Forum > Licht

Zelfbouwproject:: laser

(65 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-9-2008 23:42

Xplod schreef:

ik heb een leverancier gevonden welke mij galvo's zou kunnen leveren welke redelijk gelijkwaardig zijn aan de CT6800HT galvo's. De galvo's hebben een maximale scansnelheid van om en bij de 50K maar werken optimaal tussen de 30-45K, en hebben een scanhoek van maximaal 60 graden (aldus de leverancier).
Tja, ik zou ook zeggen dat ik een auto maak die er hetzelfde uitziet en dezelfde kwaliteit als een Bentley heeft. Voor een kwart van de prijs. Zou jij me geloven? Als er ook maar IETS is in je laser dat NIET mag falen, is het wel je scanset.. Houd dat goed in gedachte!
Een dergelijk setje zou € 695,- kosten inc. voeding en kabels. Ik denk dan ook dat het dit setje zal worden, tenzij ik nog belangrijke kenmerken ben vergeten te 'controleren'?
Heb je ervaringen van gebruikers qua levensduur, daadwerkelijke snelheid/scanangle (want 60 graden volgens je leverancier betekent waarschijnlijk dat 60 graden de mechanische maximale scanangle is - optisch zit je dan dus op +- 40 in het meest gunstige geval). Belangrijk is echt dat je gaat praten met mensen/bedrijven die dit setje al een langere tijd in gebruik hebben.
Ik heb ook nog een afbeelding van het "ILDA Test Pattern" door de betreffende scanset geprojecteerd.
Wat heb je aan zo'n plaatje zonder context? Op hoeveel graden bij welke snelheid is deze foto genomen?

Ziet er overigens vrij beroerd uit (Overshoot, verschil in snelheid tussen X en Y, vervorming van de lijnen).
Light Image
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
10-9-2008 16:52
Wat voor interface heb je in gedachten ? Voor zelfbouw is er de bILDA, maar de keuze hangt uiteraard samen met de softwarekeuze.

Hoewel het wel weggelaten wordt lijkt een beveiliging bij het uitvallen van een galvo en/of een stuursignaal mij toch wel een prettig idee. Er zijn er diverse op de markt.
Voor detectie van stuursignalen ontwierp ik ooit zelf iets, maar dat ontwerp heeft nog niemand getest en is dus meer wat voor een elektronicaliefhebber.
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
10-9-2008 22:19
@ Bjorn: ik heb je gisteren gemaild!

@ Jeroen: ik ben er me goed bewust dat de scanset een belangrijk onderdeel van de laser is; sterker nog, het project gaat in het speciaal over de scanset. Echter past een nieuw CT setje niet in het budget, dus ik probeer een waardige 'vervanger' te vinden. Uiteraard zal een set die aardig minder kost zeker niet even goed presteren, daar ben ik me goed bewust van. Ik zal dan ook de vragen die jij nog stelde over de kwaliteit goed in acht nemen en ook de leverancier om een aantal referenties vragen.

Zijn er eigenlijk nog mensen die zelf lasers hebben gebouwd? Welke scansets hebben jullie bijvoorbeeld zoal gebruikt? Tips en ervaringen van verschillende onderdelen zijn altijd welkom! happy :)

@ Aart: ik begrijp je vraag niet helemaal. De bedoeling was om de laser via de computer aan te sturen volgens het "ILDA-protocol" als ik het zo mag noemen. Over de software ben ik er nog altijd niet uit wat het zal worden. Ik heb al positieve dingen gehoord over 'Phoenix', echter ken ik hier nog geen prijzen van en wil ik me nog meer verdiepen in de werking van deze software.

Over volgend stukje had ik ook nog een vraag:
Hoewel het wel weggelaten wordt lijkt een beveiliging bij het uitvallen van een galvo en/of een stuursignaal mij toch wel een prettig idee. Er zijn er diverse op de markt.
Voor detectie van stuursignalen ontwierp ik ooit zelf iets, maar dat ontwerp heeft nog niemand getest en is dus meer wat voor een elektronicaliefhebber.
Wat moet ik dan precies verstaan onder deze beveiliging? Ik wil dus sowieso een (manuele) noodstop inbouwen. Of bedoelde jij een automatische beveiliging welke het verlies van het stuursignaal detecteert en automatisch ingrijpt? Ik zal je schema eens bekijken met een leerkracht elektronica, zelf ben ik nog niet voldoende geschoold om er veel van te snappen... Heb namelijk nog maar 1 jaar elektronica achter de rug, en ben nog niet verder gekomen dan diodes, transistors en op-amps... ashamed :$ happy :)

Iedereen nog bedankt voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen! happy :)

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
10-9-2008 22:46
Het 'ILDA protocol' zoals je het hier volgens mij bedoeld is enkel een gestandariseerde manier om de analoge stuursignalen (met een vastgesteld niveau) en een interlock op een 25p Sub-D te aan te sluiten.
Je hebt een speciale interface (met daarin o.a. een aantal DAC's die van DC tot tientallen kHz gaan) nodig om die signalen met de computer te kunnen genereren. Die kastjes en insteekkaarten komen in allerlei vormen, waaronder voornoemde bILDA. Uiteraard moeten de software en de interface met elkaar overweg kunnen.

Mijn schakelingetje is enkel bedoeld om het wegvallen van de analoge stuursignalen op te vangen, bijvoorbeeld door het vastlopen van de software, de interface of een elektronisch- of verbindings- probleem ergens voor de drivers.
Het helpt niet tegen falende drivers of galvo's, daarvoor kijkt men bij het beveiligen van closed-loop galvo's ook naar de terugkoppelsignalen.
Ik ben daar echter niet mee bekend en heb er dan ook niets voor ontworpen.
Voor beschrijvingen e.d. allicht even zoeken op de naam van het plaatje op Co, maar nogmaals, het zal de nodige verdere ontwikkeling kosten om er iets bruikbaars van te maken - als dit al een goed vertrekpunt is. Misschien had ik het niet moeten vermelden.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-9-2008 23:07

Aart schreef:

en een interlock op een 25p Sub-D te aan te sluiten.
Zit die interlock dan ook op die 25p sub-D?
Naar mijn idee zit die op een 9p sub-D.
Tevens vraag ik mij af of het 'ILDA protocol' iets met de interlock te maken heeft.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-9-2008 23:10

KVM schreef:

Zit die interlock dan ook op die 25p sub-D?
Naar mijn idee zit die op een 9p sub-D.
Pin 4 en pin 17 (Interlock A en B, zitten in je sturing doorverbonden).
evens vraag ik mij af of het 'ILDA protocol' iets met de interlock te maken heeft.
Pangolin over PIN-outs:
Note on interlock lines A and B

The purpose of the two interlock lines is so that a projector can tell when it is properly connected to an ILDA-compatible signal source.

The projector will put a current or signal into pin 4. The same current or signal should be present back at the projector when reading pin 17. (This is because pins 4 and 17 are connected together on the QM2000 board.)

If no current or signal is seen on pin 17, it means the DB-25 connector is not plugged into the projector.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-9-2008 23:27

JeroenVDV schreef:

Pin 4 en pin 17 (Interlock A en B, zitten in je sturing doorverbonden).
Chips, je hebt gelijk. Ben destijds aardig aan't "klooien" geweest om een RJ45 verloop naar db25 te maken. Vanwege het fatsoenlijk uit vissen van RGB op RJ45 blijkbaar over het hoofd gezien. (kwa pinbezetting zat de RJ45 namelijk vol, daar zat de interlock niet op)

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
11-9-2008 11:20
Pin 4 en 17 zitten inderdaad op het stuurboard doorverbonden, zodat de projector "weet" dat hij aan een board hangt. Toch is dat wat anders dan een externe interlock; daarvoor wordt inderdaad standaard een 9-pins sub-D connector gebruikt waarop je een switch kan aansluiten, daarvoor wordt niet pin 4/17 van de 25-pins sub-D gebruikt (tenminste niet voorzover ik gezien heb).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-9-2008 11:23
Toch is dat wat anders dan een externe interlock; daarvoor wordt inderdaad standaard een 9-pins sub-D connector gebruikt waarop je een switch kan aansluiten, daarvoor wordt niet pin 4/17 van de 25-pins sub-D gebruikt (tenminste niet voorzover ik gezien heb).
Correct. Echter is een 9-pins sub-D connector daar niet bepaald "standaard" voor. Wat OEM-lasers pakken zo'n connector, maar ik pak bijvoorbeeld bewust XLR 3-polig omdat ik daar nog een flinke hoeveelheid van had liggen en het makkelijk te verlengen is. Tevens is het een veel stevigere connector.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-9-2008 17:09

JeroenVDV schreef:

Wat OEM-lasers pakken zo'n connector, maar ik pak bijvoorbeeld bewust XLR 3-polig omdat ik daar nog een flinke hoeveelheid van had liggen en het makkelijk te verlengen is. Tevens is het een veel stevigere connector.
Maar een xlr is totaal niet de standaard. (al helemaal niet wanneer de unit ook DMX aansluiting heeft.)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)