Forum > Geluid

Geluidskwaliteit evenementen? "Mode" of slechte kwaliteit?

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
31-8-2008 16:25
Concert van Belle was een live concert met complete band.
Zowel de stem, als de blazers en slagwerk klonken enorm schel, iets wat duidelijk aan de techicus van Belle lag.
Ik ken Patrick niet, maar vond het geluid gewoon te scherp, kreeg er zere oren van.
Andere bands (Edwin Evers, Rowen Heze) waren duidelijk minder scherp en aangenamer. De techicus van Belle mixte dus duidelijk niet lekker, balans was goed, alleen over de gehele linie te scherp en schel. Heb direct voor hem gestaan om tekijken of daar het geluid anders was, helaas, lag echt aan zijn oren.
Het laag was overigens bij alle sets te hard. En de line arrays van Adamson zijn dan niet de minste.
Diende meer als voorbeeld zoals het overal fout gaat. Ook de Martin set die hier op het dorp stond was weer te schel met te veel laag.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
31-8-2008 19:44

Wesley vd H schreef:

Dingen als: Geen mogelijkheid om op front te gaan luisteren, inprikken bij een bedrijf dat het geluid op front naar hun eigen wens gaat "aanpassen", (eentje die eigenlijk niet zou mogen maar) vermoeidheid van de tapeshow boer.
Slecht geluid kan veel redenen hebben.
De eerste die je aangeeft geeft al aan dat veel tapeset-mixers ACHTER de luidsprekers staan, daar begint het drama al.
De tweede is het gevolg van het eerste.

Doorkoppelen op mijn systeem heb ik geen probleem mee, wel als dat niet gevraagd word, of erger nog: dat er vanuit gegaan word dat hij door mag prikken. (uiteraard daarbij vermeldend dat hij alleen monitors bij zich heeft. vaak blijkt daarna dan alsnog dat de tech een complete set mee heeft.....)

Als bij/tijdens/na het doorprikken blijkt dat de tech via zijn eigen afluistering een totaal andere klank heeft dan op de PA, zal ik toch echt proberen dat gelijk te trekken, maar dat is eigenlijk dus niet naar eigen wens.....
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
All-roundsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2006
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 19
2-9-2008 14:52
zullen we het nog even over het geluid opzich hebben

ieder oor luistert anders

wat mij vooral opvalt is het missen van body
wat ik al eerder melde hard heel hard maar mooi??

het is net of alles gewoon door de controller wordt vlak getrokken
alsof eigelijk alles op zijn max staat te draaien
en er dan nog wat tussen gepropt moet worden

moet ik er wel bijzeggen dat er tegenwordig naar mijn idee steeds minder stapel hoorn systemen worden gebruikt

en meer en meer line-ary sets
hier heb je alleen voor het plaatsen al een volledige opleiding nodig
en bijna iedere loc. is anders

m.v.g.
Luke
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
2-9-2008 15:00
Wat jullie doen is elk concert op een grote hoop gooien en daar een oordeel over vellen, generaliseren dus!
Ik heb zat concerten en evenementen meegemaakt waar het geluid totaal ruk klonk (ja, zelfs uit een deftige Turbosound stack). Ook heb ik genoeg meegemaakt dat het geluid prima klinkt, inderdaad veelal uit de A-merken (zowel conventioneel als line-array sets).

Wat de meest bepalende factor is in de klank is de technieker die staat te schuiven. Veelal staat er genoeg aan speaker en versterkergeweld, alleen wordt het op de verkeerde manier gebruikt.
Uit de huidige line-array's (van de A merken wel te verstaan) is een prima geluid te halen, mits goed opgehangen en bediend.

PS: all-roundsound, let even op je spelling en je interpunctie. sneaky :V
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
2-9-2008 17:14
Alleen worden er tegenwoordig vaak line arrays gebruikt op plekken waar het totaal niet nodig is.Men vliegt dan de kasten niet,maar stapelt ze.Als we het hebben over ''mode'' in het geluidswereldje dan is dit er een mooi voorbeeld van,overal maar line arrays gebruiken,zelfs in feestenten waar je niet eens de hoogte in kunt ofzo.Wat is dasn het nut ervan dan?Tja,het is wel ''cool'' zo,n line array,duur, dus moet wel goed zijn toch.......?Ahum
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
2-9-2008 18:48

simple40002000 schreef:

Alleen worden er tegenwoordig vaak line arrays gebruikt op plekken waar het totaal niet nodig is.Men vliegt dan de kasten niet,maar stapelt ze.Als we het hebben over ''mode'' in het geluidswereldje dan is dit er een mooi voorbeeld van,overal maar line arrays gebruiken,zelfs in feestenten waar je niet eens de hoogte in kunt ofzo.Wat is dasn het nut ervan dan?Tja,het is wel ''cool'' zo,n line array,duur, dus moet wel goed zijn toch.......?Ahum
Je verkoopt het als goed geluid, je moet hem wel vaak gebruiken anders is het niet rendabel.
Maar het geluid is idd in een tent niet om aan te horen. Liever een conventionele PA.
En naar mijn idee zijn er merken die iets bouwen wat eruit ziet als een array, maar geen echte array zijn.

Maar met "mode" bedoel ik generaliserend de klank waarbij veel laag en veel hoog de boventoon (en onder laugh :D ) voeren.
En dat is iets wat je wel erg vaak tegenkomt, los van merk en soort optreden.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-9-2008 19:30

Frank76 schreef:

En naar mijn idee zijn er merken die iets bouwen wat eruit ziet als een array, maar geen echte array zijn.
Wat opzich ook nog niet zo erg is, zolang er bij die toepassing maar rekening mee wordt gehouden dat het geen line-array is en men dus ook niet de eigenschappen van een line-array mag verwachten. De afstraling van hoge frequenties is bij de 'nep line-array' kastjes namelijk wel vaak redelijk gericht, wat goed van pas komt in sommige situaties.
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
2-9-2008 19:48
''Zowel de stem, als de blazers en slagwerk klonken enorm schel, iets wat duidelijk aan de techicus van Belle lag.''Lijkt mij een geval van een techneut die een flinke dip heeft in midhooggebied van zijn oren.Hij moet het erbij schuiven om het voor zijn beleving ''goed'' te laten klinken.Zie je veel vaker bij(monitor) techneuten die frequent moeten mixen op pa systemen op standje ''orkaan''.Tja,vaak enorme volumes op je oren is niet gezond.Ga maar es op een podium staan met loeihard gillende gitaarversterkers en dat avond na avond.Is het zo gedaan met het midhooggebied van je gehoor
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
2-9-2008 19:56
afgezien van hoe je het allemaal wel niet vind wil ik ook wel even opmerken:
Als je niet achter de schuiven staat weet je niet wat er mogelijk is..
Misschien stuurt het eff. van die elec. git wel zo schel in..
Dan kun je er als tech weinig beters van maken..
Het zal altijd schel blijven..
En zo ook bij verkeerde blazers microfoons etc.
If it ain't Dutch it ain't much...
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
2-9-2008 21:03
Je mag er toch vanuit gaan dat bedrijven die dit soort ''grote'' dingen doen genoeg vakmanschap hebben om dit soort dingen op te vangen.En op dit niveau verkeerde mikro,s gebruiken lijkt me sterk,dit is niet meer ''effe een rechuit rechtaan bandje wat weinig kan verrekken''

Terug naar forum Reageer (zonder quote)