Forum > Newbie Forum

Processor echt nodig?

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
22-10-2008 13:07

Dré schreef:

Ja.
Nooit geweten. Gewoon op het gehoor afgaan, of zijn daar richtlijnen voor?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
22-10-2008 13:24

Dré schreef:

Ja.
In ieder geval niet altijd. JBL geeft voor mijn subs (dubbel 18" BR) in zijn tunings een delay op van nul, in combinatie met de 15"/1½" toppen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
22-10-2008 13:28
@big bang; Die beveiliging is idd nog een groot voordeel.. wat ik nu heb is mensen die denken AHAHA KNOPJES!!! en dan daar niet met hun tengels vanaf kunnen blijven.. angry
Toch maar is overwegen dan... Bedankt trouwens voor al jullie info wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2008 14:09

Victor schreef:

Dré schreef:

Ja.
In ieder geval niet altijd. JBL geeft voor mijn subs (dubbel 18" BR) in zijn tunings een delay op van nul, in combinatie met de 15"/1½" toppen.
De vraag is of JBL hierbij uitging van "optimaal" of van "datkanook".

De gedachte dat een driver die ophoudt rond het punt dat een andere driver er net mee begint (waarbij de drivers in het gros van de gevallen fysiek ook nog eens anders zijn) qua fasegedrag perfect op elkaar aansluiten is iets dat in de praktijk gewoonweg niet zo is. Voor het bewijs daarvoor hoef je alleen maar naar de impedantieplots te kijken (zijn die verschillend rond X-over dan heb je faseverschillen). En die impedantieplots kun je maken met een stukje gratis software + 1 weerstandje + PC met geluidskaart (ergo: Haalbaar voor iedereen op dit forum).

Natuurlijk kan het ook zonder delay. Sterker nog... Duw de sub 10 meter naar achteren en gassen maar. Zeker weten dat ze niet in fase koppelen maar geluid zul je zeker krijgen (en door wat te schuiven met de X-over punten zul je ze zelfs "flat" kunnen krijgen op luisterpositie). Vergelijk dat dan maar met je auto op hoogte brengen met trottoirbanden... Het kan maar er zijn betere opties.

Maar... Pak Smaart (bijvoorbeeld) en ga eens meten (je hoeft fabrikanten namelijk niet altijd op hun blauwe ogen te geloven bij alles wat ze zeggen). Wie weet kom je er wel op dat 1-2msec delay hier en daar een nettere sommatie geeft (zodat je niet alleen op luisterpositie flat krijgt maar ook daarbuiten EN daarbij geen "exotische" x-over punten krijgt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
22-10-2008 15:56
1 x bewerkt. Laatst door Stieno op 22-10-2008 16:04
DAt heb ik dus nooit begrepen. Hoe zit dat dan? En hoe reken je dat uit? Leek mij dat de afstand van de geluidsbronnen tot het publiek tot de toppen en tot de subs het zelfde is. Geluidsnelheid is onafhankelijk van de frequentie toch? ( o sorrie ik zie nu dat er nog posts zijn.. dit is achterhaald, mod's bericht mag weg! (kan niet wissen??))
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
22-10-2008 16:00

Dré schreef:

De vraag is of JBL hierbij uitging van "optimaal" of van "datkanook".
Waarom zou JBL dat doen? Voor deze configuratie (728S BR sub met 15"/1½" top bi-amped) geeft JBL voor het hoog een delay op van 0,21 ms en voor de SRX738 (een 3-weg kast bi-amped) een delay van 0,25ms voor het laag. Het lijkt er dus echt niet op dat ze maar wat aankloten. Bovendien neem ik aan dat JBL (toch één van de grootste fabrikanten van professionele speakers) wel de middelen en de kennis heeft om optimale tunings te berekenen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-10-2008 09:52

Victor schreef:

Dré schreef:

De vraag is of JBL hierbij uitging van "optimaal" of van "datkanook".
Waarom zou JBL dat doen?
Geen idee. Het was ook meer een vraag van mijn kant (geen stelling). Wie weet is de plaatsing van de drivers in de kasten inderdaad net zo dat ze "in-line" liggen. Daarnaast is de delay zowel elektronisch alsook mechanisch te bewerkstelligen (door het onderling verschuiven van kasten zodat POO gelijk komt te liggen).

Overigens is het maar de vraag hoe relevant je melding van 0ms is (want je melding geeft geen inzicht in hoe uitzonderlijk hij wel of niet is). Daarnaast valt het me op dat je alignments IN een kast (3 weg kast) vergelijkt met alignments tussen onderlinge kasten (big difference aangezien in dat laatste geval onderlinge plaatsing een min of meer onbekende factor is).

Geeft JBL ook aan hoe de kasten op elkaar geplaatst moeten worden (baffle flush bijvoorbeeld)? En als er, indien van toepassing, gebruik gemaakt wordt van tussenpaaltjes, is dan de plaatsing "baffle flush" (bijvoorbeeld) nog steeds correct? Want met name dat laatste zie ik met grote regelmaat fout gaan (en ja, ook bij JBL)... Zodra er een tussenpaaltje gebruikt wordt, verandert vaak de afstand (POO in vertikale vlak) tussen de drivers. Vaak wordt de plaatsing van de pole mount door iets anders bepaald dan akoestische correctheid. Dan zou, om het verhaaltje compleet te maken, er dus ook een alignment in de lijst moeten staan voor pole-mount toepassingen.

Ter indicatie: Een 0.25msec delay komt overeen met een verschuiving van ca. 8,6cm (om maar even aan te geven dat ik niet zit te muggenziften in dit verhaal).

stieno schreef:

Leek mij dat de afstand van de geluidsbronnen tot het publiek tot de toppen en tot de subs het zelfde is.
Paar dingen.

1. Een HF driver kan (bijvoorbeeld)een POO (Point Of Origin) hebben dat 30+cm diep in de kast ligt. Bij een bashoorn kan dat zelfs oplopen tot een paar meter.
2. De POO van een driver hoeft NIET te liggen op het punt van de luchtspleet.
3. Bij een bepaald amplitudegedrag hoort een bepaald fasegedrag. Dus zeker zodra de driver rond z'n grenzen gebruikt wordt qua freq. response, zul je rekening MOETEN houden met het bijbehorende fasegedrag.

Je kunt dit soort dingen met veel programma's (met name speaker ontwerpprogramma's maar volgens mij ook "gewoon" met bijvoorbeeld Smaart) zelf prima meten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-10-2008 11:48
Ik probeerde geen vergelijking tussen de delaytijden tussen verschillende kasten te maken, maar alleen aan te geven dat JBL de delaytijden wel degelijk tot op de honderdste milliseconde aangeeft. Kennelijk gaat men ervan uit dat bij gebruik van verschillende kasten die met de voorkanten uitgelijnd staan. Als dat niet zo is (bijvoorbeeld inderdaad bij gebruik van een paaltje) zou je handmatig de delaytijden moeten aanpassen. Terechte opmerking.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ChiellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2008
Laatste: 10-2-2009
Berichten: 3
10-2-2009 22:26
tevens voor de mensen die het uit boekjes moeten hebben kun je je set ook laten simmen, maar het grootste voordeel van een processor is doordat je vertragingstijden er in kunt zetten je set als een dijk gaat klinken. Je laag/mid/hoog komt beter in verhouding te staan. Al heb ik zelf geen ervaring met behringer.
DToshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2009
Laatste: 22-5-2013
Berichten: 49
12-7-2009 12:49
Ik heb zelf ervaring met een Behringer DCX2496. Ik gebruik deze in combinatie met 2 X-15 als topkasten op (nog eventjes) nog maar 1 X-15HL(Hoorngeladen sub). Het eerste wat mij opviel bij het vergelijken van de DCX met een normale goedkopere X-over is dat, na het instellen van de delay op de toppen, inderdaat de verhoudingen laag/mid/hoog beter waren. Persoonlijk vond ik de muziek, na het instellen,(zowel buiten getest als binnen in grote(~30*15*2 meter) en kleinere ruimtes) "prettiger" klinken dan wanneer er een normale X-over aangehangen werd. Dit natuurlijk met de zelfde X-over frequenties als met de simpele behringer X-over! Met de DCX is het ook mogelijk om met een compressor te werken. Het nut van een compressor is in feite "Gain reduction". Op deze manier is het mogelijk om een constante basdruk te behouden, of juist "korte stoten" te creeren (denk aan snelle hardstyle met pompende base. Zo is het mogelijk de "rotzooi"(grommen) deruit te halen bij de bass). Er is een attack, de tijd hoelang het duurt dat de compressor ingrijpt in ms, en een release, de tijd dat de compressor "actief blijft" in ms. Met de threshold is in te stellen bij welk geluidsniveau hij in gaat grijpen. Met de compressieverhoudingen is in te stellen hoe de gain reduction verloopt. Zie het als een grafiek. Lineair(1op1 verhouding) = geen compressie/GR(=Gain reduction), sterk horizontaal afbuigend(1op >4) = veel GR. Stel je de verhouding nog hoger in, Dus horizontaal in de grafiek, dan werkt hij meer als limiter ( zit overigens ook op de DCX). De grafiekjes staan trouwens op het schermpje van het apparaat. Al met al, een interessant kastje.
X-15 + AltoD4 / X-15HL + Vision 3500

Terug naar forum Reageer (zonder quote)