdaad vaak nog wat praktischer (beter te tillen). Het is echter wel duurder.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
17-7-2003 13:54
Hoge druk kast vind ik wel een vreemde term... gewoon gesloten behuizing dus? (alle kasten zijn 'hoge' druk kasten...)

Beter maak je 4 losse kasten, is beter te vervoeren én te tillen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)