Forum > Geluid

Zangset samenstellen

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2008 10:46
daarom heb ik ook altijd een galmding in mijn rekje mee,
ook bij "stukjes" van goedebedoelende gelegenheidszangers klinkt dat een stuk profesioneler laugh :D

Mijn laatste compressor (ik had er 3 shocked 8O ) heb ik twee weken geleden weggedaan.
inmiddels al weer een artiest gehad.....
Hij heeft hem niet gemist happy :)
Want laten we eerlijk zijn, welke artiest weet nu werkelijk wat een compressor is en/of doet?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
28-8-2008 10:53

Tom schreef:

inmiddels al weer een artiest gehad.....
Hij heeft hem niet gemist happy :)
Want laten we eerlijk zijn, welke artiest weet nu werkelijk wat een compressor is en/of doet?
De artiest hoeft ook niet te weten wat zo'n ding doet, daar heb je een geluidstech voor. Laatst ook weer een prima zangeres gehad welke echter normaal een condensator mic gebruikte. Techniek in de SM 58 was toch niet helemaal prima daardoor en dan in een compressor toch wel erg handig.

Dat het even lastig is om zo'n ding in te stellen klopt wel, en als je helemaal geen ervaring hebt met PA is het inderdaad maar beter om hem even weg te laten. Je hebt je handen immers wel vol aan de rest.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-8-2008 11:52
Overigens, als de zanger zelf geen sterke wens heeft om oortjes te gebruiken dan zou ik het zelf ook lekker laten. Naar mijn mening is het naast het voordeel van geen feedback over monitors toch ook wat kritischer in gebruik, aangezien de boel zo dicht op de oren zit (je moet je volumes heel goed beheersen) en de artiest meer afsluit van de buitenwereld. En mocht de artiest sowieso nog geen ervaring hebben met inear, dan is het helemaal af te raden.
TropexsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2004
Laatste: 2-7-2012
Berichten: 50
28-8-2008 12:09
Je zegt zelf zangertjes. Ik vind de set van jou wel geschikt.
Je kan een kleine mengtafel huren met ingebouwde galm en in ears vind ik niet zo noodzakelijk. Een goede floormonitor moet voldoende zijn. Misschien een actieve ,dat scheelt met een extra versterker meeslepen. Met 1 of 2 draadloze zangmikes hoeft het toch niet zo hard . Dus als je het goed instelt kan het niet rondzingen en vaak lopen de zangers toch het publiek in. Als het zo bekende zangers zijn,zullen zij niet zo veel eisen stellen. Mvg.
Life music is the real thing
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
28-8-2008 13:17
1 x bewerkt. Laatst door Simple40002000 op 28-8-2008 13:27
instellen van een compressor voor de zang is niet zo moeilijk hoor.Kijken hoe hard hij je tafel binnen komt.treshhold van de compressor op 0 db compratio ongeveer 4 staat tot 1 ,output van de compressor op 0 db en op je niveaureductie meter kijken hoe heftig ie ingrijpt..Aan de hand daarvan je gain terug tot het moment dat ie amper ingrijpt.Dan pakt ie alleen de harde uithalen of een schreeuw ofzo.Laat je em teveel ingrijpen dat kom je niveau te kort en ga je bijschuiven met grotere kans op rondzingers (p.s.In de studiotecniek is doorgaans een compratio van 5 staat tot 1 gebruikelijk als startinstelling voor zang.)O ja voor de volledigheid,je attack en release tijd gewoon op zijn kortst instellen,hij fungeert gewoon als noodstop voor zangers met grote niveauverschillen of van die schreeuwers die anders je hoogdrivers om zeep zouden kunnen helpen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2008 13:20
voor al die instellingen moet je ook maar weten wat je moet horen,
de verschillen zijn vaak voor een ongeoefend oor niet anders te onderscheiden als "dat het niet lekker klinkt".
Zeker met de compressie en de ratio.....
Trehold, tja das simpel, net zoals gain, maar juist datgene waaom een compressor zo handig kan zijn, komt aan op feiloos vingerspitsgevoel en goede oortjes voor goed geluid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Nick BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 20-3-2017
Berichten: 95
28-8-2008 20:00
zangertje net ff gebeld,

monitors heeft ie zelf, en op elke microfoon zingen ze wel.
Hij deet niet zo moeilijk over het apparatuur gelukkig.

het enige wat ik hoef te huren

knappe mengtafel
2 draadloze microfoons
minidisc speler 2x (1 reserve)
beetje xlr/tulp kabeltjes
we smelten de kazen!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-8-2008 20:29
Mijn ervaring is hetzelfde als die van Tom; professionele zangers nemen zelf een rack mee en prikken in op de PA (mits dat een beetje fatsoenlijk is, ik heb het nog niet meegemaakt dat ze niet op mijn HK sets wilde inprikken), minder professionele zangers stellen meestal niet zoveel eisen want die doen het meer voor de lol. Een draadloze microfoon is altijd wenselijk (Shure of Sennheisser) en een galmpje ook, maar de interne effectenbak van mijn Denon DNX 1500 voldoet meestal wel.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2008 20:43
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 28-8-2008 20:44

Nick Bakker schreef:

knappe mengtafel
Spirit is zat
2 draadloze microfoons
shure of Sennheizer
minidisc speler 2x (1 reserve)
Eentje is zat, als die het begeeft bel je de verhuurder....En even van te voren uitproberen voordat je hem mee neemt.
beetje xlr/tulp kabeltjes
die heb je vast zelf nog wel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-8-2008 20:43

YourLiVe schreef:

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Tom; professionele zangers nemen zelf een rack mee en prikken in op de PA
Vreemd dat mijn ervaring dan weer totaal anders is.
Maar goed, daar ben ik dan ook "geluidsverhuurder" voor.
Vader Abraham komt gewoon met een foto (met daarop de volgorde) en een MD...thats it.

Nick Bakker schreef:

minidisc speler 2x (1 reserve)
Nou, 2 minidiscs vanwege het gemak. Vele zangers en of zangeressen komen met meerdere minidiscs. (geven b.v. een lijstje disk 1 nr's 2,8,4,9,1 en disk 2 nr's 7,2)
Heb je 2 spelers dan hoef je niet snel te wisselen van minidisc.
Met slechts 1 speler kan het natuurlijk ook. (dan moet de zanger iets langer praten)

Compressors gebruik/heb ik niet.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)