Forum > Algemeen Forum

Stroomvoorziening band

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-7-2008 16:02

hugovanmeijeren schreef:

Tom schreef:

De op had aangegeven met 500 watt parren te werken
Zelfs dan: P=U*I = 1,5*230 = 345 Watt.
T-4'tje werkt prima met 500W raylight parren. Totaal geen last van storingen gehad (ook geen overdreven harmonischen gemeten op het net). Mogelijk zijn die CE eisen wat aan de strenge kant (EMC normen... Kijk eens naar een gemiddeld USB touwtje dat je los koopt en een USB touwtje dat geleverd wordt bij een apparaat)...

Als één van je parretjes niet werkt (omdat dat T4 kanaaltje stuk is) dan haal je je schouders op en gaat verder. Als de gehele balk het niet doet (omdat de volledige dimmer defect is) dan haal je je schouders wat verder op (maar dat zou je ook doen als een volledige 19" dimmer de geest gaf) en ook dan roei je verder met de riemen die nog over zijn.

T-4'tjes zijn ideaal voor de kleinere en middelgrote klusjes. Alles daarboven zou ook ik liever een rack pakken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-7-2008 16:25

Dré schreef:

T-4'tje werkt prima met 500W raylight parren. Totaal geen last van storingen gehad (ook geen overdreven harmonischen gemeten op het net). Mogelijk zijn die CE eisen wat aan de strenge kant (EMC normen... Kijk eens naar een gemiddeld USB touwtje dat je los koopt en een USB touwtje dat geleverd wordt bij een apparaat)...
Klopt hoor Dré, maar de CE norm ligt blijkbaar niet voor niets een stuk lager dan de Chinese norm. Ik wil ook niet beweren dat ik zo'n Multidimm of T-4 niet eens een keertje misbruik door er een 0,5KW op aan te sluiten, maar dat is slechts sporadisch in een geval dat er geen andere oplossing te vinden is.
De OP zoekt echter naar een permanente oplossing, en dan zou ik mijn dimmers niet te krap bemeten willen hebben.

Maar het is inderdaad wel afhankelijk van het soort werk dat jij ermee doet, ik ben geen fan van de dimmerbalkjes, sommige anderen zijn er wel laaiend enthousiast over. Heeft denk ik ook voor een groot gedeelte te maken met de eisen die je aan je materiaal stelt.

Maargoed, de OP heeft nu 2 oplossingen om uit te kiezen, de mogelijkheden staan open.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
29-7-2008 16:39
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-7-2008 16:44

hugovanmeijeren schreef:

Ik wil ook niet beweren dat ik zo'n Multidimm of T-4 niet eens een keertje misbruik door er een 0,5KW op aan te sluiten, maar dat is slechts sporadisch in een geval dat er geen andere oplossing te vinden is.
tjee ik dacht dat je t4's altijd permanet bouwde met de parren erin, en niet iedere keer opnieuw gaat laden.
De OP zoekt echter naar een permanente oplossing, en dan zou ik mijn dimmers niet te krap bemeten willen hebben.
Er zitten in ieder geval 8 ampere, maar ook vaak genoeg 16 ampere triacjes in een t 4 balkje.
Dus van overbelasten met 500 watt zal niet snel sprake zijn.

en dan nog wat....

als je maar één kleur tegelijk op één balk hebt zitten, wat moet je dan met multikabels?
Gewoon één kabeltje 230 voltstaat.
Al dan niet vanuit een dimmpack waar je rechtstereeks dmv een netjes 19 inch rackje met een plaatje stopkontakten shoco/speakon/blauwe-cee de stekkers in kan doen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
31-7-2008 00:44

Dré schreef:

Als de gehele balk het niet doet (omdat de volledige dimmer defect is) dan haal je je schouders wat verder op

In de praktijk zie ik toch andere dingen.
Indien de totale balk defect, pakt men een reserve exemplaar. Een T4 is immers goedkoper dan een 19" "oplossing".
(lampen worden overgezet)
(maar dat zou je ook doen als een volledige 19" dimmer de geest gaf) en ook dan roei je verder met de riemen die nog over zijn.
Klopt, komt ook door een andere aanschafprijs.

Martin.
kvm entertainment
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
31-7-2008 08:25

beerke schreef:

Maar dan kan ik dus maar 1 keer 16 A gebruiken om lichten te dimmen. Stel nu dat ik toch drie aparte stroomkringen van 220V/16A ter beschikking heb (dus geen krachtstroom), dus 1 voor geluid en 2 voor licht, kan ik dan niet op 1 of andere manier toch die dimmer gebruiken en aansluiten op 2 stopcontacten, zodat ik 32A heb voor licht?
Ik heb dit bij mijn dimmerrackje opgelost door bij het aanbrengen van voedingsspanning op de CEE mbv. 2 magneetschakelaars over te schakelen. Als er geen spanning op de CEE staat, zijn er 2 powercons richting dimmers verbonden (2 dimmers met enkele fase per dimmer). Je zou natuurlijk ook een vermogensschakelaar kunnen toepassen en handmatig omschakelen. Dat zal echter een vrij lastige klus zijn, aangezien wisselschakelaars voor zulke vermogens niet erg gangbaar zijn. Kijk anders eens rond bij Kraus en Naimer?
Niet goed, wel hard!
ArendStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2003
Laatste: 23-6-2010
Berichten: 20
31-7-2008 12:38
Holec heeft ze standaard in het assortiment zitten (en zijn niet eens zo duur). Sowieso in de 40 en 63 Amperé variant.

Deze werden vroeger in sommige afgelegen boerderijen geplaatst in de meterkast, schakelen tussen het energiebedrijf en tussen aggregaat stroom. (trekker-aftakas-aggregaat, scrabblewoord).
Licht, Geluid & Feesttechniek.
ArendStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2003
Laatste: 23-6-2010
Berichten: 20
31-7-2008 13:54
Deze bedoel ik:

QM schakelaar van Holec

Deze is verkrijgbaar in 2x3 en 2x4 polig. 40, 63 of 100 Amperé.
Licht, Geluid & Feesttechniek.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
31-7-2008 14:14
Ohja, klopt razz :p Laatst ook nog ergens toegepast als hoofdschakelaar, was me even ontschoten ashamed :$
Niet goed, wel hard!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
31-7-2008 18:44
Voor meerdere losse dimmers in een rack werkt dit wel, maar voor één enkele dimmer die vanuit 3 fasen gevoed wordt niet.

Je gebruikt ofwel 3 fasen + nul ofwel een verloopje waarin je de 3 fasen met elkaar verbindt en één nul hebt.

Je werkt NOOIT met 2 aparte voedingskabels die elk zowel een fase als een nul hebben. Nederlandse schuko's hebben geen vaste fase en nul en zijn dus verwisselbaar: kortsluiting gegarandeerd!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
31-7-2008 22:34
Hallo Hugo,

Sorry, inderdaad wel duidelijk dit nog extra te melden!
Mijn dimmers zijn inderdaad 2 stuks enkelfase. De overgebleven fase van de 32A CEE gaat dan nog eens verder naar 2x 16A automaat + WCD, hoef je ook geen apart verdelertje voor geluid meer.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)