Forum > Geluid

Microfoon voor ''klets-avond''

(52 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
5-9-2008 16:37

Tom schreef:

Een spraak mic heeft een wat betere opnamekarakterestiek op het spraakgebied, en wat minder in de uitersten.
Das het verschil.

SM58 voor een veergadering of een spreker a/la burgemeester met een toespraak is een zekere nono.
Zeker helemaal niet als hij achter een tafeltje plaatsneemt.

Als je het dan toch in shure wilt houden, gebruik ik zelf een EZG tot zeer volle tevredenheid. Wel condensator, maar met een keurige opnamekwaliteit, ook op 30cm en niet erg feedbackgevoelig!

Gewone dynamische mic's, waarvan jij er veel op je lijst hebt, moeten allemaal dichtbij genomen worden, en dat is wat de gemiddelde spreker maar eng vind sad :(
Het hoeft niet persé een Shure te zijn. Als het maar een goede spraak-mic is.
En het liefst geen condensator.
Binnen de Carnavalsvereniging werken ze met Beyerdynamic voor de klets-avonden. Ik ken ze niet zo goed? Ook geen idee welk type ofzo.
Thats fun.....
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-9-2008 16:42

2party4 schreef:

Tom schreef:

Een spraak mic heeft een wat betere opnamekarakterestiek op het spraakgebied, en wat minder in de uitersten.
Das het verschil.

SM58 voor een veergadering of een spreker a/la burgemeester met een toespraak is een zekere nono.
Zeker helemaal niet als hij achter een tafeltje plaatsneemt.

Als je het dan toch in shure wilt houden, gebruik ik zelf een EZG tot zeer volle tevredenheid. Wel condensator, maar met een keurige opnamekwaliteit, ook op 30cm en niet erg feedbackgevoelig!

Gewone dynamische mic's, waarvan jij er veel op je lijst hebt, moeten allemaal dichtbij genomen worden, en dat is wat de gemiddelde spreker maar eng vind sad :(
Het hoeft niet persé een Shure te zijn. Als het maar een goede spraak-mic is.
En het liefst geen condensator.
Binnen de Carnavalsvereniging werken ze met Beyerdynamic voor de klets-avonden. Ik ken ze niet zo goed? Ook geen idee welk type ofzo.
Heb hier een draadloos beyerdynamic setje staan en vind het eigenlijk maar niks. Heel erg feedbackgevoelig en slechte geluidskwaliteit. Maar hangt natuurlijk helemaal van het type af.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
5-9-2008 17:25

Maarten-square schreef:

2party4 schreef:

Tom schreef:

Een spraak mic heeft een wat betere opnamekarakterestiek op het spraakgebied, en wat minder in de uitersten.
Das het verschil.

SM58 voor een veergadering of een spreker a/la burgemeester met een toespraak is een zekere nono.
Zeker helemaal niet als hij achter een tafeltje plaatsneemt.

Als je het dan toch in shure wilt houden, gebruik ik zelf een EZG tot zeer volle tevredenheid. Wel condensator, maar met een keurige opnamekwaliteit, ook op 30cm en niet erg feedbackgevoelig!

Gewone dynamische mic's, waarvan jij er veel op je lijst hebt, moeten allemaal dichtbij genomen worden, en dat is wat de gemiddelde spreker maar eng vind sad :(
Het hoeft niet persé een Shure te zijn. Als het maar een goede spraak-mic is.
En het liefst geen condensator.
Binnen de Carnavalsvereniging werken ze met Beyerdynamic voor de klets-avonden. Ik ken ze niet zo goed? Ook geen idee welk type ofzo.
Heb hier een draadloos beyerdynamic setje staan en vind het eigenlijk maar niks. Heel erg feedbackgevoelig en slechte geluidskwaliteit. Maar hangt natuurlijk helemaal van het type af.
En welk type heb je staan? Ik ken eigenlijk geen enkel Beyer setje dat slecht klinkt. Ook de goedkopere niet, als je kijkt naar de prijs en wat je daar voor in de plaats krijgt...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
5-9-2008 18:51

2party4 schreef:

En het liefst geen condensator.
En waarom geen condensator? Heb je geen fantoom op je tafel?

Eigenlijk kun je elke microfoon wel voor spraak gebruiken, alleen sommige zijn daar wat beter in dan andere.

Je hebt nog niets verteld over hoe die 'klets-avond' er precies uit ziet. Zitten er 10 mensen aan een vergadertafel die allemaal tegelijk voor een groot publiek gaan vergaderen? Of gaat het om een spreker die achter een lessenaar een toespraak houdt?

Voor sprekers achter een lessenaar kun je heel goed een boundary (grensvlak) microfoon gebruiken, dat is dan wel weer een condensator.

Overigens behaal ik met een simpele Beta58 ook prima resultaten, omdat het een supernier is vangt hij best veel van een afstandje op, moet je hem wel goed uitfluiten natuurlijk. 50cm afstand is dan geen probleem.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Henkie oet neeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 39
5-9-2008 19:21
Als het gaat om mensen achter een vergader tafel zou ik zeker geen SM58 gebruiken.
Vaak is de afstand van spreker tot mic dusdanig,dat de SM58 te weinig opvangt.
Een prima microfoon die ik hier voor gebruik, is de AKG C1000 van rond de 150 euro.

Heb je zelf geen fantoom op je tafel, ook geen probleem deze werkt ook op een batterij.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
5-9-2008 20:12
Ik heb me eens goed laten informeren. Ik dacht dat als ik de fantoon aanzet op mijn mixer (Dateq LPM 7.3) dat ik dan geen "gewone" kan aansluiten, maar dit kan gewoon! Weer wat geleerd.....

Dus komt een condensator wel in aanmerking.
Er is me bij "de lokale boer" een Rode aangeprezen. Ik geloof de N3?
Is een fantoom. Kan op tafel maar ook op 9v blok.

Ik heb nog nooit gewerkt met condensator of fantoom. Is er een verschil met dynamisch en dan bedoel ik de instellingen?

En het gaat om een klets-avond, voor tot nu toe solisten.
Thats fun.....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-9-2008 22:39
Als ik je daar een plezier mee kan doen heb ik nog voor je liggen:
een Audio Technica ATM 91 condensatormic,
waar je voor de phantomvoeding gewoon een batterij in kan stoppen.
Is eentje van het richtingsgevoelige soort en voor zijn type weinig feedbackgevoelig.

Zelf vaak mee gehad, maar zelden gebruikt vandaar dat hij wel weg mag.
Kleine krasjes op het handgedeelte, basket nog helemaal netjes en verder in keurige staat.
Wil je een foto, kan je hem in de mail krijgen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
5-9-2008 23:41
Tja, wat ik nou lastig vindt. Ik weet niet of ik zo'n mic ooit nog ga gebruiken?
Aan een goede mic zoals de shure sm serie koopt (die naar ik lees ook volstaat) heb je er ook nog iets aan.
En laten we eerlijk zijn, wat voor eisen hebben lokale "kletsers"? Dat kan natuurijk uiteenlopen, maar ik schat in dat ze vaker voor een dynamische mic staan.

Ik ben er dus nog niet uit. Een gewone nier, een super nier (SM beta) of condensator...........
Thats fun.....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-9-2008 23:50

Maarten-square schreef:

Heb het filmpje gevonden: Klik!
Filmpje ken ik, en het verhaal van je kan er een spijker mee in de muur slaan is bekend. (in de "losse" verhuur zagen sommige shures er al snel zo uit.)
Toch is het mogelijk dat een Shure in tweeën breekt.....(zo'n Mexico exemplaar heb ik hier)

Vaak gebruik ik Shure SM58 voor "klets avond" laag af of weinig laag in je toonregeling is wel gewenst.

Voorheen gebruikte ik ook wel een wat ouder type Sennheiser, MD421 die heeft een ingebouwd filter (Muziek/Spraak) wat ook "ploppen" voorkomt.

@Hugo
Uitfluiten doe ik niet.

Martin.
kvm entertainment
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
5-9-2008 23:56

KVM schreef:

Maarten-square schreef:

Heb het filmpje gevonden: Klik!
Filmpje ken ik, en het verhaal van je kan er een spijker mee in de muur slaan is bekend. (in de "losse" verhuur zagen sommige shures er al snel zo uit.)
Toch is het mogelijk dat een Shure in tweeën breekt.....(zo'n Mexico exemplaar heb ik hier)

Vaak gebruik ik Shure SM58 voor "klets avond" laag af of weinig laag in je toonregeling is wel gewenst.

Voorheen gebruikte ik ook wel een wat ouder type Sennheiser, MD421 die heeft een ingebouwd filter (Muziek/Spraak) wat ook "ploppen" voorkomt.

@Hugo
Uitfluiten doe ik niet.

Martin.
Kijk, dat is meer in mijn straatje.
Een SM 58 en weinig/geen laag is geen probleem. Op de eq van mijn mixer (lees Dateq LPM 7.3; ik ben er trots op) kan ik laag gewoon wegdraaien en mid + high verder inregelen.
Thats fun.....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)